فرهنگ و هنر

قلبم از سنگ و گوش‌هایم از پوشال است اگر موسیقی ایران جذبم نکند

یواخیم هاینز، آهنگساز معاصر آلمانی، در اجرای خود با گروه موسیقی نساجی، اثری از عود و ساز الکترونیکی خلق کرد که به گفته او در یک عود دونفری از یاسمین شاه حسینی و الکترونیک زنده تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از روابط عمومی این نمایش، گروه موسیقی آلمانی «موزیک فابریک» در پروژه جدید خود که آذرماه سال جاری برگزار می شود، آثاری از سه آهنگساز ایرانی مانند کارن کیهانی، سارا اباذری و آرچیا صمصامینیا. علاوه بر قطعه ای از آهنگساز آلمانی یواخیم هاینز در حال نواختن عود با یاسمین شاه حسینی.

یواخیم هاینز، آهنگساز معاصر آلمانی و رئیس انجمن موسیقی معاصر هانوفر (HGNM)، در مورد استفاده از موسیقی شرقی در ترکیب آثار خود برای پروژه بافت موسیقی: تفسیر و اجرا گفت. در واقع «کار من» «کار ما» است و توسط یاسمین شاه حسینی و لایو الکترونیکس به صورت دونوازی عود شکل خواهد گرفت. از آنجایی که یاس ریشه قوی در موسیقی سنتی ایرانی دارد، انتظار می رود در اجراهای ما صداهای شرقی بشنوید.

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که موسیقی خاورمیانه و به طور خاص ایران چقدر و چقدر جذب می شود، گفت: موسیقی واقعاً من را به عنوان یک دوست جذب می کند و به دلیل اینکه در ایران دوستان زیادی وجود دارد. دارم، باید دل سنگی و گوشه های خالی داشته باشم تا موسیقی ایرانی مرا مجذوب نکند.

قلبم از سنگ و گوشه ام از کاه است اگر موسیقی ایرانی مرا جذب نکند

یاسمین شاه حسینی، نوازنده عود برای آهنگسازان ایرانی و آثار یواخیم هاینز آهنگساز آلمانی در پروژه Music Fabric درباره این اجرا گفت: اگرچه امروزه عود در اروپا بیش از دهه های گذشته مطرح است و بسیاری از نوازندگان. در حال ضبط هستند آثار «و فعالیت های مختلفی با این ساز انجام می شود و فکر می کنم پروژه هایی مانند فابریک موزیک در شناخت بهتر این ساز به خصوص در موسیقی معاصر موثر باشد. اجرای آثار این آهنگسازان با توجه به دانشی که هر یک از این سازها امکانات اجرایی گسترده ای را برای ساز عود ارائه می دهد. همچنین از آنجایی که ساز عود چه به صورت تک نفره و چه گروهی اغلب با موسیقی دستگاهی، مقامی و … همراه است، اجرای موسیقی معاصر با این ساز نه تنها برای نوازنده، بلکه برای نوازندگان نیز جذاب خواهد بود. آهنگسازان

وی در ادامه درباره شناخت فابریک از موسیقی ایرانی از طریق شکل گیری این اجرا گفت: بخشی از این شناخت با فعالیت های شدید نوازندگان عود دنیا شکل گرفت. با این حال فکر می کنم آشنایی گروه با موسیقی ایرانی به زمانی برمی گردد که از نوازندگان ایرانی دعوت به برگزاری کارگاه های موسیقی ایرانی و ریو کردند.

شاه حسینی درباره اجرای قطعاتی از آهنگسازان معاصر ایرانی در کنار قطعه ای از آهنگساز آلمانی به عنوان تکنواز، گفت: در هر یک از این قطعات، عود برای آن قطعه کاراکتر خاصی دارد. شاید بتوان همین ارتباط را با در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند رنگ صدا یا گاهی تکنیک هایی که برای ساز در قطعات به کار می رود ایجاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت موسیقی نساجی در برجسته سازی نقش عود در کارنامه موسیقی ایرانی، افزود: این اهمیت را نه تنها در ارتباط با موسیقی ایرانی بلکه در شناسایی این ساز و امکانات اجرایی آن در موسیقی معاصر می توان بررسی کرد. البته آشنایی نوازنده با این موسیقی و همچنین تکنیک های اجرای ساز در اجرای نوع دیگری از موسیقی بی تاثیر نیست و قابلیت های اجرایی زیادی به آن می دهد.

این نوازنده در پایان درباره قابلیت های اجرایی عود در موسیقی معاصر گفت: کشف و شناسایی عود در موسیقی معاصر در سال های اخیر برایم اهمیت زیادی داشته است و در این سال ها با بسیاری از نوازندگان و گروه های موسیقی در موسیقی معاصر همکاری دارم. اجراهای مختلف، ساخت این موضوع برای من برجسته تر است. هر چه بیشتر با موسیقی معاصر آشنا می شوم، امکانات بیشتری برای نواختن این موسیقی روی عود دارم. تکنیک هایی که قبلاً با آنها آشنا نبودم و این مرا از حالت معمول خارج کرد. روال، و این چیزی بود که باید زمان بیشتری را برای تمرین صرف می‌کردم، در همان زمان، به طیف وسیعی از امکانات عملکردی موجود برای یک ابزار پی بردم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا