فرهنگ و هنر

ماجرای شهری که همیشه آلوده است

مستند City Spirits یک داستان شهری است که به دلایل مختلف همیشه آلوده است و این مورد آسیب زیادی به آنها وارد کرده است.

مستند “ارواح یک شهر” به کارگردانی محمد طالبی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و دوشنبه 26 مهرماه از شبکه مستند به نمایش در می آید.
دانشجویان درباره موضوع این مستند به دیباروز گفتند: “این فیلم درباره زندگی غیرنظامیان است که سالها دیجیتالی شده است. این شهر اراک است که به عنوان آلوده ترین شهر ایران شناخته می شود زیرا صنایع آلاینده زیادی در این شهر وجود دارد.” همانطور که می دانید ، استان مرکزی مرکز صنعتی ایران است و صنایع مهم زیادی در این استان وجود دارد.
وی ادامه داد: ایده من برای تهیه این مستند از آنجا ناشی شد که من در این شهر زندگی می کنم و تقریباً هر روز با این چالش بسیار مهم روبرو هستم. آمار وحشتناکی از بیماری های تنفسی در اراک و همچنین تعداد زیادی از افراد مبتلا به این بیماری گزارش شده است. سرطان و نرخ ناباروری بالاتر از سایر شهرهای دیگر منطقه. همه این بیماری ها ناشی از آلودگی صنعتی است که در این شهر دیده می شود و فیلم مستند “نفس های یک شهر” برای بیان این مشکل تولید شده است.
این کارگردان مستند درباره روند تولید این فیلم گفت: “ما بیش از یک سال و نیم به تولید این مستند اختصاص دادیم زیرا می خواستیم چهار فصل مختلف را در شهر اراک از نظر آلودگی به نمایش بگذاریم. همانطور که می دانید شهر اراک از ویژگی خاصی برخوردار است. وضعیتی که باعث سه نوع آلودگی شد. نوع اول: آلودگی صنعتی ناشی از صنایع ساخته شده در اطراف شهر است. به عنوان مثال ، نیروگاه های اطراف شازند از سوخت دیزل استفاده می کنند ، که به طور مستقیم بر آلودگی هوای شهر تأثیر می گذارد.
وی افزود: نوع دوم آلودگی فصلی زمستانی و نوع سوم آلودگی ناشی از تردد خودروها و کامیون ها است. شهر اراک توسط دو خط کمربند شمالی و جنوبی احاطه شده است و تردد زیاد در این جاده ها شهر را آلوده می کند. این چرخه های آلودگی روز به روز خطرناک تر شده و خطرات بیشتری را برای ساکنان این شهرستان ایجاد می کند.
در این مستند سعی کرده ایم ساختارهای تکراری و کلیشه ای را طی کرده و تصاویر مختلفی را برای سبک روایت انتخاب کنیم. به عبارت دیگر ، ما هیچ آرشیو ، روایت و مصاحبه ای نداریم ، اما من سعی کرده ام عمق این تراژدی را از طریق بیان بصری نشان دهم. تصاویر بسیار گویا هستند و مسائل زیادی را برای مخاطب بیان می کنند.

تهیه کنندگان این مستند عبارتند از:
کارگردان و تهیه کننده: محمد طالبی ، عکاس هوایی: سید مهرداد شریفی و مشاور پروژه: فاطمه آتانی.

بر اساس این گزارش ، فیلم مستند «ارواح یک شهر» امشب ساعت هشت شب از شبکه مستند پخش می شود و دوباره نیمه شب و فردا ساعت نه صبح پخش می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا