اقتصادی

سهم سرمایه‌گذاران خارجی رمزارز از برق غیریارانه‌ای چقدر است؟

مدیرکل دفتر پروژه های وزارت صنعت ، معدن و تجارت (SAMAT) اظهار داشت: طبق این سیستم تعداد سرمایه گذاران غیر ایرانی در این زمینه در مقایسه با متقاضیان ایرانی اندک است اما طبق آمار وزارت نیرو حدود 45 درصد از قراردادهای برق پشتیبانی نشده معادل 140 مگاوات است. در زمینه استخراج ارزهای رمزپایه ، مربوط به سرمایه گذاران خارجی است.

علیرضا هادی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، در خصوص تعداد مجوزهای استخراج بیت کوین در کشور گفت: تأمین زمین ، ساختمان ، برق و غیره ، خرید تجهیزات لازم و پس از گرفتن پروانه بهره برداری ، فعالیت مجاز می تواند آغاز شود. در حال حاضر ، هیچ یک از متقاضیان مجوز بهره برداری را کسب نکرده اند.

وی همچنین در مورد کشورهایی که در زمینه استخراج بیت کوین در ایران فعالیت می کنند گفت: فقط دارندگان هویت ملی (اشخاص حقیقی و حقوقی) می توانند در سیستم مجوز بگیرند و طبق دستورالعمل صدور مجوز استخراج ارز رمزنگاری شده در تاریخ 19 نوامبر گذشته ، وزارت مربوطه این بود که غیر ایرانی ها می توانند سرمایه گذاری کنند در قالب اشخاص حقوقی. طبق این سیستم ، تعداد سرمایه گذاران غیر ایرانی در این زمینه در مقایسه با متقاضیان ایرانی کم است. با این حال ، طبق گفته وزارت نیرو ، حدود 45٪ از قراردادهای برق بدون یارانه (با میانگین 9650 ریال در هر کیلووات ساعت) ، معادل 140 مگاوات برای استخراج ارز دیجیتال ، مربوط به سرمایه گذاران خارجی است.

برای مقایسه ابعاد این رقم با میزان مصرف برق در کشور باید گفت که در روزهای تابستان سال جاری که اوج مصرف برق است ، رکورد مصرف روزانه برق به 53 هزار مگاوات رسید.

بیت کوین 7-14 برابر سرعت برق صنعتی تولید می کند

به گفته مدیرکل دفتر امور برنامه ریزی وزارت صمت ، میزان برق پشتیبانی نشده براساس قطعنامه شماره 58144 / T55637 هجری قمری هیئت وزیران صادر شده در 4 آگوست 2009 با متوسط ​​نرخ صادرات است که طبق اعلام وزارت نیرو 965 تومن در هر کیلووات ساعت است که 14 معادل نرخ برق است. صنعتی البته DOE تخفیفات تعرفه فنی مانند کاهش ولتاژ اتصال و کسر مصرف را نیز در ماه های غیر گرم اعمال می کند و نرخ را در هشت ماه گرم نشده به حدود 480 تومان (بیش از 7 برابر نرخ برق صنعتی) کاهش می دهد. همه مصرف کنندگان ایرانی و غیرایرانی واجد شرایط این نرخ پشتیبانی نشده هستند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه متقاضیان استخراج ارزهای رمزپایه در سراسر کشور مجوز تأسیس دریافت کرده اند ، گفت: در استان های خراسان رضوی 251 عنصر (18 درصد کل مجوزها) ، تهران با 148 عنصر (11 درصد کل مجوزها) ، زنجان با 109 عنصر ( 8٪ از کل مجوزها) ، آذربایجان شرقی 108 مورد (8٪ از کل مجوزها) آذربایجان غربی 95 مورد (7٪ از کل مجوزها) مجوز شرکت.

هادی همچنین در مورد انتقادات مطرح شده درباره شرایط سخت گیرانه دریافت مجوز تولید بیت کوین توضیح داد: مجوزهای استخراج ارزهای دیجیتال کاملاً به صورت الکترونیکی و از طریق سیستم بهینه سازی صادر می شود و هیچ محدودیتی و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. دسامبر 2009 تا به امروز ، 1،380 پروانه ساخت در سیستم صادر شده است و همچنان ادامه دارد.

به گزارش دیباروز ، به دنبال قطع گسترده برق در چندین شهر بزرگ ایران در هفته گذشته ، گزارش هایی مبنی بر حضور چینی ها برای استخراج بیت کوین در ایران گزارش شده است و انتظار می رود یکی از دلایل قطع گسترده برق در سال جاری افزایش چشمگیر در استخراج ارز رمزنگاری شده غیرقانونیه. بنابراین ، در روزهای اخیر خبر برخورد با برخی از کارگران معدن کار غیرمجاز منتشر شد و همچنین اعلام شد که به منظور مدیریت مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق ، با معدن کاران دارای مجوز مذاکره شد تا فعالیت های خود را در این زمان متوقف کنند و در این راستا فعالیت های معدنکاری را نیز متوقف کنند. ارزهای رمزپایه چینی نیز متوقف شده اند.

اگرچه قطع برق مانند هفته گذشته به طور گسترده ادامه پیدا نکرد ، اما قطع برق مشترکان پرمصرف و حتی واحدهای تولیدی در مناطق صنعتی همچنان در طول روز قطع شد. با این حال ، هنوز توضیح قانع کننده ای درباره دلیل قطع برق ارائه نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا