عمومی

فرصت‌سوزی بزرگ در اسقاط خودرو

اگر سه سال پیش مشکل واردات خودرو حل می شد و مشکل ارزی در کشور وجود نداشت و وسایل مربوط به واردات خودرو بررسی می شد، ممکن بود این بند حذف می شد و می شد. در زمان خودش رسیدگی شده و حداقل طی سه سال گذشته 750 تا 1 میلیون خودروی فرسوده از خیابان ها و جاده ها حذف شده است و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به این شکل نبوده است.

به گزارش دیباروز اعتماد به نفس وی نوشت: سن مجاز خودرو در ایران حدود 20 سال است و سن بالاتر از آن جزو خودروهای فرسوده محسوب می شود و خودروهای قدیمی به دلیل مصرف انرژی بالا و آلاینده بودن برای شهرها مضر هستند و باید از محدوده خارج شوند. به همین منظور از چند سال پیش طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که یکی از مهم ترین تصمیماتی بود که می تواند شهرها را از آلودگی هوا نجات دهد، اجرا شد.هر چند ساماندهی این طرح در سال 1387 تصویب شد ، در مرحله اجرا با مشکل مواجه شد و مسئولان اجرای آن را متوقف کردند.

خودروسازان طرح اسقاط را مسدود می کنند

محمود مشهدی شریف، رئیس فدراسیون مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور، با بیان اینکه خودروهای فرسوده منبع درآمدی برای طبقه متوسط ​​و اقشار ضعیف جامعه است که با آن و با افزایش آن امرار معاش می کنند، گفت: در قیمت خودرو، مردم عملا علاقه ای به اسقاط خودروهای خود ندارند. ثقه گفت: موضوع مربوط به طرح واردات خودرو یکی از معضلات و چالش های جدی بود که خوشبختانه پس از سه سال رفت و برگشت مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضوع مربوط به اسقاط خودرو شد. و در نهایت گواهی تصویب شد (در ماده 10 این قانون) که گفته شده بود به ازای هر چهار خودروی جدید تولید و شماره گذاری شده یک خودروی فرسوده باید باطل شود (25 درصد قانون) اما متاسفانه امروز شاهد مشکلات، چالش هایی هستیم. و ممانعت خودروسازان در کشور و ما با این موضوع هستیم.

از دست دادن سه سال فرصت طلایی برای کشور

رئیس فدراسیون صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور اضافه کرد: این در حالی است که اگر مشکل واردات خودرو از سه سال پیش برطرف شده بود و مشکلی در رابطه با مسائل ارزی در کشور وجود نداشت. ابزارهای مربوط به واردات خودرو بررسی شد، این بند نیز ممکن است حذف شده باشد و در زمان خودش به آن رسیدگی شود و حداقل طی سه سال گذشته 750 تا 1 میلیون خودرو فرسوده از خیابان ها و معابر حذف شده است. و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اینطور نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز سه سال فرصت طلایی برای کشور از دست رفت، اما از تصویب قانون 25 درصد خوشحالیم و با تولید هر چهار خودرو، یک خودروی فرسوده کنسل می شود.

با تولید یک میلیون خودرو، 250 هزار خودرو کنسل شد

این فعال خودروسازی خاطرنشان کرد: چالش جدی که امروز در مقررات صنعت خودرو وجود دارد این است که اگر تولید خودرو در کشور به یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار خودرو در سال برسد، باید حدود 250 تا 300 هزار خودروی فرسوده حذف شود. ما در کوپرات با ضعف مواجه هستیم.

مشهد شریف تصریح کرد: تولیدکنندگان موتورسیکلت که تاکنون از اسقاط 100 درصدی بهره مند شده اند و پیش از این برای شماره گذاری هر موتورسیکلت جدید باید یک موتورسیکلت را اسقاط می کردند، با قانون جدید مجلس به قانون 25 درصدی ملحق شدند و به این ترتیب حدود 300 هزار دستگاه موتور سیکلت را اسقاط کردند. موتور سیکلت تا به حال 75000 تا به حال دفع شده است. همچنین برای هر خودروی سواری جدید باید هفت موتورسیکلت اسقاط شود و در این بخش بین 10 تا 11 هزار خودرو اسقاط خواهیم داشت.

آن طور که این فعال حوزه خودرو در مورد کامیون، دیزل و سایر خودروهای سنگین گفت: برای این گونه خودروهای سنگین باید گواهی اسقاط تهیه شود و بحث واردات کامیون های سه ساله جدی شده است که برای مجوز واردات آنها نیاز به اسقاط کامیون ها دارد. ، فرسوده هستیم و حداقل نیاز کشور حدود 400000 کامیون در سال است.

امکان خرابکاری یک میلیون خودرو وجود دارد

وی ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو بر اساس گواهینامه ظرفیت اسقاط یک میلیون خودرو را دارند، اما موانعی بر سر راه آنها وجود دارد که باید برطرف شود. برای تشویق صاحبان خودروهای فرسوده، خودروسازان بزرگ باید به فکر مشوق هایی باشند تا دارندگان خودروهای فرسوده با تحویل خودروهای خود اقدام به خرید خودروهای نو کنند، در واقع دارندگان خودروهای فرسوده تشویق می شوند تا از قیمت بازار و کارخانه استفاده کنند. حاشیه ها

مشهدی شریف گفت: مصرف سوخت خودروهای فرسوده بیشتر از خودروهای نو است. علاوه بر این، این خودروهای فرسوده وسیله معیشت قشر ضعیف جامعه هستند و لازم است دولت برای این منظور تسهیلاتی در نظر بگیرد.

با اسقاط خودروی دست دوم در مصرف بنزین صرفه جویی کنید

وی ادامه داد: محاسبات نشان می دهد که مصرف بنزین خودروهای فرسوده 4.13 درصد بیشتر از خودروهای نو است و اگر قیمت بنزین را با قیمت فوب خلیج عربی محاسبه و با قیمت بنزین 3000 تومان مقایسه کنیم، تفاوت آن است. حدود 18000 تومان که اگر این عدد را در 4.13 درصد ضرب کنیم حدود 75 هزار تومان می شود و اگر این خودروها اسقاط شوند و با خودروی جدید جایگزین شوند در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.

مشهد شریف گفت: این رقم در طول 365 روز حدود 25 میلیون تومان در مصرف بنزین صرفه جویی می کند و اگر دولت گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی (همین مبلغ 25 میلیون تومان) به صاحب خودروی فرسوده بدهد خطرناک است. تشویقی برای دارندگان خودروهای دست دوم

وی گفت: در سال 1387 قیمت گواهی اسقاط خودرو یک میلیون تومان تعیین شد که در آن زمان حدود یک هفتم قیمت خودرو نو بود، بنابراین بررسی مجدد قیمت خودرو ضروری است. گواهی اسقاط امروز و اگر قیمت این گواهینامه روز هفتم باشد و اگر قیمت خودروی نو را در نظر بگیریم، قیمت آن حدود 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود و برای دارندگان خودروهای دست دوم علاقه مند شوند که چه زمانی با تحویل خودروهای خود، باید مبلغی در این محدوده برای گواهی اسقاط داشته باشند، حتی آنها علاقه مند به تحویل خودروهای دست دوم خود هستند.

رئیس فدراسیون بازرگانی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور ادامه داد: مراکز اسقاط در کشور آماده انعقاد تفاهم نامه و تفاهم نامه مشترک با خودروسازان برای تولید گواهی اسقاط و امضای تفاهم نامه در خصوص تولید این گواهی به قیمت کارشناسی به نحوی که نیاز کشور به هر میزانی برآورده شود.

وی افزود: اگر این قانون به هر دلیلی لغو یا کنار گذاشته شود و به حالت تعلیق درآید و قانون اجرا نشود، روز به روز شاهد آلودگی هوای بیشتر شهرها خواهیم بود. البته هوای پاک که حق عوام است با این راه های ساده به دست نمی آید و باید خودروهای فرسوده را دفع کرد تا شاهد هوای پاک باشیم و با تصادفات جاده ای کمتر مواجه شویم.

نیاز به بررسی جدول معادلات

مشهدی شریف با تاکید بر لزوم بازنگری در جدول معادلات و شاخص های آن گفت: چند سال پیش جدول معادلات در شورای کشور تصویب شد که موتورسیکلت یک هفتم گواهینامه و تاکسی دو گواهینامه است. ، کامیون کوچک با وزن کمتر از یک تن دارای دو گواهینامه و کامیون کوچک بیش از یک است. تن دارای سه گواهینامه، کامیون سبک دارای پنج گواهینامه، کامیون متوسط ​​دارای 12 گواهینامه، کامیون سنگین دارای 14 گواهینامه، کامیون سنگین دارای 16 گواهینامه، و مینی بوس و اتوبوس به ترتیب دارای پنج گواهینامه و 14 گواهینامه می باشد و به نظر می رسد که زمان بازنگری معادله با توجه به واقعیت بازار فرا رسیده است. در صورت ایجاد تغییرات در این جدول، قیمت خودروهای فرسوده به طور طبیعی تغییر خواهد کرد و صاحبان این خودروها علاقه مند به تحویل این خودروها به مراکز اسقاط خواهند بود. .

هیچ تجربه دقیقی در مورد واردات و اسقاط کامیون ها انجام نشده است

این مقام مسئول در مرکز اسقاط خودرو کشور گفت: موضوع کامیون های سه ساله نیز در کشور وجود دارد که متأسفانه از ابتدا با دقت و کارشناسی طراحی نشده اند و به نظر می رسد باید به عقب برگردیم. قانون مجلس برای اخذ مجوز برای واردات هر دستگاه کامیون قراضه کافی است و مابه التفاوت تناژ کافی است و بر اساس جدول معادل برای هر تن می توان گواهی اسقاط دریافت کرد. روند و مشکل برای کامیون داران فرسوده علاقه مند به خرید کامیون های جدید یا افرادی که علاقه مند به خرید کامیون های سه ساله هستند باید حل شود.

وی در خاتمه گفت: تنها با خراش دادن و بازیافت خودروهای فرسوده می توان شاهد هوای پاک، آلودگی زدایی، کاهش تصادفات و صدمات جاده ای و کاهش آلودگی صوتی بود و در صورت فراموشی این معضل شاهد خواهیم بود که روزهای تحصیلی در این شهر بیشتر خواهد شد. زمستان و ادارات به دلیل آلودگی تعطیل شدند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا