عمومی

مخوف‌ترین عملیات نیروی هوایی علیه ارتش بعثی

عملیات کمان 99 دقیقاً یک روز پس از اولین حمله رژیم بعث عراق به ایران در 22 اکتبر انجام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، دفاع پرس در ادامه نوشت: در این عملیات ، 200 جنگنده ایرانی در پاسخ به حمله عراق به پایگاه های هوایی اهواس ، تهران ، همدان ، سنندج ، تبریز ، بوشهر ، کرمانشاه و اسلام آباد ، تاسیسات هوایی و زیرساخت و سوخت تانکها و انبارهای مهمات رادارها را برای هدایت هواپیماهای جنگی ، برجهای کنترل ، سیستمهای فرماندهی ، مراکز ارتباطی و آنتنها در کرکوک ، موصل ، رشید ، حبانیه ، نصیریه ، شعیبیا ، کوت و مثنی هدف قرار می دهند.

این عملیات یکی از مهمترین و هولناک ترین عملیات نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

سرهنگ خلبان محمد اسماعیل شریفان ، مدیر تحقیقات م Instituteسسه تحقیقات دکترین دانشگاه و م Instituteسسه عالی دفاع ملی و تحقیقات استراتژیک ، در مورد این عملیات گفت: «نیروی هوایی یکی از قوی ترین و ترسناک ترین نیروها در نبردها و نبردها است. میدان جنگ روز و شب

وی ادامه می دهد: نیروی هوایی ستون اصلی همه عملیات ها و قسمت بزرگی از نیروی نظامی است. در روزهایی که جهان آرا همراه نیروهای مردمی و تفنگداران دریایی خرمشهر خانه به خانه می جنگیدند و شهید آقار بابرست اجازه نمی دهد لشکرهای زرهی وارد خرمشهر شوند ، همت و زین الدین در حال مقاومت بودند ، گلوله باران مداوم رزمنده ارتش به خلبانان باعث شدند عراق از دزفول عقب بیفتد و به پل ما در دهانه هاردان ضربه بزند. در واقع ما از دشمن اجازه پیشروی گرفته ایم.

شریوان می گوید: “تعظیم 99 به عنوان یک دست سریع ، محکم و خط ، اعتبار صدام را باطل می کند.” این عملیات مهمترین عملیات علیه نیروهای هوایی دشمن بود که دست دشمن را از اهداف سطحی قطع کرد. در این ماموریت از قوی ترین ابزارها استفاده شد و ما شهدای زیادی را در نیروی هوایی تقدیم کردیم و ثابت کردیم که نیروی هوایی قادر است. هربار که از ورودی به پایگاه وارد می شویم ، بوی شهدا را استشمام می کنیم.

همانطور که سرتیپ جواد محمدیان ، یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش در مورد عملیات طاق 99 اظهار داشت: وظایف خاص نیروی هوایی که آنها برای ما آموزش دادند پنج مورد بود. یکی از آنها حمله به نقاط حساس و عمق استراتژیک دشمن بود. وقتی او به عراق حمله کرد ، ما در خدمت شهید بقایی بودیم و در چریکهای کردستان شرکت کردیم. منطقه کمی متشنج بود و ما فکر می کردیم ممکن است به عراق حمله کند. با شهید اقبالی و اکبری گشت می زدیم و ساعت 12:30 بعد از ظهر از سفر برگشتیم. ساعت 13:30 بود که صدای گلوله باران عراق آمد و دیدیم برخی از سوخوی های عراقی از بالای سر ما رد می شوند.

محمدیان می گوید: نیروی هوایی همیشه برای هر پایگاه برنامه های عملیاتی داشته است و در صورت حمله ما می دانیم باید چه کار کنیم. برنامه ها و اهداف عملیاتی پایگاه تبریز از قبل تعریف شده است. در ابتدا گفته شد که چهار هواپیما به پایگاه موصل می روند و فردا عملیات شناسایی انجام شد.

فرمانده نیروی هوایی می گوید: در روز عملیات کمان 99 ، حدود 40 فروند هواپیما از پایگاه تبریز به عملیات رفتند و 30 فروند هواپیما مشغول انجام عملیات پوشش هوایی در منطقه بودند. به خلبانان هواپیماهای سرپوشیده گفته شد که وظیفه شما کمتر از بمباران هواپیماهای دیگر نیست ، زیرا اگر دشمن به پایگاه هوایی ما اصابت کند ، جایی برای پرواز وجود ندارد. عراق پایگاه هوایی را یک به یک هدف قرار داد ، اما تنها یک هواپیما از بین رفت و تبریز واقعاً برای عراق عاملی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا