علمی و پزشکی

عکس | پیدا شدن تابوت عجیب سه هزار ساله در مصر

باستان شناسان در مصر تابوت سنگی 3300 ساله یک مقام رسمی را کشف کردند که جسد مومیایی شده او مدت ها توسط دزدان مقبره دزدیده شده بود. این تابوس‌خانه که با درپوش گرانیتی صورتی رنگ پوشیده شده است، برای مقامی به نام «پتاه ام وی» ساخته شده است که بر اساس زبان هیروگلیف‌های حک شده روی آن، در زمان رامسس دوم (۱۲۱۳ تا ۱۲۷۹ قبل از میلاد) می‌زیسته است. او یک نایب السلطنه بود و معبدی در اهرام مصر داشت که توسط رامسس دوم در تبس (اقصر امروزی) ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس کتیبه هیروگلیف، Ptah Im Wea بر دام های معبد نظارت می کرد و به عنوان رئیس خزانه معبد، مسئول ارسال هدایای الهی برای خدایان بود. با این حال، پتاه در وی در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم از آن محافظت می کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار هرمی قرار دادند که 1000 سال پیش در سقارا ساخته شده بود، شهری باستانی که به خاطر مقبره های وسیعش معروف است.

تصویر: تابوت عجیب 3000 ساله در مصر پیدا شد

در این بیانیه آمده است که باستان شناسان تابوت سنگی را در نزدیکی اهرام متعلق به پادشاه یونس (حکومت در حدود 2323-2353 قبل از میلاد) در جنوب راهروی که مردم وارد هرم می شدند، کشف کردند. یافته های باستان شناسی نشان می دهد که برای مصری ها غیرعادی نبود که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه با عمر طولانی دفن شوند. به عنوان مثال، حدود 2500 سال تدفین در نزدیکی اهرام جیزه پیدا شده است که قدمت آن به 4500 سال پیش بازمی‌گردد، که نشان می‌دهد ممکن است مردم مدت‌ها پس از ساخته شدن این مکان‌ها را مقدس می‌دانستند.

هیروگلیف های روی تابوت خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از خدای سر شاهین هوروس و پسر خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می دهند. اگرچه این تابوت در دوران باستان به سرقت رفته است، اما باستان شناسان آثاری از رزین پیدا کرده اند که نشان دهنده وجود یک مومیایی در داخل آن است. بر اساس این بیانیه، تیم باستان شناسان هیچ اثر باستانی دیگری از این تابوس پیدا نکردند.

رامسس دوم در زمانی بر مصر حکومت می کرد که امپراتوری او از سوریه تا سودان امروزی گسترش داشت. این تابوت در قالب یک اکسپدیشن باستان شناسی به رهبری اولا ال اگیزی، استاد مصر شناسی در دانشگاه قاهره کشف شد.

دکمه بازگشت به بالا