فلومترها چگونه کار می کنند؟

فلومترها چگونه کار می کنند؟

فلومتر یکی از تجهیزات صنعتی در صنایع است که برای اندازه گیری مقدار یا مقدار آب (گاز یا مایع) استفاده می شود. فلومترها با نام های زیادی مانند فلومتر، دبی سنج، جرم سنج، متر و سنسور جریان شناخته می شوند.

انواع مختلفی از کنتورها ساخته شده‌اند که هر کدام از فناوری متفاوتی برای اندازه‌گیری جریان سیال استفاده می‌کنند. دقت اندازه گیری هر نوع با انواع دیگر متفاوت است. حتی می توان گفت استفاده صحیح از این ابزار از نظر دقت نیز موثر است. بنابراین، بیشتر کاربردهای فلومتر بر روی اندازه گیری گازها و مایعات در لوله ها متمرکز است.

دقت بسیار بالا، وضوح اندازه گیری بالا و دوام و استحکام بالا از بزرگترین مزایای فلومترها هستند. پیشنهاد می کنم در مورد فشار سنج در هممهان مطالعه کنید.

انواع دبی سنج برای کاربردهای مختلف

همه این دستگاه ها اساساً یک کار را انجام می دهند، با نظارت بر جریان سیال، میزان جریان را در یک بازه زمانی مشخص تشخیص می دهند و آن را روی صفحه نمایش خود نشان می دهند. آنها همچنین قادر به نظارت بر جریان خط با ارسال یک سیگنال جریان معمولی 4 تا 20 میلی آمپر به اتاق کنترل هستند. با این حال، انواع مختلفی از فلومترها وجود دارد که هر کدام از روش های مختلفی برای تشخیص جریان استفاده می کنند.

دبی سنج کوریولیس

فلومتر جرمی حجم سیال را با استفاده از اینرسی اندازه گیری می کند و به طور گسترده به عنوان یک جریان سنج با دقت بالا در بسیاری از کاربردهای اندازه گیری جریان جرمی صنعت نفت و گاز استفاده می شود. دبی سنج جرمی کوریولیس از دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفته است.

با این دستگاه سیگنال خروجی مستقیماً به دبی جرمی فلومتر متصل می شود. دبی سنج جرمی دبی سنج حرارتی و فلومتر کوریولیس می باشد.

فلومتر کوریولیس چیست و چرا به آن نیاز است؟

دبی سنج های الکترومغناطیسی

فلومترهای الکترومغناطیسی که گاهی مغناطیسی یا مغناطیسی نامیده می شوند، از الکترودهایی برای اندازه گیری جریان سیال استفاده می کنند. این الکترودها در دو طرف سطحی قرار می گیرند که مایع از آن عبور می کند و میدان مغناطیسی ایجاد می کند. فلومترهای الکترومغناطیسی قادرند با اندازه گیری ولتاژ حاصله، جریان را با دقت بالایی کنترل کنند.

فلومترهای الکتریکی معمولاً به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند، زیرا قطعات مکانیکی ندارند که بتوانند شکسته شوند. همچنین از آنجایی که مستقیماً در مسیر آب قسمتی ندارند، جلوی جریان آب را نمی گیرند. این بدان معنی است که جریان آب در طول دوره اندازه گیری کاهش نمی یابد.

فلومتر فشار دیفرانسیل DP یا فلومتر جابجایی مثبت

فلومترهای جابجایی مثبت منحصر به فرد هستند زیرا آنها تنها دستگاههایی هستند که در واقع حجم را اندازه گیری می کنند. در این دستگاه ها سیگنال خروجی ارتباط مستقیمی با حجمی دارد که از فلومتر عبور می کند.

PDF انواع فلومترهای جابجایی مثبت

دو روتور (دنده، چرخ دنده، چرخ)

صفحه پیستون قابل تعویض با مهره

پیستون حرکت می کند یا حرکت می کند

دبی سنج ونتوری

فلومتر نوعی دبی سنج است که بر اساس اصل محاسبات برنولی کار می کند و در قالب یک نوع جالب یکپارچه می شود. این دستگاه ها به طور گسترده در صنایع آب، شیمیایی، دارویی، نفت و گاز برای اندازه گیری جریان آب در خط لوله استفاده می شود.

اساس این رئومتر کاهش سطح مقطع ونتوری برای ایجاد اختلاف فشار است. آنها از یک مانومتر یا فرستنده فشار برای اندازه گیری فشار برای تعیین حجم آب استفاده می کنند. بنابراین، ونتوری نوعی جریان است که انرژی فشار را به انرژی جنبشی تبدیل می کند. جووانی باتیستا ونتوری اولین ونتوری متر را اختراع کرد.

اوریفیس

اوریفیس متر نوعی دبی سنج است که برای اندازه گیری دبی آب یا گاز، به ویژه بخار، اساساً با استفاده از اصل اندازه گیری فشار تفاضلی استفاده می شود. این فلومترها عمدتاً در کاربردهای سنگین استفاده می شوند زیرا قوی، بادوام و بسیار مقرون به صرفه هستند.

با نزدیک شدن سیال به دهانه، فشار کمی افزایش می یابد و با عبور از دهانه، فشار به شدت کاهش می یابد. کاهش آن تا رسیدن به “ورید انقباضی” ادامه می یابد و به تدریج افزایش می یابد.

عیب این نوع فلومتر این است که باعث کاهش فشار می شود و می تواند باعث کاهش دبی سیال و افت فشار دائمی شود. این نوع دبی سنج در کاربردهایی که حداکثر فشار در سراسر سیستم مورد نیاز است، مطلوب نیست.

دبی سنج مکانیکی (توربین) یا فن

دبی سنج توربین یک دبی سنج مکانیکی است که جریان سیال را بر اساس چرخش پره ها یا توربین اندازه گیری می کند. یکی از رایج ترین انواع این فلومترها فلومتر پروانه ای است. دبی سنج که می تواند با اندازه گیری سرعت چرخش قطعات مکانیکی مانند پروانه، دبی را با دقت بالایی ثبت کند. کنتور آب خانگی ساده ترین نوع دبی سنج پروانه ای است.

یکی از معایب فلومترهای پره ای، فرسودگی قطعات در اثر حرکت آب است. علاوه بر این، این دستگاه ها نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

التراسونیک Mita Tafe I

فلومتر التراسونیک از امواج صوتی (امواج صوتی یا امواج صوتی) برای اندازه گیری سرعت حرکت سیال استفاده می کند. با تزریق موج به آب و انعکاس موج از آب به گیرنده دستگاه، سرعت موج تقریباً آنی قابل تشخیص است.

فلومترهای التراسونیک دارای قطعات مکانیکی کمی هستند که به معنای تعمیر و نگهداری اندک است اما عیب فلومترهای مغناطیسی اندازه گیری نادرست مایعات حاوی خاک یا حباب هوا است، زیرا سرعت امواج صوتی از طریق مواد مختلف متفاوت است، بنابراین مقدار کمی آلودگی در مایع باعث ایجاد خطا در اندازه گیری جریان مایع می شود. . این اتفاق افتاد. . ایناهاش

دبی سنج ورتکس

با استفاده از پدیده‌ای به نام اثر فون کارمان، گرداب‌ها جریان آب را با تشخیص اختلاف فشار ایجاد شده در اثر اختلال در مسیر آب میوه اندازه‌گیری می‌کنند. تغییرات فشار مختلف یک گرداب ایجاد می کند، از این رو نام این نوع مقیاس است.

با این حال، دبی سنج های گردابی هیچ جزء مکانیکی ندارند. بنابراین نیاز به نگهداری کمتری دارند. امروزه از سطح سنج های رادار یا اولتراسونیک برای تشخیص و اندازه گیری جریان در کانال های باز مانند رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها استفاده می شود.

دبی سنج ها چقدر دقیق هستند؟

کنتورهای با دقت فوق العاده بالا مانند فلومتر کوریولیس نسبت به سایر کنتورها گران تر هستند. یک فلومتر با دقت 5% که گرانتر از فلومتر دیگر با دقت 0.2% است، نتایج دقیقی را به شما می دهد تا فرآیند خود را به درستی و با هزینه کمتر اجرا کنید. برآورد محدودیت های بودجه و درک دقیق سیستم و نیازهای برنامه شما می تواند گیج کننده باشد.

تفاوت بین مقادیر دقت، وضوح و تکرارپذیری در فلومترها

وقتی صحبت از دقت نتایج آزمایش می شود، اصطلاحات زیادی وجود دارد که به جای یکدیگر استفاده می شوند. برخی از آنها دقیق، قابل تکرار و واضح هستند. بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم و معنای منحصر به فرد هر کلمه را توضیح دهیم.

دکمه بازگشت به بالا