استان ها

سیاست دوگانه غرب در نادیده انگاری اقتصاد تروریسم و تحریم کشورهای غیرهمسو/ با راه‌های درآمدزایی داعش آشنا شوید

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، اگرچه خیرین ثروتمندی وجود دارند که از این گروه ها حمایت می کنند، اما اقتصاد تروریسم، به ویژه برای گروه های بزرگ، باید به جریان خود ادامه دهد و منابع پایدار را برای آنها فراهم کند.

این منابع از یک طرف به گروه ها کمک می کند تا هزینه ها را پوشش دهند، اما از طرف دیگر مبنایی برای ردیابی آنها می شوند. همانطور که برای بن لادن اتفاق افتاد.

زمانی که بن لادن پس از 11 سپتامبر مخفی شد، فکر نمی کرد. تراکنش های مالی تشویق می شوند.

در واقع این نظارت مالی بر معاملات مشکوک در منطقه یورو بود که منجر به شناسایی تا 40 کیلومتری مخفیگاه بن لادن و سپس دستگیری وی از طریق روش های دیگر شد.

حسین صبری، محقق و مدرس حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: کشف مخفیگاه بن لادن با سامانه داده کاوی مورد بحث قرار گرفت.

یعنی یک سری الگوریتم های رفتاری در منطقه یورو وجود داشته است که متوجه شده اند جریان های پولی مشکوک به تامین مالی تروریسم اجرا شده است.

وقتی آنها این حرکات را بیشتر مشاهده کردند، دیدند که آنها نماینده یک سه گانه بزرگ هستند و وقتی به پایگاه رسیدند منشأ دستورات و روش ها را چنین یافتند.

یعنی ابتدا پلی بین معاملات پولی و چرخه عملیاتی که آنها را هدایت می کرد پیدا شد و سپس به بن لادن رسیدند.

وی با اشاره به ماده 14 قانون جدید مبارزه با پولشویی کشور، گفت: ما چنین سازوکاری را در قانون گذاشته ایم، لیست های تحریمی پرخطر وجود دارد که اساساً شامل دو دسته است.

یک سری از آنها مرتبط با مصوبات شورای امنیت ملی است و یک سری دیگر لیست تحریم های داخلی و مرجع آن شورای عالی امنیت ملی است.

صبری در پاسخ به سوالی: روش های تامین مالی گروه ها چیست؟ او گفت: «به جز گروه‌های کوچکی که توسط برخی از کمک‌های مالی ثروتمند تأمین مالی می‌شوند، گروه‌های بزرگ منابع مالی مشخص و ثابتی دارند که عمدتاً به دولت‌ها مرتبط است».

فرض کنید در رابطه با قیمت سوخت ارزان، این دولت ها هستند که وارد عمل می شوند زیرا بخش خصوصی قادر به انجام چنین معامله ای نیست.

وی همچنین در مورد نحوه جلوگیری از تامین مالی تروریسم گفت: مطمئناً می توان پیشگیری کرد و قطعاً اقدامات پیشگیرانه وجود دارد و به همین دلیل کانال های انتقال و چرخه پول آنها بسیار پیچیده می شود.

اما ما نمی توانیم تخمین بزنیم که اگر استانداردهای پادمانی وجود نداشته باشد، آنها می توانند به جای 70 هزار بشکه در روز، 500 هزار بشکه بفروشند.

با این حال، قوانین پیشگیرانه وجود دارد و می توان به تأثیر آنها در کاهش تأمین مالی تروریسم اشاره کرد. در حال حاضر یک سری سازوکارهای نظارتی وجود دارد که بدون آنها قطعا دست این گروه ها بازتر خواهد بود.

گروه‌های تروریستی از راه‌های مختلفی کمک مالی به دست می‌آورند که بیشتر آنها منبع قابل اعتمادی از کمک‌کنندگان ثروتمند هستند. اما برخی از گروه‌ها مانند داعش به دلیل وسعت و قلمرو خود منابع مالی ثابتی دارند.

در گزارش سال 2015 واشنگتن پست در مورد تامین مالی تروریسم، 12 روش تامین مالی داعش ذکر شده است.

12 داعش راه پول درآوردن

نفت: میادین نفتی تصرف شده توسط داعش در سوریه و عراق منبع اصلی تامین مالی این گروه تروریستی است.

اگرچه مسدود کردن صادرات نفت در مقیاس بزرگ از قلمرو داعش برای ایالات متحده و سایر کشورها نسبتاً آسان است، اما کنترل تجارت نفت در بازار سیاه که ظاهراً در امتداد مرزهای متخلخل قلمرو تحت کنترل داعش و پیرامون آن رونق دارد چندان آسان نیست. .

این گروه تروریستی بیشتر نفت خود را در پالایشگاه های کوچک و سیار پالایش می کند، سپس آن را با کامیون به مرز ترکیه می فرستد و دلالان و تاجران نفت در آنجا تجارت می کنند.

از آنجایی که تجارت غیرقانونی است، محموله ها با تخفیف زیادی فروخته می شوند، بنابراین قیمت ها به شدت در نوسان است.

بر اساس گزارش‌ها، قاچاقچیان از خدمات پیام‌رسانی تلفن همراه مانند واتس‌اپ برای هماهنگی مبادلات محصولات استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس تحقیقات کنگره، فروش نفت در ابتدا بخش عمده ای از درآمد داعش را تامین می کرد، اما از زمانی که ایالات متحده و دیگران حملات هوایی گسترده ای را به تاسیسات نفت و گاز این گروه انجام دادند، این درآمد کاهش یافت.

ایالات متحده همچنین به دنبال شناسایی و هدف قرار دادن قاچاقچیان نفت و تشویق ترکیه به توقف قاچاق در مرزهای خود بوده است.

به این ترتیب درآمد داعش از نفت و گاز به شدت آسیب دید زیرا مهندسان و سایر کارشناسان فنی که نیاز به ساخت این محصولات داشتند یا از منطقه فرار کردند یا کشته شدند.

مالیات و اخاذی: از آنجایی که داعش منطقه وسیعی را تحت کنترل دارد، می تواند برای افرادی که در آنجا زندگی می کنند مالیات وضع کند. برخی از این مالیات ها مشابه مالیات های معمولی است، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه اخاذی هستند.

داعش بر چیزهایی از جمله کالاهای فروخته شده، خدمات شهری مانند برق و آب (به عنوان مثال، در برخی مناطق، برق فقط یک ساعت در روز کار می کند)، شرکت های مخابراتی و برداشت پول نقد از حساب های بانکی مالیات وضع می کند.

حقوق کارگران، ورود کامیون‌ها به مناطق تحت کنترل داعش در ایست‌های بازرسی، غارت مکان‌های باستان‌شناسی و به طور کلی اجتماعات غیر مسلمانان. گزارش تامسون رویترز تخمین می زند که این سیستم اخاذی و مالیات می تواند سالانه 360 میلیون دلار درآمد برای این سازمان تروریستی ایجاد کند.

مردم این منطقه نوعی سیستم دو لایه را توصیف می کنند که در آن جنگجویان داعش و خانواده هایشان انواع خدمات رایگان از جمله مسکن و مراقبت های پزشکی را دریافت می کنند، در حالی که سایرین مشمول مالیات های سنگین می شوند.

آدم ربایی برای باج: گزارش سازمان ملل تخمین می زند که داعش تنها در سال گذشته 35 تا 45 میلیون دلار از آدم ربایی برای باج گیری به دست آورده است.

ایالات متحده و بریتانیا تلاش کرده اند این کانال مالی را با غیرقانونی کردن باج دادن به سازمان های تروریستی محدود کنند.

این سیاست ممکن است برای خانواده هایی که از این آدم ربایی ها آسیب دیده اند کمتر موثر به نظر برسد، اما مقامات بر این باورند که تروریست ها را از گروگان گرفتن آمریکایی و انگلیسی باز می دارد.

داعش همچنین درآمد قابل توجهی از آدم ربایی برای باج گیری در جوامع خود به دست می آورد، اقداماتی که معمولاً در مطبوعات بین المللی گزارش نمی شود.

اهداکنندگان ثروتمند: اگرچه داعش عمدتاً مانند سایر سازمان‌های تروریستی توسط کمک‌های مالی ثروتمند تأمین مالی نمی‌شود، اما این کمک‌ها همچنان منبع درآمد مهمی هستند.

برخی تخمین ها حاکی از آن است که داعش در سال های 2013-2014 حدود 40 میلیون دلار از تجار، خانواده های ثروتمند و سایر کمک کنندگان در عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی دریافت کرده است.

بسیاری از این کمک مالی نخبه از ترس و دشمنی با ایران و رئیس جمهور سوریه، داعش را تامین مالی کردند.

فروش آثار باستانی: داعش همزمان با تصرف زمین، موزه ها، مجموعه های خصوصی و مکان های باستان شناسی را تحت کنترل خود درآورد.

مانند کاخ آشورنصیرپال دوم، پادشاه آشور. این به این گروه تروریستی توانایی ارائه طیف وسیعی از آثار هنری و تاریخی ارزشمند را داده است. به گفته گروه ویژه اقدام مالی مستقر در پاریس، در سال 2015، این گروه کنترل حداقل 4500 مکان فرهنگی را به دست گرفت.

برخی از این آثار باستانی از بین می‌روند، اما برخی دیگر برای سود مجدد فروخته می‌شوند و اغلب در بازارهای ترکیه و اردن و از آنجا به اروپا و سایر کشورهای توسعه‌یافته می‌روند.

در نوامبر 2014، متیو لویت از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک به یک کمیته مجلس نمایندگان گفت که فروش آثار باستانی – چه آنهایی که از مجموعه ها به سرقت رفته اند و چه آنهایی که تازه کشف شده اند – دومین منبع درآمد این گروه پس از فروش غیرقانونی است. نفت است. دیگر ایالات متحده حجم کل تجارت آثار باستانی را بیش از 100 میلیون دلار در سال تخمین می زند.

بانک های عراقی: وزارت خزانه داری تخمین زد که داعش با تصرف شعب بانک های دولتی در شمال و غرب عراق در سال 2014، دست کم نیم میلیارد دلار پول نقد به دست آورد.

یک افسر اطلاعاتی آمریکا به گاردین گفت: «قبل از موصل، کل پول و دارایی آنها 875 میلیون دلار بود… بعد از آن، با پولی که از بانک ها دزدیدند و ارزش تجهیزات نظامی که غارت کردند، می توانستند 1.5 میلیارد دلار اضافی به دست آورند. دلار.”

فروش سایر اموال غارت شده: داعش با تصرف زمین در عراق، خودروها، سلاح ها و مهمات آمریکایی را به دست آورد که قابل استفاده یا فروش مجدد بود.

همچنین گزارش شده است که تجهیزات ساختمانی، ژنراتورها، کابل های برق، اتومبیل، دام، مبلمان و سایر کالاها را مجدداً فروخته است.

املاک و مستغلات: به گزارش Niqash.org، داعش از طریق اجاره و حراج املاک افرادی که کشته شده اند یا از مناطق تازه اشغال شده فرار کرده اند، درآمدزایی می کند.

اموال متعلق به افرادی که داعش آنها را دشمن تلقی می کند – مانند ارتش و پلیس عراق، مقامات دولتی، سیاستمداران، قضات و دادستان ها – نیز مصادره شد.

بر اساس تجزیه و تحلیل اسناد داعش از موصل، املاک ضبط شده را می توان به ساکنان محلی اجاره کرد، به پایگاه هایی برای جنگجویان یا اعضای داعش تبدیل کرد یا به عنوان مکان های جدید بازسازی کرد.

داوطلبان خارجی: برخی از داوطلبان خارجی که برای پیوستن به داعش سفر می کنند، ارز خارجی به همراه دارند. اگرچه به نظر می رسد این منبع بودجه نسبتاً محدودی برای آنها باشد.

کشاورزی: ​​داعش برخی از حاصلخیزترین مناطق عراق و سوریه را تحت کنترل دارد و مقادیر زیادی گندم و جو تولید می کند. به گفته تامسون رویترز، اگر این محصولات با 50 درصد تخفیف در بازار سیاه فروخته می شد، باز هم می توانست سالانه بیش از 200 میلیون دلار درآمد برای دولت اسلامی داشته باشد.

سایر محصولات نیز به سادگی از کشاورزان گرفته می شود. یک پناهجوی سوری در مصاحبه با واشنگتن پست گفت که داعش 10 درصد از محصول گندم خانواده او را تصرف کرده است.

بر اساس گزارش ها، مقداری از گندم در کارخانه های آرد متعلق به دولت اسلامی آسیاب می شود و سپس به ساکنان محلی و نانوایی ها فروخته می شود.

فسفات، سیمان و گوگرد: منطقه تحت کنترل داعش سرشار از منابع طبیعی از جمله فسفات، سیمان و گوگرد است. تامسون رویترز تخمین می‌زند که منابع فسفات می‌تواند سالانه 50 میلیون دلار برای داعش با نرخ‌های کاهش یافته تولید کند، در حالی که اسید سولفوریک و فسفریک می‌تواند 300 میلیون دلار تولید کند.

قاچاق انسان: گزارش های متعددی به فروش زنان و دختران به منظور ازدواج یا بردگی جنسی اشاره دارد. در این میان زنان بسیاری از اقلیت های ایزدی و شیعه در این بازار به فروش می رسند.

منبع «عصر اقتصاد

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا