منشأ ارز واردات ممنوعه “بوش” فاش شد

منشأ ارز واردات ممنوعه "بوش" فاش شد

اگرچه در حین واردات ممنوع واردات لوازم خانگی ، “بوش” میلیون ها دلار ارز ، مقامات مربوطه هیچ اقدامی برای روشن کردن منبع ارز انجام ندادند ، اما اسناد واردات این محصول از افراد و کانال های ارزی یک بانک ایرانی در خارج از کشور است. در مورد کشور می گوید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، علاوه بر تمام ابهامات مربوط به واردات لوازم خانگی منع شده توسط بوش ، موضوع پس انداز ارز آن نیز مطرح شد و حتی گمرکات ایران نیز نسبت به منبع ارز خود اظهار بی اطلاعی کرده اند که مورد تأیید بانک مرکزی قرار گرفته است.

عرفانجی – معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران – در همین راستا اعلام شد که منبع ارز برای واردات این کالاها تأیید شده و اسناد و مدارک مربوطه و کد SATA بارگذاری شده است اما منبع ارز هنوز برای گمرک مشخص نیست و در صورت لزوم ، بانک مرکزی باید به عنوان مرجع تخصصی اظهار نظر کند

وی گفت: ارزش اعلام شده لوازم خانگی موجود در بنادر از بوش حدود 13.4 میلیون یورو است که طبق بازرسی های گمرکی تحت مواد (14) و (15) قانون گمرک ، ارزش این کالاها بالاتر خواهد بود. .

اصل سکه بوش از سال گذشته ثبت ، سفارش و تأیید شده است

در مورد منبع ارز کانتینرهای بوش بحث های زیادی صورت گرفت و بانک مرکزی هرگز به این ابهام پاسخ نداد و گزارش نکرد که پیگیری و بررسی اسناد مربوطه توسط دیباروز حاکی از مذاکره برای تمدید ثبت درخواست ها و تأیید منبع ارز و صادرات است. کد رهگیری برای واردات این محصول از تابستان سال گذشته در حال اجرا است. یعنی وقتی شرکت کاسپین کالا دریا (صاحب کانتینرهای بوش) شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه داد و دادگاه حکمی را بر اساس حقوق اکتسابی اعطا شده به واردکننده صادر کرد که طی آن بانک مرکزی تبرئه شد ، وزارت صمت موظف شد ثبت سفارش را تمدید کند و گمرکات نیز موظف به ترخیص کالا بودند. در این شرایط ، گمرک درخواست تجدیدنظر کرد ، اما سامات پس از 20 روز درخواست تجدیدنظر کرد و مورد قبول قرار نگرفت و مجبور شد ثبت سفارش را تمدید کند.

ارزش کل ثبت سفارش 20 میلیون یورو

بر این اساس ، وزارت صمت مذاکرات با بانک مرکزی را برای تمدید ثبت سفارش ، تأیید اصل ارز و صدور کد SATA برای ترخیص کالا آغاز می کند. در این مذاکرات ، ارزش کل ثبت سفارش کالای بوش بیش از 20 میلیون یورو است و انتشار تمدید ثبت سفارش منعی ندارد.

در ادامه به دلیل تمدید ثبت درخواست ، درخواست بررسی و تأیید مجوزهای فنی و ارزی ثبت درخواست ها در اردیبهشت ماه سال جاری مطرح شد.

ثبت سفارش تمدید شد و زمان آن است که کد رهگیری را صادر کنید

بررسی ها حاکی از آن است که وزارت صمت در سپتامبر سال جاری از بانک مرکزی درخواست کرده است تا با توجه به ماهیت کالاهای ثبت نامبسته و تصمیم مقام قضایی ، با صدور گواهی ثبت آماری و کد SATA برای حل مشکل امکان ثبت منبع ارزی اقدام کند. به آرامی

بر این اساس ، در اوایل ماه اکتبر ، بانک مرکزی با استناد به طرح دعوی در دادگاه اداری و اعلامیه وزارت صمت ، به تمدید دوره ثبت سفارشات بدون مانع و تأیید کارگروه نظارت و تخصیص ارز ، گواهی ثبت آماری برای کالا دریای خزر میلیون ها یورو با نرخ ارز متکی بود. افراد و از سپرده های ارزی تایید کننده وارد کننده در سیستم جامع ارز.

یک بانک اجباری است

پس از آن ، بانک مرکزی به یکی از بانک ها اعلام می کند که طبق اسناد مربوطه ، از جمله حکم دادگاه اداری ، نامه های وزارت صمت ، تأیید کارگروه مربوط به کنترل و تخصیص ارز و تأیید گواهی ثبت آماری. سفارشی به مبلغ بیش از 20 میلیون یورو از حساب ارزی وارد کننده ؛ همانطور که اعلام شد ، تمدید تاریخ سررسید اسناد ثبت شده از محل ثبت این درخواست منوط به پذیرش کلیه مسئولیت ها توسط خریدار و تنها تأمین ارز از حساب ارز وارد کننده مطابق با سایر شرایط و ضوابط تا تاریخ 13 دسامبر 2016 است.

اما تصفیه متوقف شده و شکایت بعدی

روند تمدید ثبت درخواست و تأیید منشأ ارز ظروف لوازم خانگی از بوش در مورد بعد از گمرک ایران ، به دلایلی مانند ممنوعیت واردات و ترخیص کالا از گروه (4) و عواقبی که می تواند ناشی از این امر باشد ، درخواست تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری به موقع اعلام می شود و تصمیم به نفع صادر می شود این سازمان موظف است ترخیص را متوقف کند.

و بنابراین؛ علی رغم این واقعیت که صاحب لوازم خانگی از بوش تمدید ثبت سفارش و کد SATA را دریافت کرده است ، او قادر به دریافت ترخیص کالا از گمرک نبوده و این روند در نوامبر سال جاری متوقف می شود و کالاها باید برگردانده شوند یا اگر شرکت مورد نظر برای مدت دو ماه هنوز اقدام نکرده باشد ، باید رها شود. برای این کالاها ، یا به دلیل ممنوعیت برای همیشه توسط دولت مصادره شده است.

با این حال ، نه کاسپین کالا دریا شکایتی را علیه گمرکات ایران در دادگاه اداری مطرح کرده است این درخواست به منظور جلوگیری از مهجور یا مصادره شدن کالا به دلیل خساراتی است که در اثر عدم واردات به آنها وارد شده است. همچنین تصمیم دادگاه نشان می دهد که روند متوقف می شود تا زمانی که کالاها از آن منصرف شوند.

من باید بگویم؛ عرضه 420 کانتینر لوازم خانگی بوش در اواخر نوامبر سال جاری اعلام شد. یعنی وقتی صاحب کالا از تمدید ثبت سفارش ، تأیید اصل ارز و صدور کد رهگیری برای اعلام آن به گمرک و طی مراحل ترخیص اطمینان حاصل می کند.

این روند در زمانی صورت گرفت که واردات کالاهای گروه 4 که لوازم خانگی نیز بخشی از آن است ، از سال 1397 به منظور جلوگیری از هجوم ارز و حمایت از تولید داخلی ممنوع شد و حتی یک مهلت و ترخیص مشروط کالاهای جمعی تعیین شد (4). مابقی در گمرک بین 20 فوریه 2017 و 17 سپتامبر سال جاری ، در دو تاریخ بر اساس تصویب شورای وزیران ، در گمرک تکمیل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا