سفر با خودرو در موج گرما

با آمدن فصل گرم تابستان و گرمای سوزناک تابستان مشکلات زیادی به وجود می‌آید. گرما در تابستان ضررهایی برای خود ما دارد اما علاوه بر این  نیز مسئله ای است که باید به آن دقت کرد. در ادامه قصد داریم به  در فصل تابستان، بپردازیم. تابستان فصلی است که به دلیل گرمای هوا ممکن است نیاز شما به خودرو را برای رفت و آمدهای شهری یا مسافرت بیشتر کند، حال آنکه مشکلاتی همچون جوش آوردن خودرو، پنچر شدن تایر یا خرابی کولر می‌تواند این نیاز را برای شما آزار‌دهنده و گرمای خورشید را سوزان‌تر کند.

Traveling by car in a heat wave

برای پیشگیری از این اتفاقات، انجام چند کار ساده می‌تواند تاثیرگذار باشد. فقط کافی است اگر از زمستان سال گذشته سری به خودرو‌تان نزده‌اید، نگاهی تابستانی به آن بیندازید تا راه را بر مشکلات احتمالی ببندید. در این رابطه چند راه‌کار وجود دارد که کارشناسان آنها را توصیه می‌کنند یکی از این راه کار ها استفاده از آفتابگیر رودری است، اما از آنجایی که در کشورمان کلاس‌ها و مدل‌های مختلفی از خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد که طبیعتا کیفیت آنها از یکدیگر متفاوت است، توصیه‌هایی که در ادامه می‌خوانید بیشتر شامل خودروهای پرتیراژ می‌شود، خودروهایی مانند پژو، پراید، و سمند.

ترموستات

بر این اساس ترموستات قطعه‌ای است که داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو چک کردن آن را در فصل تابستان توصیه می‌کند. این قطعه شاید به ظاهر خیلی اهمیت نداشته باشد و به چشم نیاید، اما این کارشناس خودرو تاکید دارد که حتما این قطعه را چک کنید؛ چراکه کارآیی این قطعه زمانی به چشم می‌آید که خودرو جوش بیاورد. این قطعه در‌واقع وظیفه حیاتی باز کردن مسیر آب داغ از داخل موتور به بیرون را بر عهده دارد و اگر مشکلی داشته باشد، منجر به محبوس شدن آب جوش در موتور می‌شود.

روغن موتور

اما نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کرد روغن موتور است. ممکن است شما برای اینکه خودروتان در زمستان بهتر استارت بخورد، از روغن موتوری که تقریبا شل است استفاده کرده باشید، اما ماندن این روغن موتور شل در خودرو در فصل تابستان اصلا خوب نیست؛ چراکه این روغن به دلیل گرمای هوا شل‌تر از پیش شده و حتی ممکن است بخشی از آن تبخیر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل تابستان از روغن موتور غلیظ که اصطلاحا ۲۰-۵۰ خوانده می‌شود استفاده کنید.

روغن‌های اتومات هم پیشنهادی است که کارشناسان مطرح می‌کنند. این روغن‌ها به صورت خودکار در سرما منبسط می‌شوند و در گرما منقبض‌. در ضمن توصیه می‌شود که در ماه‌های گرم سال روغن موتور خودرو را با فواصلی کمتر به نسبت باقی اوقات سال عوض کنید. سایه را از خودرو دریغ نکنید پارک کردن خودرو زیر سایه باعث می‌شود که قطعات خودروی شما دیرتر فرسوده شود و ضمنا نشستن در خودرو را بعد از مدتی که پارک بوده راحت‌تر می‌کند. پارک کردن در سایه هم به راحت‌تر خنک شدن خودرو کمک زیادی می‌کند.

سطح سیال را بررسی کنید

چندین مایع به صورت هماهنگ کار می‌کنند تا به خنک ماندن خودرو در تابستان کمک کنند. سطح مایعات در خودرو باید تنظیم شود تا از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری شود. این امر در طول فصل تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون گرما این مایعات را تبخیر می‌کند. خیلی‌ها تمام توجه خود را روی بررسی روغن موتور می‌گذارند ولی روغن‌های گیربکس و ترمز هم باید همراه با روغن فرمان کنترل شوند.

باتری

مراقبت از باتری خودرو در گرما، یکی از اصول مهمی است می‌تواند هم هزینه‌های نگهداری از خودرو در تابستان را کاهش دهد و هم رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. باتری‌های خودرو در زیر کاپوت قرار می‌گیرند و سال‌ها دوام می‌آورند. احتمالا به همین دلیل است که مردم در دمای بالا به آن توجه زیادی نمی‌کنند. عمر باتری‌های خودرو بین ۲ تا ۵ سال، بسته به کیفیت باتری و نگهداری صحیح از آن متغیر است.

دمای بالا، گرما و لرزش‌های خودرو می‌تواند به باتری آن آسیب برساند و در نتیجه باعث خرابی داخلی و شکست شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بررسی کنید که آیا باتری به طور ایمن و صحیح وصل شده است یا خیر. اگر نه، آن را محکم کنید تا حداقل لرزش وجود داشته باشد. علاوه بر این، گرمای بیش از حد می‌تواند سطح تبخیر مایع باتری را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند باعث خوردگی، به ویژه در پایانه‌ها و قطعات اتصال شود.

تایر

اما تایرها از آن بخش‌های خودرو هستند که گرمای هوا صدمات زیادی برای آنها به همراه دارد و این در حالی است که صاحبان خودرو کمتر به تایر آن اهمیت می‌دهند. حقیقت این است که تایری که باد اضافی دارد یا کم باد است یا تنظیم (بالانس) نیست و بر اثر استفاده زیاد مستهلک شده ممکن است هنگام رانندگی، به خصوص در فصل گرم سال، بسیار خطرناک باشد. فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر می‌کند. یک لاستیک کم باد تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه به کناره‌های آن فشار وارد می‌شود و اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، تایر در نهایت می‌ترکد.

بنابراین همیشه باید از بی‌عیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن مطمئن شوید. همه اینها در مورد تایر زاپاس هم صدق می‌کند، اگر وضع تایر زاپاس خودرو از بقیه بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد. اگر در فصل تابستان عازم سفر هستید، از راندن با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنید و همچنین بعد از هر 2:30 تا ۳ ساعت رانندگی توقف کنید و به خودتان و تایرها استراحت بدهید. به این ترتیب احتمال بروز حادثه بر اثر فشار به تایر را هم کم می‌کنید، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه می‌کند.

موتور

موتورهایی که زود جوش می‌آورند، شاید شایع‌ترین اتفاق برای هر خودرو در فصل تابستان باشد. مشکلی که چند دلیل عمده دارد، از جمله می‌توان به باز نشدن ترموستات در موتور اشاره کرد. همچنین خرابی واشر سرسیلندر نیز می‌تواند جوش آوردن موتور را در پی داشته باشد. فن خودرو هم یکی دیگر از قطعات مرتبط با جوش آوردن خودرو است، بنابراین از فعال بودن فن‌های خودرویتان مطمئن باشید. نکته دیگر هواگیری مدار آب داخل موتور خودرو است، زیرا ممکن است در صورت وجود هوا در مدار آب خودرو، به جای آب، هوا در داخل پمپ آب خودرو جریان داشته باشد که در این صورت هیچ کمکی به خنک شدن موتور خودرو نمی‌شود. تنظیم نبودن موتور، نقص در سیستم خنک‌کننده و رانندگی پرفشار و طولانی در ساعات گرم روز هم می‌تواند به گرم شدن بیش از حد یا جوش آوردن موتور منجر شود.

حتی اگر موتور جوش نیاورد، فعالیت طولانی خودرو در چنین وضعیتی آسیب‌هایی جدی به قطعات موتور وارد می‌کند، مثلا ممکن است قطعات فلزی متحرک، فیوز یا سیم‌ها آب شوند و از بین بروند و موجب قطع جریان مایع یا اتصال برق شوند. تنظیم بودن موتور خودرو در تمامی فصول سال امری جدی است؛ اما برای اطمینان از سلامت سیستم خنک‌کننده باید همه چیز را بررسی کنید. استفاده از ضد یخ-ضد جوش‌هایی که در عین حال ضد زنگ هم هستند توسط کارشناسان توصیه می‌شود؛ چراکه املاحی در آب وجود دارد که می‌تواند باعث خورده شدن جداره سیلندر شود؛ بنابراین استفاده از چنین ضدیخ-ضد جوش‌هایی می‌تواند برای سیلندر خودرو مفید باشد و این املاح را خنثی کند.

