علمی و پزشکی

فوت سالانه ۲۰۰ نفر در انتظار کلیه و ۴۰ نفر در انتظار کبد/اهدای قلب برای تامین معیشت صحت ندارد

دیباروز/ خراسان رضوی رئیس واحد تهیه اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سالانه بین 200 تا 300 نفر در لیست انتظار کلیه و 40 تا 50 نفر در لیست انتظار کبد جان خود را از دست می دهند، گفت: 70 درصد خانواده های مرگ مغزی موافق هستند. برای اهدای عضو، اما 30 درصد راضی نیستند.

ابراهیم خلیقی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو در بیمارستان پیوند اعضا المنتصریه برگزار شد، گفت: از سال 2001 تاکنون 1194 مورد پیوند مرگ مغزی را شاهد بوده ایم و اعضای آنها به 5100 نیازمند پیوند شده است. در این سالها 4976 پیوند عضو انجام شد. همچنین 1167 بیمار مبتلا به مرگ مغزی شامل کلیه، کبد، قرنیه، قلب، ریه، پوست و لوزالمعده به طور همزمان کلیه، کبد، کلیه و پانکراس پیوند کلیه برای بیماران نیازمند به این اعضا، کمترین تعداد در سال 1980 با 3 اهداکننده بود. و 6 گیرنده، بیشترین تعداد در 1400 اهدایی 131 اهدا کننده و 683 گیرنده بوده است.

وی افزود: در سال 98 تعداد اهداها 125 مورد بود اما در سال 99 به دلیل بحران کرونا و محدودیت های کرونا و همچنین تعهد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این تعداد به 53 مورد رسید. اما در سال 1400 وضعیت بهتر شد.

خلقی ادامه داد: در سال 1400، 97 پیوند کلیه، 89 پیوند کبد، 232 پیوند قرنیه، 215 پیوند پوست، 18 پیوند قلب و در همان سال 13 پیوند کلیه و 15 پیوند کبد به استان ها انجام شد. همچنین از ابتدای سال 1401 تاکنون 114 پیوند اهداکننده عضو از 27 بیمار فوت شده شامل 12 پیوند کلیه، 10 پیوند کبد، 48 پیوند قرنیه، سه پیوند قلب، یک پیوند پانکراس و یک پیوند کلیه پانکراس به صورت همزمان انجام شده است. . همچنین در این مدت 2 مورد ارسال کلیه و 11 مورد ارسال کبد به شهرستان ها داشتیم.

وی تاکید کرد: پیوند مرخصی و مرخصی ندارد. به عنوان مثال دو مورد مرگ مغزی در روز عید فطر رخ داد که در آن اعضای بدن چهار بیمار نیازمند عضو از مرگ حتمی نجات یافتند.

رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: رضایت خانواده حتی در صورت اهدای کارت از جانب فرد متوفی الزامی است و تا زمانی که رضایت نامه پر نشود، فرآیند اهدا و پیوند انجام نمی شود. با این حال، ما هنوز وضعیتی نداشته ایم که کسی و خانواده اش با این موضوع موافقت کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی رسانه های داخلی و خارجی موضوع قاچاق اعضای بدن را هدایت می کنند و اینکه فردی دلش را برای امرار معاش خانواده می فروشد تا دزدیده نشود، صحت ندارد. ما نباید تحت تأثیر اخبار جعلی قرار بگیریم. اگرچه ما از رسانه‌های متخاصم انتظار دیگری نداریم، اما از رسانه‌های خودمان هم انتظار انتشار اطلاعات نادرست نداریم.

دکتر محسن علی اکبریان رئیس بیمارستان المنتصریه در این نشست گفت: 31 اردیبهشت با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شد. بیمارستان دیالیز و پیوند اعضاء المنتصریه از سال 1380 در زمینه پیوند کبد، کلیه و پانکراس فعالیت می کند و این بیمارستان یکی از بهترین مراکز درمانی کشور در این زمینه بوده است.

وی افزود: برخی اعضا از جمله کبد به بیمارستان نمازی شیراز، قلب، ریه و پوست به بیمارستان امام رضا(علیه السلام) مشهد و قرنیه به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد ارسال می شود. و فقط پیوند روده در مشهد انجام نمی شود. اگرچه موارد بحرانی کمی انجام شده است، اما این نوع پیوند فقط در شیراز انجام می شود.

علی اکبریان گفت: بیمارستان المنتصریه شرق کشور در زمینه پیوند اعضا فعال است. بیش از 90 درصد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام می شود و پیوند کبد زنده فقط از بستگان انجام می شود. در مشهد این پیوندها صددرصد عامل مرگ مغزی و در شهرهایی مانند شیراز درصد کمی از اهداکنندگان زنده بوده است.

و رئیس بیمارستان المنصریه ادامه داد: هرچه فرهنگ اهدای عضو بیشتر شود، بیماران نیازمند اعضا و خانواده هایشان کمتر نگران می شوند و می توانیم مانند آلمان باشیم که در این زمینه نگران نباشیم. ”

علی اکبریان گفت: اگرچه تعداد پیوند کبد در سال 99 به کمتر از 40 مورد کاهش یافت، اما در سال 1400 این تعداد به بیش از 90 مورد رسید و منجر به بالاترین آمار سال شد.

وی تاکید کرد: هرکسی که بر اثر بیماری عروق بیماری کرونا قلب فوت می کند نمی تواند اعضای بدن خود را اهدا کند و هر فردی که مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب است و نیاز به عضوی دارد باید پس از بهبودی برای عضویت اقدام کند.

رئیس بیمارستان المنصریه تایید کرد: در رسانه های معاند اخبار کذبی مبنی بر دریافت پول خیرین از خیرین منتشر می شود و این موضوع صحت ندارد و اگر موردی هم وجود داشته باشد ربطی به مرگ مغزی ندارد. ما نباید تحت تأثیر سیاه نمایی دشمنان قرار بگیریم.» مثلاً فیلمی در مورد فروش قلب ساخته شد و این امکان وجود ندارد زیرا قلب عضوی حیاتی است و اهدای آن باعث مرگ می شود. شاید برای برخی از اندام ها و همچنین کلیه ها این اتفاق بیفتد اما باز هم نباید تحت تاثیر اخبار کذب فضای مجازی قرار بگیریم.

علی اکبریان گفت: وی در فرآیند بررسی و تایید مرگ مغزی بسیار متخصص است و این مرگ زمانی توسط پزشک تایید می شود که با توقف غیرقابل برگشت سلول های مغزی همراه باشد. در این راستا 4 متخصص جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و ایمونولوژی اظهار نظر خواهند کرد و پس از تایید نهایی توسط نماینده پزشکی قانونی، رضایت خانواده اخذ و عضو بیمار فوت شده حذف خواهد شد.

رئیس بیمارستان المنتصریه با اشاره به اینکه شهر مشهد پس از شیراز و تهران رتبه سوم اهدای عضو را در کشور دارد، گفت: بیمارستان المنتصریه علاوه بر خدمات درمانی، خدمات آموزشی و پژوهشی نیز ارائه می کند. و همچنین مرکز تحقیقات پیوند اعضا. دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای انجام تحقیقات تخصصی تری در این زمینه در این بیمارستان فعال شده است.

از بیماران پیوندی پولی دریافت نمی شود

وی افزود: در بیمارستان المنصریه اقدامات مهمی در خصوص پیوند اعضا انجام شد و علیرغم هزینه بالای پیوند اعضا، پولی از بیماران پیوند دریافت نشد. اگرچه هزینه پیوند بسیار بالاست اما با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمامی این هزینه ها برای بیماران رایگان تامین می شود.

هر فرد مرگ مغزی بین یک تا هشت بیمار را از مرگ حتمی نجات می دهد

همانطور که محمود موحدی، رئیس دفتر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان المنتصریه در این جلسه گفت: رسالت ما گسترش فرهنگ اهدای عضو است و در این راه سعی می کنیم برای بیمارانی که دارای بیماری هستند توکل به خداوند داشته باشیم. سال‌ها رنج می‌کشند و خانواده‌هایشان از این بیماری رنج می‌برند.» آنها به جز مرگ حتمی.

وی افزود: خداوند سرنوشت برخی از این بیماران را با عاقبت برخی دیگر پیوند داده است و در صورت فوت خانواده هر یک از متوفیان بین یک تا هشت نفر از مرگ حتمی نجات یافته و به زندگی عادی خود باز می گردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا