فرهنگ و هنر

لزوم ایجاد و بهره‌برداری از کتابخانه‌های سیار در استان مازندران

ضرورت ایجاد و راه اندازی کتابخانه های سیار در استان مازندران

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سفر منطقه ای خود به مازندران با سید محمود حسین پور استاندار مازندران دیدار و در خصوص توانمندی این نهاد در خدمت رسانی به مردم مازندران با محوریت کتاب با دولت عالی بحث و تبادل نظر کرد. یک مقام مسئول در فرمانداری بر راه اندازی کتابخانه سیار به ویژه در فصل تابستان با توجه به حجم بالای گردشگران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بارنا از مازندران مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که برای بررسی وضعیت کتابخانه ها به استان مازندران سفر کرده است، با جناب آقای محمود حسین پور نوری استاندار دیدار و در خصوص توانمندی این نهاد در خدمت رسانی به مردم مازندران با محوریت بحث و تبادل نظر شد. کتاب ها

مهدی رمضانی دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به علاقه مقام معظم رهبری به حوزه کتاب گفت: شبکه کتابخانه های عمومی کشور شبکه گسترده ای است. وزارت ارشاد با 6300 کارمند و 700 مرکز در سراسر کشور کار می کند، بنیاد به 7500 کارمند، 2800 مرکز مستقل و 1000 مرکز تعاونی خدمات رسانی می کند و کتابخانه های عمومی بعد از مساجد و مدارس گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور هستند. در حال حاضر خدمات متنوع و متنوعی در این مراکز انجام می شود.

وی ادامه داد: تصویر کتابخانه عمومی در دنیا یک مبنای اجتماعی- فرهنگی است. آنچه از فرهنگسرا انتظار می رود در حال حاضر توسط کتابخانه ها تامین می شود. البته نکته اصلی کتاب است. نسل جدید کتابخانه های عمومی که از کتابخانه مرکزی مشهد آغاز شده است و امیدواریم با حمایت شما کتابخانه مرکزی مازندران در ساری با اداراتی مانند نگارخانه ها، سالن اجتماعات، نسخ خطی و ارائه 45 خدمت راه اندازی شود. به دنبال ایجاد چنین محیطی است.

رمضانی افزود: همچنین کتابخانه های سیار نیز با هدف خدمت رسانی به مناطق روستایی و حاشیه ای ایجاد و توسعه یافته است. در سال 1396 9 کتابخانه سیار داشتیم که امروز این تعداد به 35 کتابخانه رسیده است و انشالله تا پایان سال به بیش از 40 کتابخانه خواهد رسید. ما نمی توانیم خودرو را تهیه کنیم، اما وظیفه تجهیز و ایجاد این نوع کتابخانه ها را بر عهده داریم و معتقدیم این موضوع در ارتقای عدالت فرهنگی موثر است. در حال حاضر 17 استان دارای کتابخانه سیار هستند و متاسفانه استان مازندران جزو استان هایی است که کتابخانه سیار ندارند.

دبیرکل بنیاد با اشاره به اینکه قانون بنیاد از نظر ساختاری مشکلاتی دارد، گفت: سه مدل برای اداره کتابخانه های عمومی در دنیا وجود دارد. مدل شرقی، که به صورت مرکزی در چین مدیریت می شود، با 250000 کتابخانه. مدل میانی حاکم بر ترکیب دولت و مردم کتابخانه که در آمریکا الگوی حاکم است و قرار بود ایران به این مدل برسد. در مدل اروپایی، کتابخانه توسط انجمن ها و شهرداری ها اداره می شود.

سید محمود حسین پور استاندار مازندران در سخنان پایانی خود گفت: استان مازندران استانی بی نظیر است. امسال شهر مشهد 6 میلیون مسافر داشت اما استان مازندران 22 میلیون مسافر داشت و 32 هزار میلیارد تومان در این استان هزینه شد. کل شهرستان یک جاده و یک مقصد گردشگری است و باید بدانیم که منابع کتابخانه ای چقدر به اوقات فراغت مردم این شهرستان کمک می کند. ساحل مازندران همه مردم را به خود جذب می کند، اما همه نمی خواهند در دریا شنا کنند. نویسندگان می توانند اوقات فراغت خود را که در حال حاضر سهمی ندارد پر کنند.

و استاندار مازندران ادامه داد: در تمام سواحل مازندران کتابخانه سیار یا کتابخانه ثابت وجود ندارد و قاطعانه می گویم که اگر بود توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کرد. اگر سهمی در استانداردهای بین المللی کتابگردی و کتابخوانی دارد باید بررسی کنیم که آیا در مازندران به این موضوع توجه شده است یا خیر. به نظر من کتاب در حال حاضر سهمی در گردشگری ندارد.

وی خواستار اجرای طرحی با هدف در نظر گرفتن سهم مطالعه کتاب در گردشگری به صورت آزمایشی در استان مازندران شد و آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از این طرح اعلام کرد.

حسین پور افزود: با توجه به ترویج کتابخوانی در کتابخانه ها تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه و تشویق مردم به مطالعه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. به نظرم مازندران پتانسیل دارد و موضوع کتاب باید بخشی از گردشگری استان باشد.

وی همچنین با اشاره به روند افزایشی مسافران از سراسر کشور به استان مازندران، خواستار راه اندازی کتابخانه سیار حتی به صورت موقت در تابستان در این استان شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا