اقتصادی

نامه خودرویی رئیس سازمان بورس به خاندوزی

در حالی که ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در هاله ای از ابهام قرار دارد، رئیس سازمان بورس در نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد خواستار رفع ابهام پیرامون این موضوع شد.

به گزارش دیباروز، در جریان خروج قطار عرضه خودرو از ریل روی سکوی بورس کالا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با استناد به نظر وزارت صنعت، معدن و صنایع نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران نوشت. تجارت درخواست لغو پیشنهاد آینده به این شرکت 5000 خودرو اعتبار داده شده است و دلیل آن ملاحظات ناشی از ورود به سازمان بازرسی است. توضیح داد. پس از سخنان ایران خودرو، ولی‌الله جعفری ناظر بر نظارت بر موسسات انتشاراتی شرکت بورس در نامه‌ای خطاب به مهدی خطیبی تاکید کرد که این شرکت تا پایان برنامه هفتگی محصولات پذیرفته شده در بورس کالای ایران را ادامه دهد. از امسال انتشار

اما در نهایت سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تا زمانی که مکانیزم قیمت گذاری خودرو جدید مشخص نشود، در بورس عرضه نمی شود. نخواهد

بر همین اساس امروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نامه ای خطاب به احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس، خواستار اقدام مناسب و فوری برای رفع این پدیده شد. بلاتکلیفی عرضه و فروش خودرو در بورس کالا که موجب نگرانی سهامداران شد. مقدمه

در این پیام آمده است:

احتراما همانطور که می دانید صنعت خودرو در سال های گذشته به دلایل زیادی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و ادامه روند قبلی تقریبا غیر ممکن بود. بخشی از ضعف های صنعت خودرو ناشی از سوء مدیریت در این صنعت است و بخشی دیگر مواردی است که از خارج از صنعت خودرو و بر اساس تصمیمات سیاست گذاران اقتصادی به این صنعت تحمیل شده است. قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو به ویژه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور نقش مهمی در زیان 150 هزار میلیارد تومانی این صنعت داشت.

در جلسه 31 تیر 1401 با موافقت جناب عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد فروش خودرو در بورس کالا صورت گیرد، روندی که از ماه گذشته به تدریج در حال توسعه بوده است. با همکاری وزارت ایمنی و خودروسازان بر اساس افزایش عرضه، روند افزایشی آن ادامه دارد.

تاکنون تنها 36 هزار دستگاه خودرو در بورس کالا معامله شده و بیش از 11 میلیون مورد اجاره از بین رفته است. در حالی که این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور است، نسبت آن به کل تولید اجاره ای بیش از 100 درصد را در این بازار نشان می دهد. علاوه بر لغو رانت، تحقق تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان مثال قیمت سهام شرکت ایران خودرو از 30 تیرماه تا 1990 از 190 تومان به 348 تومان افزایش یافت. 29 آذرماه ورود خودرو به بورس کالا که رشد حدود 75 درصدی را به ثبت رساند!) بازگشت اعتماد مردم به سرمایه گذاری، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، پمپاژ نقدینگی به خودروسازان برای اجرای طرح های توسعه آتی، تحویل به موقع خودرو با خودرو. تولیدکنندگان، جذب نقدینگی از جامعه و خودروسازانی که نیازی به دریافت وام از سیستم بانکی ندارند و در نتیجه تاثیر این بخش در ایجاد نقدینگی و غیره را محدود می‌کند، از مواردی است که تاکنون با موفقیت انجام شده است. و این امر تا زمان مناسب برای اجرای این طرح در بورس کالا ضروری است و با اصلاحات لازم باید تعادل در این آشفته بازار حاصل شود.

در چند روز گذشته، اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت و برخی مکاتبات اعضای محترم مجلس نمایندگان با وزارت امنیت و سایرین، باعث ایجاد شبهه در ادامه این موضوع شده است. از این فرآیند از سوی دیگر این اظهارات گاه با اختیارات قانونی نهادها در خصوص کالاهای معامله شده در بازار پول در تعارض است و این ابهام سرمایه گذاران را نگران کرده است. لذا خواهشمند است در این زمینه راهنمایی و راهنمایی فرمایید.

نامه عاشقانه ماشین به خاندوزی

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا