شکوفایی خط ریلی ایستگاه راه آهن اینچه برون
ایستگاه راه آهن اینچه برون و خط ریلی بین المللی آن، با موقعیت استراتژیک در مرز ایران و ترکمنستان، نقش حیاتی در توسعه ترانزیت کالا و شکوفایی اقتصادی استان گلستان و کل کشور ایفا می کند. این کانون حمل ونقل، بستر ارتباطی مهمی برای کریدورهای بین المللی فراهم آورده و پتانسیل عظیمی برای رونق تجارت منطقه ای و فرامنطقه ای دارد.

راه آهن بین المللی اینچه برون، که در بخش شرقی دریای خزر قرار گرفته، یک مسیر ریلی حیاتی به طول ۹۲۴ کیلومتر است. از این مسافت، ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و بیش از ۸۰ کیلومتر در خاک ایران واقع شده است. این خط ریلی از ناحیه اوزن قزاقستان آغاز شده، پس از گذر از ترکمنستان و منطقه اترک به داشلی برون می رسد و در نهایت از مرز اینچه برون وارد جمهوری اسلامی ایران می شود. مسیر آن در ایران از شمال گنبدکاووس عبور کرده و به ایستگاه راه آهن گرگان متصل می گردد. این زیرساخت حیاتی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان آغاز کرد، به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت های اقتصادی استان گلستان شناخته می شود. این خط آهن نه تنها به پیشرفت اقتصادی داخلی و خارجی استان گلستان کمک می کند، بلکه در رونق تجارت بین المللی ایران نیز سهم بسزایی دارد و می تواند زمینه ساز فرصت های جدید اقتصادی در منطقه باشد.
اهمیت استراتژیک راه آهن اینچه برون
اهمیت راه آهن بین المللی اینچه برون
راه آهن بین المللی اینچه برون در اهداف اولیه خود، برای جابه جایی بیش از ۳ میلیون تُن بار در سال برنامه ریزی شده بود که این ظرفیت قابلیت افزایش تا ۱۰ میلیون تُن را نیز دارد. این مسیر ریلی نقشی کلیدی در افزایش تجارت بین المللی و منطقه ای، و همچنین ترانزیت کالاها از جمله غلات، محصولات کشاورزی، صنعتی، گاز و مسافر بین ایران و کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه (CIS) ایفا می کند. اتصال این خط آهن به کریدور ریلی شمال-جنوب، امکان دسترسی سریع و اقتصادی این کشورها، و نیز روسیه، را به خلیج فارس و آب های آزاد فراهم می آورد. این قابلیت ها، موقعیت ژئوپلیتیک ایران را به عنوان پلی ارتباطی میان شرق و غرب تقویت می کند.
با وجود اینکه در سال های نخست فعالیت، به دلیل کمبود برخی زیرساخت های لازم، اهداف پیش بینی شده کمتر محقق شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توسعه دیپلماسی منطقه ای و روابط با همسایگان، امیدها برای شکوفایی بیشتر این خط ریلی و گمرک اینچه برون افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند روند رو به رشد حمل و نقل بین المللی زمینی و ریلی در این گمرک، نتیجه تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت با همسایگانی چون ترکمنستان است. این ظرفیت به عنوان یکی از اولویت های توسعه اقتصادی کشور و استان گلستان مورد توجه جدی مسئولان استانی قرار گرفته و برنامه های توسعه ای برای آن در حال پیگیری است.
ظرفیت حمل و نقل در راه آهن اینچه برون و اهمیت استراتژیک آن
استان گلستان با موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد خود در همسایگی کشورهای آسیای میانه و فعالیت بیش از سه دهه گمرک اینچه برون، پتانسیل عظیمی برای گسترش روابط تجاری با این کشورها دارد. استفاده بهینه از این فرصت ها می تواند منافع اقتصادی قابل توجهی را برای گلستان و کل ایران به ارمغان آورد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرده که کشورهای آسیای میانه ظرفیت ترانزیت ۱۰۰ میلیون تُن بار و کالا را دارا هستند و ایران با بهره گیری از استان های مرزی و شبکه ریلی و جاده ای خود می تواند ۶۰ میلیون تُن از این حجم را ترانزیت کند. این میزان ترانزیت کالا می تواند سالانه ۶۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه داشته باشد که این رقم از درآمدهای نفتی نیز فراتر می رود.
دولت سیزدهم راهبرد توسعه روابط تجاری با همسایگان را در پیش گرفته و وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور خارجه تمام تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم به منظور توسعه تجارت با همسایگان به کار بسته اند. استان های مرزی به ویژه در حاشیه دریای خزر، علاوه بر ظرفیت ریلی و جاده ای، دارای ظرفیت های دریایی نیز هستند که باید با ایجاد زیرساخت های مناسب، از آن ها برای توسعه ترانزیت بار و کالاهای کشورهای آسیای مرکزی بهره برداری شود. رشد ۳۲ درصدی ترانزیت کالا از مرز اینچه برون طی سال گذشته، نشان دهنده رونق تجاری و تردد خودرویی در این مرز است، اما مسئولان بر این باورند که نباید به این حجم راضی بود و باید ظرفیت ترانزیت را از چندصد هزار تُن به پنج تا ۱۰ میلیون تُن در سال افزایش داد.
فرصت های اقتصادی ترانزیت اینچه برون
ترانزیت اینچه برون فرصت اقتصادی برای گلستان
تلاش های دولت برای بهره برداری از ظرفیت خط آهن اینچه برون-ترکمنستان-قزاقستان به منظور توسعه روابط تجاری با همسایگان، به افزایش چشمگیر حجم جابه جایی بار و کالای ترانزیتی از این مسیر ریلی منجر شده است. مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گزارش داده که در سه ماهه نخست سال جاری، ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا از طریق راه آهن بین المللی اینچه برون جابه جا شده است. این جابه جایی که شامل واردات، صادرات و ترانزیت می شود، توسط ۱۸۰۵ واگن صورت گرفته است. از این مقدار، ۱۰۶ هزار و ۶۱۸ تُن مربوط به کالاهای صادراتی با ۱۶۹۲ واگن، ۱،۰۸۴ تُن کالای وارداتی با ۱۹ واگن و ۲،۹۸۲ تُن کالای ترانزیتی با ۹۴ واگن بوده است.
همچنین، در این دوره، ۳۰ محموله ترانزیتی شامل ۲۷۰ واگن و به حجم ۷،۴۹۱ تُن نیز از طریق این خط ریلی جابه جا شده است. کالاهای اصلی ترانزیتی شامل آرد، گندم، روغن آفتابگردان، لوازم یدکی، نشاسته، روغن موتور خودرو، گرانول، کاشی و سرامیک و گاز هیدروژن بوده اند که از کشورهایی نظیر ترکیه، ترکمنستان، روسیه و امارات متحده عربی به ایران منتقل شده اند. در همین مدت، ۷۹۶ واگن با ظرفیت ۴۴ هزار و ۶۰۵ تُن کالا و بار داخلی نیز بارگیری و تخلیه شده است. از این تعداد، ۳۷۲ واگن با ظرفیت ۲۰ هزار و ۸۱۱ تُن کالا بارگیری و ۴۲۴ واگن با ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۹۴ تُن کالا تخلیه شده اند.
استان گلستان با موقعیت جغرافیایی خود در همسایگی کشورهای آسیای میانه و فعالیت بیش از سه دهه گمرک اینچه برون، پتانسیل زیادی برای توسعه روابط تجاری با این کشورها دارد و می تواند برای کشور ۶۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی به همراه داشته باشد.
ظرفیت ترانزیت کالاهای آسیای میانه و فرصت های اقتصادی ایران
ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود، می تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی کلیدی برای کالاهای کشورهای آسیای میانه عمل کند. این منطقه، به دلیل محصور بودن در خشکی، به دنبال دسترسی به آب های آزاد و بازارهای جهانی است و خط ریلی اینچه برون این امکان را برای آنها فراهم می آورد. ظرفیت ترانزیت ۱۰۰ میلیون تنی کالاهای آسیای میانه، یک فرصت بی نظیر برای ایران است تا با توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای خود، بخش قابل توجهی از این حجم را جذب کند. این امر نه تنها به افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک می کند، بلکه موجب تقویت جایگاه ایران در کریدورهای حمل و نقل بین المللی نیز می شود.
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ همچنین اعلام کرده است که راه آهن گلستان مسئولیت جابه جایی بخشی از اضافه بار گندم تولیدی سال زراعی جاری (۱۴۰۳-۱۴۰۲) این استان به سایر نقاط کشور را بر عهده دارد. او بر اهمیت تسریع در تکمیل زیرساخت های ایستگاه راه آهن اینچه برون، به ویژه در حوزه تخلیه بار، تأکید کرد و بیان داشت که توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی یکی از اهداف مهم راه آهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان است. همچنین، یک سیلوی ۶۰ هزار تنی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال ساخت است و این اداره کل حدود ۵۴۰ هکتار زمین در اینچه برون برای ایجاد مرکز لجستیک و زیرساخت های تخلیه بار در اختیار دارد که سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند از این ظرفیت بهره برداری کنند. ایستگاه راه آهن اینچه برون به سرمایه گذاری بیشتر برای ایجاد زیرساخت های تخلیه و بارگیری نیاز دارد، هرچند که زیرساخت های آب و برق برای ظرفیت فعلی فراهم شده است.
نقش اینچه برون در توسعه اقتصاد فرامرزی
راه آهن اینچه برون بستر شکوفایی اقتصاد فرامرزی گلستان
پس از اتصال محور ریلی ایران به همسایگان شمالی و مشترک المنافع از ایستگاه اینچه برون، انتظار می رفت که سطح تبادلات تجاری و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی تغییر عمده ای کند و شاهد شکوفایی اقتصادی منطقه باشیم. با این حال، با گذشت حدود یک دهه، هنوز سطح جابه جایی کالا بین کشورهای ترکمنستان-قزاقستان-ایران به رقم قابل قبولی نرسیده و استان گلستان نیز آنچنان که باید از منافع این پروژه بهره مند نشده است. هرچند اتصال ریل قزاقستان-ترکمنستان-ایران زمینه جابه جایی کالا بین این دو کشور را بهبود بخشیده، اما نیمه کاره ماندن این خط آهن در داخل کشور و عدم اتصال روان و مطلوب اینچه برون به مسیرهای داخلی، باعث شده تا تجار و بازرگانان رغبت چندانی به استفاده از این محور نداشته باشند.
کارشناسان معتقدند فرسودگی مسیر، اشکالات فنی، شیب و فراز محور گدوک و فاصله زمانی طولانی، سبب شده تا این مسیر، مکمل خوبی برای جابه جایی کالا از قزاقستان به سوی آب های آزاد نباشد. این چالش ها نیازمند توجه جدی و سرمایه گذاری های هدفمند برای بهبود زیرساخت ها و رفع موانع فنی است تا پتانسیل کامل این خط ریلی محقق شود و اقتصاد فرامرزی گلستان به طور واقعی شکوفا گردد. تکمیل این کریدور می تواند به کاهش هزینه های ترانزیتی و کوتاه شدن مسیر حمل و نقل منجر شود.
شکوفایی اقتصاد گلستان در گرو تکمیل خطوط ریلی
برای شکوفایی کامل اقتصاد استان گلستان و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های ترانزیتی اینچه برون، تکمیل و توسعه خطوط ریلی داخلی ضروری است. رئیس جمهور در یکی از سفرهای استانی خود به گلستان، بر بررسی های لازم برای اتصال اینچه برون-شاهرود تأکید کرد تا پس از اقدامات مطالعاتی و تخصیص ردیف اعتباری و با مشارکت بخش خصوصی، عملیات اجرایی آن آغاز شود. در حال حاضر، سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند و مطالعات آن در دست اقدام است. این اتصال، یک پروژه راهبردی است که می تواند ظرفیت های حمل و نقل برای دسترسی و اتصال به خلیج فارس و آب های آزاد را به طور چشمگیری افزایش دهد.
علی محمد زنگانه، استاندار گلستان، در خصوص تکمیل کریدور ریلی اینچه برون-شاهرود می گوید: «باید طی یک برنامه مدون در قالب سرمایه گذاری مشترک، پروژه راهبردی خط ریلی اینچه برون-شاهرود-طبس-بندرعباس را اجرایی کرد؛ محوری که سبب کاهش هزینه های ترانزیتی، کوتاه شدن مسیر و همچنین افزایش ظرفیت های حمل و نقل برای دسترسی و اتصال به خلیج فارس شده و دسترسی به آب های آزاد را تسهیل می کند.» هزینه های احداث راه آهن از اینچه برون به آزادشهر و در ادامه شاهرود، حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که با جابه جایی ۱۵ هزار تن کالا در طول یک سال، هزینه آن جبران خواهد شد و برگشت سرمایه اتفاق خواهد افتاد. این نشان دهنده توجیه اقتصادی بالای این پروژه است که می تواند تحولی بزرگ در اقتصاد منطقه ایجاد کند.
اتصال راه آهن اینچه برون به شاهرود و سپس به کریدور ریلی جنوب کشور، می تواند مسیر دسترسی به آب های آزاد را تسهیل کرده و هزینه های ترانزیتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
پروژه های ریلی و چشم اندازهای جدید
راه اندازی قطار کانتینری دوسویه ایران-چین چشم انداز روشن اقتصادی
راه اندازی قطار کانتینری دوسویه بین ایران و چین، که در ۳۱ تیر سال جاری انجام شد، یکی دیگر از گام های مثبت دولت سیزدهم در توسعه و تحکیم روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و شرق آسیاست. کارشناسان بر این باورند که این اقدام دورنمایی روشن برای توسعه و رونق اقتصادی کشورمان ترسیم کرده است. در مراسم افتتاح این قطار کانتینری در بندر خشک ریلی «آپرین» تهران، علاوه بر مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان نیز حضور داشتند که نشان دهنده اهمیت منطقه ای این پروژه است. این مسیر ریلی، پتانسیل بالایی برای تسهیل تجارت و ترانزیت میان دو کشور و فراتر از آن را دارد.
مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن، در این مراسم بیان کرد که فاز نخست این پروژه با راه اندازی قطار ایران به چین آغاز شد و هفته گذشته نیز قطار چین-ایران حرکت خود را آغاز کرد. این قطار طی دو روز آینده به ایران خواهد رسید و در اینچه برون، تبادل بار انجام خواهد شد. در فاز نخست، برنامه این است که هر هفته یک قطار دوسویه بین ایران و چین حرکت کند. زمان حرکت این قطار تقریباً نصف زمانی است که حمل کالا از طریق دریا طول می کشد و تعرفه های این مسیر نیز با حمل و نقل دریایی رقابتی است، که این مزیت ها باعث جذابیت بیشتر حمل و نقل ریلی برای صاحبان کالا می شود. براساس داده های راه آهن جمهوری اسلامی، این قطار کانتینری حدود ۷۰۰ متر طول دارد.
محمدرضا حبیبی، مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان)، درباره این قطار کانتینری گفت: این قطار ترانزیتی که از ایران به سمت چین حرکت می کند، حامل ۲۶ واگن و ۵۰ کانتینر شامل ۲ هزار تن مواد معدنی است. این بار در مرکز لجستیک ایستگاه راه آهن اینچه برون با بار قطاری که از چین به سمت ایران در حال حرکت است، تبادل خواهد شد. بار قطار چین عمدتاً شامل قطعات خودرو است. برنامه ریزی ها نشان می دهد که هر هفته یک قطار از چین و یک قطار از ایران در این مسیر حرکت خواهند کرد و با افزایش حجم مبادلات، این تعداد به روزی یک قطار خواهد رسید. زمان حمل ریلی بین ایران و چین ۵۰ درصد کمتر از حمل دریایی است و به دلیل دوسر بار بودن، تعرفه ها کاهش یافته تا حمل ریلی برای صاحبان کالا جذاب باشد. در آینده این مسیر ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا متصل خواهد شد و مذاکرات مداومی بین مسئولان راه آهن ایران، چین، قزاقستان و ترکمنستان در این خصوص در حال انجام است.
عملکرد و سرمایه گذاری در راه آهن اینچه برون
گزارش حمل و نقل سه ماهه نخست از راه آهن اینچه برون
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) اعلام کرده که در سه ماه اول سال جاری، ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا از طریق راه آهن بین المللی اینچه برون جابه جا شده است. این جابه جایی شامل واردات، صادرات و ترانزیت بوده و توسط ۱،۸۰۵ واگن انجام شده است. از این مقدار، ۱۰۶ هزار و ۶۱۸ تُن مربوط به کالاهای صادراتی با ۱،۶۹۲ واگن، ۱،۰۸۴ تُن کالای وارداتی با ۱۹ واگن و ۲،۹۸۲ تُن کالای ترانزیتی با ۹۴ واگن بوده است. این آمار نشان دهنده فعالیت مستمر و رو به رشد این ایستگاه مرزی در حوزه حمل و نقل ریلی است که نقش مهمی در اقتصاد منطقه ایفا می کند. این جابه جایی های متنوع، بیانگر گستردگی مبادلات تجاری از طریق این مسیر است.
در این دوره، ۳۰ محموله ترانزیتی شامل ۲۷۰ واگن و به حجم ۷،۴۹۱ تُن نیز از طریق این خط ریلی جابه جا شده است. کالاهای اصلی ترانزیتی شامل آرد، گندم، روغن آفتابگردان، لوازم یدکی، نشاسته، روغن موتور خودرو، گرانول، کاشی و سرامیک و گاز هیدروژن بوده اند که از کشورهایی نظیر ترکیه، ترکمنستان، روسیه و امارات متحده عربی به ایران منتقل شده اند. همچنین در این سه ماه، ۷۹۶ واگن با ظرفیت ۴۴ هزار و ۶۰۵ تُن کالا و بار داخلی نیز بارگیری و تخلیه شده است. از این تعداد، ۳۷۲ واگن با ظرفیت ۲۰ هزار و ۸۱۱ تُن کالا بارگیری و ۴۲۴ واگن با ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۹۴ تُن کالا تخلیه شده اند که نشان دهنده فعالیت های داخلی این شبکه ریلی در کنار ترانزیت بین المللی است.
تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد ریال به راه آهن گلستان
معاون فنی اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ در گلستان اعلام کرد که طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به توسعه شبکه ریلی این استان اختصاص یافته است. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن کالا از طریق راه آهن شمال شرق ۲ در گلستان جابه جا شده که بیشتر این حمل و نقل از مرز ریلی اینچه برون انجام شده است. این سرمایه گذاری قابل توجه، نشان دهنده عزم دولت برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی در منطقه و بهره برداری از پتانسیل های ترانزیتی آن است. این بودجه ها صرف توسعه و بهبود زیرساخت ها شده اند تا ظرفیت حمل و نقل افزایش یابد.
در دوره دولت سیزدهم، بیش از ۵۳ پروژه توسعه ای در راه آهن شمال شرق ۲ انجام شده و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر از طریق ناوگان ریلی در این منطقه جابه جا شده اند. بازسازی بیش از ۱۶ کیلومتر از خطوط ریلی قدیمی که در طول ۶۰ سال گذشته فرسوده شده بودند، از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه راه آهن شمال شرق ۲ بود. همچنین، خطوط جدیدی بین سبزدشت و بندرترکمن احداث شده است. بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی راه آهن به توسعه اینچه برون اختصاص یافته که برخی از پروژه های این بخش افتتاح شده و برخی دیگر در حال اجرا هستند. این اقدامات شامل تهیه و نصب باکس های بتنی، حذف گذرگاه های غیرمسطح و افزایش ترانزیت ریلی کالاهای روسیه به سمت هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. همچنین برنامه ریزی برای افزایش ترانزیت ریلی بین چین و کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر نیز در حال انجام است.
طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال به توسعه شبکه ریلی استان گلستان اختصاص یافته که بخش عمده ای از آن به بهبود زیرساخت های ایستگاه اینچه برون اختصاص یافته است.
سوالات متداول
راه آهن اینچه برون چه نقشی در اقتصاد منطقه ایفا می کند؟
راه آهن اینچه برون نقش محوری در توسعه ترانزیت کالا و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه و قزاقستان دارد. این خط ریلی به رونق اقتصادی استان گلستان کمک کرده و امکان دسترسی به بازارهای بین المللی را فراهم می آورد.
کدام کشورها از مسیر ریلی اینچه برون برای ترانزیت استفاده می کنند؟
کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به عنوان شرکای اصلی در کریدور ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان از این مسیر استفاده می کنند. همچنین، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و چین نیز از طریق اینچه برون برای ترانزیت کالاهای خود بهره می برند.
مهم ترین کالاهای ترانزیتی از طریق ایستگاه اینچه برون کدامند؟
مهم ترین کالاهای ترانزیتی شامل غلات (آرد و گندم)، روغن آفتابگردان، لوازم یدکی، نشاسته، روغن موتور خودرو، گرانول، کاشی و سرامیک، و گاز هیدروژن هستند که حجم قابل توجهی از مبادلات را تشکیل می دهند.
چشم انداز آینده راه آهن اینچه برون چیست؟
چشم انداز آینده شامل افزایش ظرفیت ترانزیت تا ۱۰ میلیون تُن، تکمیل اتصال اینچه برون-شاهرود برای دسترسی به آب های آزاد، و گسترش خطوط ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا برای تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بین المللی است.
آیا راه آهن اینچه برون ظرفیت توسعه بیشتری دارد؟
بله، اینچه برون پتانسیل توسعه بسیار بالایی دارد. با سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها مانند سیلوی ۶۰ هزار تنی و مرکز لجستیک، و همچنین تکمیل خطوط داخلی مانند اتصال به شاهرود، ظرفیت آن برای ترانزیت کالا می تواند به شکل چشمگیری افزایش یابد.
راه اندازی قطار کانتینری ایران-چین چه خدماتی ارائه می دهد؟
این قطار کانتینری خدمات حمل و نقل دوسویه با زمان جابه جایی حدود نصف حمل دریایی و تعرفه های رقابتی ارائه می دهد. این مسیر به جابه جایی مواد معدنی از ایران و قطعات خودرو از چین می پردازد و در آینده به ترکیه و اروپا نیز متصل خواهد شد.