حوادث

مخاطرات و بیماری‌های شایع در حج

آفتاب‌‌نیوز :

پیرحسین کولیوند با اشاره به برنامه‌ریزی خوب کادر درمان در مراسم‌ حج، گفت: باید به چند مسئله دقت کنید، معمولا تغییر آب و هوا، تراکم جمعیت، تغییر سبک زندگی، سن زائر و خستگی مخاطراتی را در مراسم حج ایجاد می‌کند.

کولیوند با بیان این که شایع‌ترین بیماری در مراسم حج، بیماری تنفسی است، افزود: در تمامی دوره‌ها بیشترین مراجعه کننده افراد مبتلا به بیماری تنفسی هستند که به اشکال مختلف سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا خود را نشان می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: مخاطره دیگر، عدم مصرف به موقع دارو در زائرانی است که بیماری مزمن دارند. مصرف نکردن به موقع دارو باعث بروز بیماری‌های دیگر در افراد مبتلا به بیماری‌های دیابتی، کلیوی و قلبی و عروق می‌شود، بنابراین بهتر است که به عنوان کادر درمان نقش همراه و عضو خانواده او را انجام دهید.

 وی گفت: مشکلات گوارشی با تغییر سبک زندگی و غذا به وجود می آید و بحث گرمازدگی، انواع تروماها و تصادفات در پله‌های برقی و استفاده از وان حمام و سرویس بهداشتی از دیگر مخاطراتی است که وجود دارد و لازم است که شما آموزش‌های دقیق به روحانیون و مدیران کاروان‌های زیارتی دهید.

کولیوند توصیه کرد: بازدیدهای بهداشتی از هتل‌ها، توزیع غذا در وعده‌های غذایی را جدی انجام دهید تا از بیماری‌ها پیشگیری کنید.

وی ادامه داد: از کادر درمان درخواست می‌کنم که ایده‌های خود را با مرکز پزشکی حج و زیارت درمیان بگذارند تا برای سال‌های بعد آسیب‌شناسی شود.

کولیوند افزود: ماموریت اول ما در خدمت به زائران است و باید به این افتخار کنیم.

وی عنوان کرد: لازم است که دستورالعمل جامع و کاملی برای درمان و تجویز دارو تنظیم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، کولیوند در ادامه توصیه کرد که همه کادر درمان با هم‌افزایی خود در تلاش باشند تا بهترین مراسم حج در حوزه درمان برگزار شود.

دکمه بازگشت به بالا