علمی و پزشکی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش شافان و به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از انجام آزمایشات روی کودکان نتایج امیدوارکننده ای را گزارش می دهند و راه حل آنها تکامل یافته است.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین برنامه تلفن همراه پانکراس مصنوعی قابل دانلود برای دیابت نوع 1 رونمایی کردند. مانند سایر فناوری‌های لوزالمعده مصنوعی در دست ساخت، هدف آن پر کردن پانکراس در افراد مبتلا به دیابت است که بدن آنها دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای جذب گلوکز از خون نیست.

اپلیکیشن CamAPS FX آن‌ها با یک مانیتور و پمپ گلوکز کار می‌کرد و از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کرد تا تشخیص دهد که فرد چه زمانی به انسولین و تحویل هورمون نیاز دارد. مطالعه جدید که اخیرا منتشر شده است، برای بررسی اثرات این فناوری بر روی کودکان خردسال طراحی شده است که به دلیل فعالیت و غذا خوردن نامنظم و همچنین نیاز به انسولین، کنترل دیابت نوع 1 آنها دشوار است.

در این مطالعه 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 1 تا 7 ساله به مدت 16 هفته از سیستم CamAPS FX استفاده کردند.

سپس آنها 16 هفته دیگر را بر روی یک فناوری موجود به نام درمان با پمپ به کمک حسگر گذراندند که در آن والدین سطح گلوکز خون فرزندان خود را کنترل می کنند و تحویل انسولین را به صورت دستی تنظیم می کنند.

انجام این کار به دانشمندان اجازه داد تا این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده این تحقیق می‌گوید: «بر اساس تجربیات گذشته، سیستم CamAPS FX پیش‌بینی می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد. این سیستم به کودک می آموزد که هر روز به چه مقدار انسولین نیاز دارد و این مقدار در ساعات مختلف روز چگونه تغییر می کند. سپس سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم کاملاً خودکار است به جز هنگام غذا خوردن، نیازی به کنترل مداوم والدین نیست.

به طور کلی، زمانی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کنند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را با سطح گلوکز تنظیم شده سپری می کنند که تقریباً 9 درصد یا 125 دقیقه بالاتر از روش های فعلی است. آنها همچنین سطح گلوکز بالا را کمتر از یک چهارم مواقع تجربه کردند که 9 درصد کمتر از گروه درمانی معمولی است.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر جولیا ویر، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: «کودکان خردسال در برابر تغییرات در سطح قند خون بسیار آسیب پذیر هستند. سطح بالای قند خون می تواند عواقب بالقوه ای برای رشد مغز داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این گروه سنی یک چالش بزرگ است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم CamAPS FX را در کودکان بسیار خردسال طی چند ماه نشان می‌دهد و والدین آن را “تحول کننده” توصیف می‌کنند. این فناوری از طریق مراکز درمانی منتخب در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که زندگی افراد بیشتری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا