قیمت دلار کانادا در دیگر مناطق

تاثیر دلار در دنیای امروز به قدری زیاد است که تغییر در ارزش آن می تواند اقتصاد سایر کشورهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پس از آن این سوال پیش می آید که آیا ارزی وجود دارد که بتواند جایگزین دلار شود؟ اگر بله، این چه ارزی است؟ ایده مبادله دلار با ارزهای دیگر ایده جدیدی نیست. برای مدت طولانی، اقتصاددانان در سراسر جهان در حال بررسی جایگزین های احتمالی برای دلار و اندازه گیری امکانات ارزهای مختلف برای این کار هستند.

در این مقاله که به کمک مقاله ای از سایت Coin Desk گردآوری شده است به ارائه جایگزین های احتمالی دلار و بررسی قابلیت های آنها برای این منظور می پردازیم.

قیمت دلار کانادا

دلار: سال هاست که سهم دلار از ذخایر جهان به سرعت در حال کاهش است. این سوال را مطرح می کند که آیا یورو، یوان یا حتی بیت کوین شانسی برای جایگزینی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی دارند یا خیر. پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به عنوان تنها کشور توسعه یافته ای که توانست از اقتصاد خود در برابر اثرات جنگ محافظت کند، از قدرت خود برای تبدیل دلار به ارز غالب در معاملات جهانی استفاده کرد.

پس از جنگ جهانی دوم، دلار توسط مقدار زیادی طلای به دست آمده از فروش مهمات جنگی به اروپا پشتیبانی شد.همین سیستم تبدیل به یک سیستم جهانی شد و توافقنامه ای در مورد استفاده از دلار به عنوان مبنای پول فیات در بین کشورهای جهان به تصویب رسید. از آنجایی که این قرارداد در منطقه برتون وودز نیوهمپشایر منعقد شد، خود این توافقنامه “توافقنامه برتون وودز” نامیده می شود.

سیستم برتون وودز نقش کلیدی در بازسازی اقتصادهای ویران شده اروپا و ژاپن داشت. اما مشکل این بود که تا سال 1971 همین اقتصادهای احیا شده به عنوان تهدیدی برای دلار با پشتوانه طلا ظاهر شدند. افزایش صادرات اروپا و ژاپن باعث کاهش سهم آمریکا در تجارت جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای دلار شد. این موضوع در کنار هزینه‌های بیش از حد ایالات متحده، بازارهای مالی جهان را متقاعد کرد که ارزش 35 دلاری طلا در هر اونس بسیار بالاست و دلار کمتر از ارزش‌گذاری شده است.

در دهه شصت قرن بیستم، دلار به سرعت با طلا مبادله شد و “عجله طلا” متولد شد. زیرا اعتقاد بر این بود که نسبت قیمت دلار کانادا در تورنتو به طلا به دلار به زودی از بین می رود و صاحبان دلار ضرر می کنند.سرانجام، 50 سال پیش، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور ایالات متحده، خرید دلار برای طلا را متوقف کرد. اگرچه این روند چندین سال به طول انجامید، اما در نهایت استاندارد طلا و سیستم برتون وودز مبتنی بر آن لغو شد.

چه ارزهایی می توانند جایگزین دلار شوند؟ رتبه بندی بهترین ها
ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، که از توافقنامه برتون وودز خارج شد. با این حال، اهمیت این لحظه در تاریخ مالی جهان اغراق شده است. «استاندارد طلایی» که نیکسون از بین برد کمتر از سه دهه در شرایط کاملاً غیرعادی دوام آورد. در نتیجه اقدام نیکسون، نرخ ارز از ثابت به شناور تغییر کرد. این به معنای سیستمی است که ما امروز از آن استفاده می کنیم. در این سیستم ارزش نسبی ارزها بر اساس معیارهایی مانند نفوذ اقتصادی و ثبات سیاسی کشور مورد نظر تغییر می کند.

برخلاف سیستم قبلی که به نفع اقتصادهای اروپا و ژاپن بود، این سیستم جدید کاملاً به نفع دلار (که اکنون هیچ پشتوانه ای ندارد) عمل کرد. از آن زمان، قیمت دلار کانادا در تورنتو پول رایج در تجارت جهانی و اولین انتخاب بانک‌های مرکزی کشورهایی است که به دنبال ذخیره‌ای پایدار از ارزش هستند.این تغییرات مزایای اقتصادی و سیاسی مختلفی را برای ایالات متحده به همراه داشته است که اغلب از آن به عنوان “مزیت فوق العاده دلار” یاد می شود.

اما اکنون برتری دلار در حال کاهش است. تورم پس از کرونا نگرانی ها در مورد کاهش ذخایر دلار را افزایش داده است. اما این روند طولانی‌مدت است: در اردیبهشت ماه، سهم قیمت دلار کانادا در تورنتو  در ذخایر بانک مرکزی به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال گذشته یعنی ۵۹ درصد رسید.

یکی از دلایل اصلی این امر افزایش سهم ارزهایی مانند یورو، ین ژاپن و یوان چین از ذخایر بانک مرکزی است. در این میان، رقیب دیگری نیز وجود دارد که به تازگی در افق ارزی شروع به درخشش کرده است. با این حال، پتانسیل بالایی را نشان داده است: طرفداران ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت کوین یا سایر دارایی های دیجیتال می تواند به عنوان یک ارز ذخیره جهانی عمل کند. اخیراً چهره های برجسته ای مانند رئیس سابق بانک انگلستان از ایده یک ارز ذخیره فراملی حمایت کرده اند.

اما نظر کارشناسان این است که نباید تمام امکانات و فرصت های مالی دنیا در اختیار ارزی باشد که به عنوان ارز ذخیره جهانی انتخاب می شود.شرایطی که منجر به تسلط صد ساله دلار شد، وضعیت خاصی تلقی می شد و کارشناسان پیش بینی می کنند در قرن بیست و یکم شاهد سلطه تنها یک ارز یا ابزار مالی در جهان نباشیم.

دکمه بازگشت به بالا