اقتصادی

مربیان فنی و حرفه‌ای بخوانند

معاون وزیر کار با تشریح جزییات طرح ساماندهی آموزش مربیان فنی و حرفه ای به تشریح عزم جدی این سازمان برای ایجاد نهضت مهارت آموزی پرداخت و گزارشی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه کرد.

به گزارش دیباروز، غلامحسین حسینی نیا در نشستی خبری از عزم جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ایجاد نهضت مهارتی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد نهضت مهارت آموزی یکی از اولویت های این سازمان است تا آینده هر دو را فراهم کند. و فرصت‌های شغلی آینده. «از آنجایی که با پیشرفت‌های سریع و فناوری امروزی، نیاز به گسترش و ارتقای آموزش مهارت‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم پروژه های مختلفی را آغاز کرده ایم و یکی از محورهای اصلی کار و زمینه های اصلی فعالیت، بحث فرهنگیانی است که دانش روز و دارای مهارت های گسترده و آماده ارائه هستند. آموزش برای جمعیتی چند میلیونی.«شما حرفه ای دارید.
حسینی نیا در مراسم رونمایی از سامانه سام (ساماندهی آموزش مربیان شرکت آموزش فنی و حرفه ای) ادامه داد: مهارت و اعتبار گواهینامه های مهارتی سازمان، طرحی را برای ساماندهی مربیان سازمان فنی و حرفه ای تهیه و تدوین کرده ایم. و سازمان آموزش حرفه ای با صدور کد القایی برای مربیان.

رئیس بنیاد آموزش فنی و حرفه ای گفت: وظیفه این سامانه شناسایی و تربیت مربیان مستعد از یکصد هزار نفر است که در حال حاضر 5 هزار مربی شاغل در بنیاد آموزش فنی و حرفه ای داریم که با همه کار می کنند. قدرت و تلاش
به گفته وی، در حال حاضر حدود 6000 استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد در حالی که تعداد این استانداردها در دنیا 9500 مورد است و سازمان جهانی کار تخمین می زند که با در نظر گرفتن مشاغل آتی، تعداد استانداردها به 17 هزار برسد.
حسینی نیا از افشای 213 استاندارد شایستگی در استان فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود 6000 استاندارد شایستگی به زودی 3000 استاندارد دیگر به این گروه اضافه شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 هزار معلم در بخش خصوصی به صورت قراردادی یا درون سازمانی با ما کار می کنند، گفت: معلمان در دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع کاربردی که با علم، اسلامی همکاری می کند. دانشگاه آزاد و غیره می توانند در سامانه ثبت نام کنند و برای کسانی که مربیان سازمان هستند مراحل مصاحبه و آزمون لغو می شود. به بحث در مورد تمرینات، ترویج نوآوری و به روز رسانی ادامه دهید.
این مربیان ارکان اصلی آموزش، پشتیبانی و اجرای تمرینات مهارتی را که در توانمندسازی عمومی و تبیین جزئیات طرح نقش اساسی دارد، دانستند و افزودند: و موسسات اقتصادی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای شورای دولتی . کشور با گستره وسیعی از تقاضاهای جدید مواجه است که تامین آنها مستلزم تدوین برنامه های آموزشی و ارائه مولفه های اصلی برای ارائه خدمات آموزشی است که مهمترین آنها تربیت مربیان واجد شرایط است.
حسینی نیا افزود: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای با شناسایی و شناسایی تمامی مربیان، استادکاران و علاقه مندان به حرفه تربیتی، در حال تسویه حساب تربیت مربیان ماهر است. بدین ترتیب هر مربی می تواند با توجه به شایستگی ها و شایستگی های حرفه ای، حرفه ای، فردی و اجتماعی خود در یکی از سطوح مربی پایه، مربی سطح سوم، مربی ارشد و مربی معلم قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر کار، تسویه حساب بر اساس سند حرفه ای مصوب سازمان است که در آن طبقه بندی استانداردهای آموزشی سازمان به توده، گروه، حرفه، شغل و شایستگی بستگی دارد.
تعریف: پس از تسویه حساب، به هر مربی یک کد شناسایی یا شناسه اختصاص داده می شود که به صورت الکترونیکی یا کاغذی توسط مرکز آموزش مربیان و تحقیقات فنی و حرفه ای برای شناسایی تسویه حساب و استفاده از خدمات و مزایای مربیان استفاده می شود. در چهار سطح خاص صادر شده است.
به گفته رئیس بنیاد آموزش فنی و حرفه ای، دارندگان این کد می توانند با رعایت قوانین و مقررات و با صدور کد شناسایی در کلیه واحدهای آموزشی سازمان دولتی و غیردولتی استخدام شوند. از مربیان پایگاه داده از جمله ویژگی های فردی و توانمندی های حرفه ای مربیان ایجاد می شود تا مربیان، مشاغل، صنایع و صنایع بتوانند از این اطلاعات برای عملکرد مناسب در دوره های آموزشی مهارتی استفاده کنند.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: این طرح شامل کلیه مربیان دارای وضعیت رسمی، قراردادی و حق التدریس مشمول قانون کار و قرارداد درون و برون سازمانی، معلمان فعال در آموزشگاه های آزاد و کارشناسی ارشد، کارشناسان و کارشناسان صنایع و کلاس ها. آنها تمایل دارند مدارک مربیگری خود را ارزیابی کنند و کد شناسایی مربی دریافت کنند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح مذکور برای ایجاد واحد رویه ای در شناسایی، آشتی و انتخاب مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد، ساماندهی مربیان بر اساس توان تخصصی و تخصصی با ایجاد بانک اطلاعاتی مربیان و پاسخگویی به نیازهای جدید امکانات با معرفی قابلیت های مختلف: آموزش، استقرار و توسعه سیستم شایستگی های مربیان و افزایش انگیزه برای شرکت در دوره های آموزشی، ارتقای توان علمی و مهارتی مربیان و تشکیل دوره های آموزشی برای مرکز آموزش مربیان که در راستای مسیر خواهد بود. توسعه حرفه ای برای مربیان
وی افزود: ثبت نام مربیان از طریق سامانه سام (سازمان مربیان آموزش فنی و حرفه ای) به نشانی https://itcsam.ir/home/branch/1 که توسط مرکز تربیت معلم و پژوهشگاه آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است، انجام می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای همچنین از ادامه اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سال جاری خبر داد و در عین حال گزارشی از اجرای این طرح در سال گذشته ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی 1396 تا 1400 بیش از 250 هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب برنامه آموزشی در محیط کار واقعی بهره مند شدند، گفت: موسسه آموزش فنی و حرفه ای از نظر ماموریت، ساختار و اهداف بیشترین میزان را دارد. مطابق با مفاد از طرح و مسئولیت اصلی این پروژه در سالهای اخیر اجرا شده است. سایر ارگان ها مانند وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نیز در اجرای این طرح همکاری داشتند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین اهداف این طرح را آشنایی با فضای کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد اعتماد به نفس کارآموزان برای ورود به عرصه اشتغال و بازار کار عنوان کرد. حفظ مشاغل سنتی و محلی کمک به بنگاه های فعال در جهت شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، استفاده از توانمندی ها و ظرفیت ها برای آموزش عملی بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروی کار غیر ماهر.
به گفته حسینی نیا، تعداد کارآموزان در محل کار واقعی در سال گذشته 61 هزار و 200 نفر با 29 هزار و 446 کارآموز بود که 90 درصد آنها زن و 91 درصد مرد هستند و به نقل از الحرام نیز. 43 درصد از پاسخ دهندگان جوان جویای کار هستند. بین 21 تا 30 سال سن دارند و دیپلم دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد: بر اساس تاثیرات حاصل از مهارت دانش آموختگان این طرح، بیش از 80 درصد مهارت دانش آموختگان جذب بازار کار شد.

علی حسین شهریور – معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای – نیز از حضور تیم دانش آموزی ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات از 20 تا 25 آنلاین ماه 1401 برگزار شد. در شانگهای چین

وی با اعلام افزایش 30 درصدی رشته های این دوره گفت: در این دوره شاهد افزایش 30 درصدی رشته های مسابقات کشوری مهارت نسبت به دوره قبل هستیم. نانوایی، سنگ تراشی خشک، گچ کاری و نگهداری و تعمیر هواپیما برای اولین بار در مسابقات ملی مهارت برگزار می شود.

به گزارش شهریور، تیم های ایران در 10 دوره مسابقات جهانی مهارت حضور داشتند و 149 نفر اعزام شدند.

وی از آغاز ثبت نام بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و گفت: این مسابقه در 43 رشته و 6 گروه تخصصی با همکاری و مشارکت موسسات آموزشی و همکاران بخش دولتی و خصوصی برگزار می شود.

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در هفته اول مردادماه مصادف با هفته مهارت، مرحله استانی هفته آخر شهریورماه و مرحله کشوری به میزبانی 6 استان در نیمه دوم و در دوم آذرماه 1401 برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ثبت نام در این مسابقات از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 16 تیرماه از طریق سایت www.worldskills.ir ادامه دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا