اجتماعی

مرگ ۷۴۶ نفر در تصادفات جاده‌ای نوروز

سرهنگ عین الله جهانی در نشست خبری که در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان اورژانس و جمعیت هلال احمر برگزار شد، تعداد تعداد جانباختگان تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروزی به 746 نفر رسید. تردد جاده ای بیش از 50 درصد رشد داشته اما آمار فوتی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: آمار پلیس در مورد این حادثه ربطی به مکان ندارد، بلکه از سامانه جامع ستاد ناجا ناجا استخراج شده است که پس از وقوع حادثه ثبت و پرونده در کلانتری وارد می شود. و مراجع قضایی آمار سامانه ستاد ناجا نزدیکترین آمار به آمار پزشکی قانونی است.

سرهنگ جهانی ادامه داد: تصادفات داخل شهر در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد و تصادفات برون شهری 15 درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناگا افزود: بیشترین علت تصادفات سهل انگاری در جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز است. واژگونی خودرو 30 درصد از تصادفات جاده ای را تشکیل می دهد و چهارمین علت تصادفات است.

به گفته وی، در این مدت 35 هزار دستگاه خودرو توقیف شد که متناسب با نوع تخلف از سه ساعت تا پایان مرخصی است.

وی با اشاره به شرایط خاص امسال با ظهور هوای سرد که محورهای جنوبی را با سفرهای بیشتری مواجه کرده و از سوی دیگر ماه رمضان که میل به سفر در نوروز را افزایش داده است، گفت: در نوروز این سال ترافیک وجود دارد نسبت به سال 1378 بیش از 50 درصد افزایش، حدود 240 درصد و نسبت به نوروز سال 98 کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناگا، مازندران و گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، هرمزگان و همدان بیشترین ازدحام را در جاده ها دارند و بیشترین خروجی خودروها به استان تهران اختصاص دارد.

به گفته سرهنگ جهانی در بازه زمانی 25 اسفند تا 13 فروردین 1393 بیش از پنج میلیون و 500 خودرو پلاک و تلفن همراه با پیش شماره تهران از استان نوروزی خارج شدند که رقمی بی سابقه است.

وی همچنین گفت: تاکنون هیچ حادثه ای در منطقه راهیان نور به پلیس گزارش نشده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناگا نیز در خصوص پیامکی که قبل از شروع تعطیلات نوروزی برای حدود 2000 راننده به عنوان رانندگان پرخطر ارسال شده بود، توضیح داد که آنها پیامک دریافت کرده و در سال گذشته یکی از 20 تخلف را مرتکب شده اند. ، بنابراین پلیس آنها را راننده خطرناکی می دانست. ارسال این پیامک در کاهش تصادفات جاده ای بسیار موثر بوده است.

سرهنگ جهانی همچنین گفت: پلیس برای رانندگانی که مرتکب تخلف و تصادف نمی شوند جایزه تعیین کرده است که این رانندگان را به قید قرعه انتخاب می کنند.

233233

دکمه بازگشت به بالا