رادیاتور

برای نگهداری از خودرو در تابستان و روزهای گرم بهار، قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و در رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار، مسیرهای گردش ضد یخ را بشویید و بدنه بیرونی را با محلول آب و صابون شست‌وشو دهید تا هوا به راحتی از میان پره‌های رادیاتور عبور کند.

تسمه پروانه

با شروع فصل تابستان، تسمه پروانه را بررسی کنید چون ممکن است دچار پوسیدگی، شکاف، پارگی یا ترک شده باشد. معمولا به ازای هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه را بررسی کنید.

چند نکته مهم برای رانندگی در تابستان

رانندگی در تابستان به علت گرما هوا و مشکلاتی از این قبیل می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد. در این بخش به نکاتی برای رانندگی در تابستان می‌پردازیم:

شیشه جلو و عقب را تمیز کنید

سعی کنید به طور مکرر شیشه جلو را تمیز کنید و از شر هر گونه خراش، فرورفتگی و ترک خلاص شوید. به خاطر داشته باشید که وقتی نور خورشید با زاویه خاصی روی شیشه می‌افتد، باعث ایجاد حواس‌پرتی می‌شود. زمانی که تابش خورشید خیره‌کننده شود، می‌تواند منجر به از دست دادن تمرکز شود.

تهویه مطبوع خودرو در فصل تابستان

سیستم تهویه مطبوع، یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های ماشین شما در فصل گرما است. بنابراین قبل از شروع تابستان، برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم، تهویه مطبوع را به طور کامل بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید از خرابی جلوگیری کنید.

اگر قصد استفاده از کولر را دارید ترجیحاً در ابتدا پنجره‌ها را باز کنید تا غبار موجود در سیستم کولر ماشین که در مسیر عبور هوا ته نشین شده اند خارج شوند و در فضای کابین خودرو معلق نشود.

مراقب بدنه و داشبورد باشید

برای اینکه از بدنه و رنگ آن محافظت کنید، خودرو را در سایه پارک کنید. استفاده از چادر هم یک روش مناسب است. اگر هم خودرویتان را شستید، تا وقتی که کاملا خشک نشده است، آن را در آفتاب پارک نکنید چون به رنگ آن آسیب می‌رساند. در ضمن بعد از شست‌وشوی خودرو از واکس استفاده کنید. همچنین از واکس‌های مخصوص برای داشبورد خودرویتان استفاده کنید تا از آسیت اشعه ایکس به خودرو جلوگیری کنید.

نشستن در ماشین

در فصول گرم سال هرگز فرزند خود را داخل خودرو با در و شیشه بسته تنها نگذارید، دمای درون خودرو بر اثر تابش مستقیم نور خورشید پس از چند دقیقه بسیار بیشتر از دمای بیرون خودرو می‌شود و جان فرد به خطر می‌افتد.

ترمز گرفتن

در فصول گرم در هنگام رانندگی در سراشیبی‌ها به طور مرتب ترمز نکنید، زیرا پس از مدتی احتمال عمل نکردن ترمز به دلیل داغی بیش از حد ناشی از اصطکاک با دیسک و عدم امکان خنک شدن در زمان کوتاه به دلیل گرمای هوای محیط وجود دارد.

داغ شدن قطعات داخل کابین

هنگام سوار شدن به خودرو در فصول گرم ابتدا دو تا سه دقیقه در خودرو را باز بگذارید تا هوا از داخل خودرو خارج شود، زیرا به دلیل پلیمری بودن قطعات داشبورد و بعضی صندلی‌های با روکش پلاستیکی، حلال‌های ناشی از آلاینده‌های محیطی که به تدریج به داخل این پلیمر‌ها نفوذ کرده اند خارج شده و با توجه به اینکه برخی از این ترکیبات نظیر بنزن سرطان زا هستند، سرنشینان در مواجه با این ترکیبات قرار می‌گیرند.

جمع بندی

اینها نکاتی کلی بود که با رعایت آنها می‌توانید تابستان بهتری را با خودروتان سپری کنید، اما به غیر از خودرو حواستان به خودتان هم باشد، تا جایی که ممکن است در تابستان کمتر رانندگی کنید؛ چراکه اشعه خورشید در ماه‌های گرم سال مضرتر از همیشه است. اگر در شهری شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنید، رفت و آمدها را به ساعات خلوت روز موکول کنید تا زمان کمتری در معرض تابش آفتاب گرم تابستان بمانید.

 

دکمه بازگشت به بالا