استان ها

قلعه لشتان، میراثی کهن با قدمتی 2 هزار ساله در بندر لنگه

قلعه لاچتان، میراثی با قدمت 2000 ساله در بندر لنگه

بندرلنگه یکی از شهرستان های استان هرمزگان، مرکز بندرلنگه و یکی از بنادر مهم جنوب کشور است.

به گزارش خبرگزاری دیباروز از هرمزگان، شرایط. شرط هرمزگان واقع در جنوب ایران ساحل دریا خلیج فارس یکی از استان هایی است که از قدیم الایام تاریخ و پیشینه جالبی با فراز و نشیب های فراوان دارد، برای شناخت مکان های دیدنی و دیدنی. جاذبه ها از بندرلنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان که مکان های دیدنی تاریخی زیادی دارد دیدن می کنیم و بندرلنگه قلعه ای دارد که سال ها پیش در دست پرتغالی ها بوده و قلعه ای بسیار زیبا و اسرارآمیز است.

بندرلنگه یکی از شهرستان های استان هرمزگان، مرکز بندرلنگه و یکی از بنادر مهم جنوب کشور است.

IMG_20220401_172638

قلعه لختان نام دژی است بر فراز کوه شاهینکوه در بخش مرکزی بندرلنگه. قلعه لشتان در شش کیلومتری شمال شرقی شهر بندرلنگه و شمال روستای برشا قرار دارد.

تاریخچه ساخت این قلعه به قرن نهم هجری قمری، قلعه لشتان در گذشته و در گذشته بازمی گردد. جنگ آثار محلی نقش مهمی داشتند و خرابه‌های این قلعه هنوز در کنار دریا و نزدیک شهر کنگ باقی مانده و در نزد مردم محلی به نام قلاوو معروف است.

برخی معتقدند که این قلعه در زمان هخامنشیان ساخته شده و بیش از 2000 سال قدمت دارد و پرتغالی ها بعدها آن را بازسازی کردند و مقبره های سنگی است که شبیه غارهای غارنشینان در ارتفاعات مجاور و بسیاری از آثار دیگر در قلعه است. برخی زنده مانده اند و برخی نیز معتقدند

برخی بر این باورند که ساخت این بنا مربوط به زمان تسلط و قدرت پرتغالی ها بر خلیج فارس است و به ویژه در زمان جنگ به قلعه لاچتان رفته اند. شورش هرج و مرج، به این ترتیب، آذوقه، مهمات و غذا را نیز برای کسانی که به قلعه لاچتان پناه برده بودند، فراهم کرد.

در حال حاضر به استثنای دیوار و خرابه های مخروبه باروها، اثری از بنای قلعه باقی نمانده است. در ارتفاعات مجاور غارهای غارنشینان وجود دارد که شباهت زیادی به غارهای چهل خانه و غارهای علیا دارد. ارتفاعات شمال بندر طاهری (Sir F).

موقعیت استراتژیک بسیار خوبی دارد، علاوه بر تسلط کامل بر اطراف، مسیر صعود سختی دارد و انتخاب مکان آنقدر دقیق است که غلبه بر آن برای دشمنان سخت است.

وجود مقبره های فراوان با ساختار آرامگاه های فراوان در اطراف قلعه و حتی داخل قلعه حکایت از قدمت و سکونت بارها مردم در قلعه در دوره های مختلف تاریخی دارد و در دوره های زیادی در این قلعه ها بوده است اما قلعه لشتان به عنوان شهری مستحکم که بر فراز آن بیش از سیصد آب انبار وجود دارد که با وجود اهمیت تاریخی آن هنوز ناشناخته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا