مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

امیرمسعود عابدینی: چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای خودرو این روزها درگیر تغییرات شدید و پیچیده ای شده که جایگاه برخی از برندها و خودروها را یا بسیار متزلزل یا بسیار جذاب می کند. در واقع بسیاری بر این باور بودند که خودروسازانی مانند تویوتا مرسدس بنز و غیره تا همیشه پرچمدار خودروسازی در دنیا هستند و کسی نمی تواند جای آن ها را بگیرد. اما این روزها با ظهور و پیشرفت خودروسازان کوچک و ناشناخته این باور به کل مردود شده است.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

اگر چند سال گذشته پیش بینی می کردیم که روزی می رسد که چینی ها مقابل خودرویی مانند تویوتا لندکروزر قد علم می کنند احتمالا بسیاری ما را نادان یا خوش خیال فرض می کردند؛ اما در دنیای امروز خودرو این امر به واقعیت پیوسته و خودروسازانی از چین نه تنها لندکروزر بلکه پرچمداران و بزرگان را هم تهدید می کنند.

گریت وال تانک ۵۰۰ از جمله خودروهایی است که حداقل روی کاغذ این ادعا را دارد که می تواند رو به روی تویوتا لندکروزر  نامی افسانه ای که مدت هاست در سگمنت شاسی بلندهای فول سایز حکمرانی می کند بایستد. این خودرو با فناوری هیبریدی پیشرفته و مجموعه چشمگیر امکاناتش قواعد مرسوم را به چالش می کشد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم تانک ۵۰۰ واقعا حرفی برای گفتن در مقابل لندکروزر محبوب دارد یا خیر.

تانک ۵۰۰ قرار است در نسخه پلاگین هیبریدی به بازار ایران بیاید.  

طراحی

هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰ نشانه ای از سرسختی و قدرت را در طراحی دارند. لندکروزر با وجود اینکه نسبت به نسل قبل خود تغییرات گسترده ای را تجربه کرده اما همچنان مدرن تهاجمی و قلدر بودن را در طراحی به خوبی با یکدیگر ادغام کرده است.

چراغ های مستطیلی باریک که هماهنگی خوبی با جلوپنجره دارند طراحی عضلانی کاپوت و نمای جانبی و همچنین تمرکز بر اسپرت و لوکس گرایی در کنار آفرودی بودن از جمله ویژگی های طراحی تویوتا لندکروزر هستند.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

استفاده از ادوات و رینگ های کرومی به جذابیت نمای جانبی افزوده اند. نمای پشتی لندکروزر از طراحی به دور از شلوغ کاری و همچنین چراغ های مستطیلی کشیده بهره می برد.  

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

در مقابل تانک ۵۰۰ هم از واقعیت این روزهای طراحی خودرو عقب نمانده است. طراحان تانک برای اینکه ظاهرش با اسمش همخوانی داشته باشد قسمت های ظاهری آن را با ابعادی بزرگتر طراحی کرده اند. برای مثال چراغ ها با طراحی نسبتا بزرگ در کنار یک جلوپنجره بسیار بزرگ کرومی قرار گرفته اند. نسبت به لندکروزر بدنه تانک طراحی صاف تر و بدون برجستگی داشته و آن عضلانی بودن رقیب ژاپنی را در سراسر بدنه ندارد.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

نمای پشتی تانک توسط چراغ های عمودی دارای گرافیک های برجسته و همچنین محفظه زاپاس پر شده و طراحی شلوغ تری نسبت به لندکروزر دارد.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

فضای داخلی لندکروزر حس لوکس و در عین حال کاربردی بودن را القا می کند. طراحی پلکانی و مملو از دکمه ها و کنترلرهای فیزیکی نشان دهنده علاقه کم طراحان به استفاده از نمایشگرهای بزرگ و طراحی روز است.

تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ در بخش ایمنی و رفاهی ترکیبی کامل از امکانات را ارائه می دهد. این خودرو مجهز به ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار کروز کنترل تطبیقی هشدار خروج از خط تشخیص علائم ترافیکی سیستم نظارت بر نقاط کور هشدار ترافیک متقاطع عقب نوربالای خودکار ۱۰ کیسه هوا و غیره است. در کنار این موارد امکانات رفاهی متعددی نظیر صندلی های جلو با تنظیم برقی گرم کن و سردکن سیستم تهویه مطبوع چهار منطقه ای نمایشگر لمسی ۱۲٫۳ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto سیستم صوتی JBL با ۱۴ بلندگو شارژر بی سیم تلفن همراه نیز تجربه ای لوکس و راحت را برای سرنشینان فراهم می کند.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

تانک ۵۰۰ در کابین خود از طراحی لوکس و متقارن بهره برده است. با استفاده از متریال چوبی و ساعت آنالوگ و همچنین تزئینات روی کنسول مرکزی و طراحی خاص دریچه های تهویه مطبوع طراحان سعی کرده اند تا توجهات را بر روی نمایشگر بزرگ متمرکز نکنند.

گریت وال تانک ۵۰۰ در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی حرف هایی برای گفتن داشته و عقب نمانده است. در کابین نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی پنل دیجیتال ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان صندلی های جلو با گرمکن و سردکن و صندلی های عقب با گرم کن گرمکن فرمان هدآپ دیسپلی (HUD) تودوزی چرمی ناپا نورپردازی داخلی و شارژر بی سیم تلفن همراه دیده می شوند. در حوزه ایمنی و کمک راننده نیز این خودرو به دوربین ۳۶۰ درجه هشدار نقاط کور هشدار خروج از خط و دستیار حفظ بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی مجهز شده است.

مشخصات فنی

لندکروزر و تانک ۵۰۰ از نظر طول کلی (۱۹۰۵ میلی متر) و فاصله بین دو محور (۲۸۵۰ میلی متر) ابعاد یکسانی دارند. با این حال وزن خالص ۳۲۳۰ کیلوگرمی لندکروزر به آن برتری جزئی نسبت به وزن ۲۸۱۰ کیلوگرمی تانک ۵۰۰ هیبریدی می دهد که به طور بالقوه به پایداری و توانایی آفرود آن کمک می کند.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

در زیر کاپوت این دو خودرو در فلسفه پیشرانه خود از هم متمایز می شوند.  تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ از نظر فنی با پلتفرم جدید GA-F توسعه یافته و حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبک تر از نسل قبلی است. این خودرو به یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک دائم مجهز بوده و در نسخه های مختلف عرضه می شود. در نسخه های پایه پیشرانه ۳.۵ لیتری V۶ توئین توربو بنزینی با قدرت ۴۰۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر قرار دارد در حالی که برخی بازارها نسخه دیزلی با موتور ۳.۳ لیتری V۶ توئین توربو با ۳۰۴ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر را نیز دریافت می کنند. نسخه GR Sport نیز با تمرکز بر قابلیت های آفرود با همین پیشرانه ها ولی با تجهیزات پیشرفته تر مثل قفل دیفرانسیل جلو و عقب و سیستم تعلیق تطبیقی عرضه می شود. این خودرو در مجموع در تریم هایی چون VX و ZX و GR Sport به بازارهای مختلف عرضه شده و بسته به منطقه تنوع پیشرانه و تجهیزات دارد.

مقایسه تویوتا لندکروزر واقعی با لندکروز چینی/ لندکروزر ۳۰۰ بهتر است یا تانک ۵۰۰؟

در مقابل گریت وال تانک ۵۰۰ شاسی بلند فول سایز چینی با ساختار بدنه روی فریم در نسخه های مختلفی عرضه می شود که هر یک دارای قوای محرکه متفاوتی هستند. نسخه پایه به پیشرانه ۳ لیتری V۶ توربوشارژ با سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولتی مجهز است که توان ۳۴۹ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر تولید می کند. نسخه پلاگین هیبریدی (PHEV) با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و موتور الکتریکی مجموع توان ۲۹۹ اسب بخار و گشتاور ۶۱۶ نیوتن متر را ارائه می دهد. نسخه Hi۴-Z نیز با پیشرانه ای با توان ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر باتری ۵۹.۰۵ کیلووات ساعتی و برد الکتریکی حدود ۲۰۱ کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. تمامی نسخه ها به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند.

هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰ برای مقابله آسان با چالش برانگیزترین زمین ها طراحی شده اند. امکاناتی مانند سیستم تعلیق متغیر تطبیقی (AVS) انتخاب حالت رانندگی برای سطوح مختلف و کرال کنترل توانایی آفرود افسانه ای لندکروزر را تقویت می کنند و کشش و پایداری بهینه را حتی در صعب العبورترین سطوح تضمین می کنند. در همین حال تانک ۵۰۰ با سیستم کروز کنترل هوشمند آفرود خود که به طور خودکار تنظیمات خودرو را برای فتح آسان سطوح مختلف تنظیم می کند قابلیت های آفرود خود را به نمایش می گذارد. علاوه بر این کنترل حرکت در سرازیری پیشرفته و سیستم واکنش به سطح مسیر (Terrain Response) عملکرد آفرود آن را بیشتر بهبود می بخشد.

قیمت 

در حالی که هم لندکروزر و هم تانک ۵۰۰ به بخش لوکس بازار تعلق دارند استراتژی های قیمت گذاری آن ها به طور قابل توجهی متفاوت است. در بازار استرالیا لندکروزر سری ۳۰۰ در تیپ های متنوعی از جمله GX GXL VX Sahara GR Sport و Sahara ZX عرضه می شود. قیمت ها در این بازار از ۸۹,۹۹۰ دلار استرالیا برای تیپ GX تا ۱۳۸,۷۹۰ دلار استرالیا برای تیپ Sahara ZX متغیر است. در بازار خاورمیانه قیمت پایه لندکروزر ۲۰۲۵ حدود ۱۴۰ هزار دلار اعلام شده است.

قیمت گریت وال تانک ۵۰۰ بسته به نسخه و بازار عرضه متفاوت است. در بازار چین قیمت این خودرو بین ۳۳۵,۰۰۰ تا ۳۹۵,۰۰۰ یوان (تقریباً ۵۳ تا ۶۲ هزار دلار) تعیین شده است. همچنین نسخه Hi۴-Z با قیمت ۳۷۹,۸۰۰ یوان (حدود ۵۲,۱۵۰ دلار) عرضه می شود. در استرالیا نیز تانک ۵۰۰ در دو تیپ با قیمت های ۴۳,۴۰۰ و ۴۸,۲۰۰ دلار آمریکا به فروش می رسد.

در نهایت تصمیم گیری بین این دو شاسی بلند به سلایق اولویت ها و ملاحظات بودجه ای فردی بستگی دارد. هر مسیری را که انتخاب کنید یک چیز مسلم است: بازار SUV های لوکس هفت نفره فول سایز هرگز هیجان انگیزتر از این نبوده است چرا که این غول های خودروسازی مرزهای ممکن را جابجا کرده و تجربه رانندگی را برای خریداران نکته سنج بازتعریف می کنند.

۵۸۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا