استان ها

عملکرد صحیح تمام زیرسامانه‌های ماهواره خیام تائید شد

آژانس فضایی اعلام کرد؛

سازمان فضایی اعلام کرد: ماهواره خیام که بامداد امروز توسط ماهواره بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد، با موفقیت در مدار قرار گرفت.

به گزارش گروه فناوری و دانش خبرگزاری آنا. اولین تماس با ماهواره خیام حدود 90 دقیقه پس از پرتاب در ایستگاه های زمینی این ماهواره در کشور صورت گرفت و اطلاعات دریافتی در مرکز کنترل ماموریت ماهواره ای خیام در پایگاه فضایی مهردشت جمع آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل داده های تله متری ماهواره نیز مشخص شد که تاکنون تمامی زیرسیستم های این ماهواره بر اساس چیدمان برنامه ریزی شده در حالت صحیح و صحیح عمل می کنند.

طبق برنامه کاری، ماهواره خیام هر 24 ساعت یک بار چهار گذر از روی ایران انجام می دهد که طی آن دستورات به ماهواره ارسال می شود و داده های تله متری دریافت می شود.

طی روزهای آینده پرتاب و تست زیرسیستم های این ماهواره بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده انجام خواهد شد.

ماهواره خیام یک نوع سنسور است و وضوح تصویربرداری بالایی با تصاویر با وضوح تا یک متر دارد. همچنین این ماهواره قادر به تصویربرداری از سطح زمین در طیف های مختلف تصویری است.

ماهواره خیام تحت حاکمیت و بهره برداری جمهوری اسلامی ایران است، از ایستگاه های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل می شود و اطلاعات و تصاویر ارسالی از آن نیز در این ایستگاه ها دریافت می شود.

لازم به ذکر است که با توجه به وزن زیاد این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه سپرده شد تا توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

پرتابگر سایوز بالاترین قابلیت اطمینان را در بین پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا دارد و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت فضایی موفق در جهان توسط این پرتاب انجام شده است.

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا