بین الملل

شولتس: اوکراین سفر رئیس‌جمهوری آلمان به کی‌یف را نپذیرفت

صدراعظم آلمان از تصمیم دولت اوکراین برای لغو سفر قبلی فرانک والتر اشتاین مایر به کیف ابراز شگفتی کرد و گفت که اوکراین سفر رئیس جمهور آلمان به کیف را نپذیرفته است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه به رادیو آلمانی RBB گفت که تصمیم کیف برای مخالفت با سفر فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان به اوکراین “گیج کننده” است و رئیس جمهور آلمان دوست دارد به اوکراین سفر کند و “اگر این کار انجام می شد خوب بود”. به گزارش خبرگزاری دانشجویان آلمان (دیباروز) به او خوش آمدید.

شولتز گفت: من قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین به کیف رفتم و قصد ندارم در آینده نزدیک به اوکراین سفر کنم. من از آغاز جنگ اوکراین به طور مداوم با زلنسکی در تماس بودم.

او از هماهنگی بین خود و زلنسکی ستایش کرد و گفت: “بعید است که رئیس جمهوری پیدا کند که چنین تماس نزدیکی با من داشته باشد.”

و روزنامه آلمانی “بیلد” روز گذشته اعلام کرد که فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور این کشور قصد دارد در آینده نزدیک به کیف سفر کند، اما طرف اوکراینی قصد خود را برای میزبانی از وی و دیدار با وی اعلام نکرد.

این روزنامه آلمانی به نقل از منابع دولتی اوکراین گزارش داد که رئیس جمهور آلمان قصد دارد به زودی به اوکراین سفر کند، اما کیف همچنان از نقش سابق فرانک والتر اشتاین مایر در برقراری روابط با روسیه ناراضی است.

رئیس جمهور آلمان به دلیل موضع دلسوزانه اش با مسکو و خوش بینی نسبت به روابط با روسیه به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و سرانجام هفته گذشته به انتقادات فزاینده به خاطر اصرار بر تعامل با روسیه در سال های اخیر پاسخ داد.

اشتاین مایر گفت که اشتباهات سیاسی در حمایت از خط لوله گاز روسیه به اروپا (شمال 2) مرتکب شده است.

رئیس دفتر گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان برای اولین بار در جمع وزرای خارجه مرکل اعتراف کرد که روسیه در سیاست های خود اشتباه کرده است.

اشتاین مایر در برلین، تحت فشار و انتقاد شدید از آلمان به دلیل روابط دوستانه اش با روسیه، گفت که حمایت او از پروژه خط لوله گاز روسیه-اروپا، نورد استریم 2، یک اشتباه آشکار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا