فرهنگ و هنر

نکاتی درس آموز از یک پیوند آسمانی

یک کارشناس مذهبی گفت: متأسفانه محدودیت های اجتماعی امروز در امر ازدواج، دست و پای جوانان و خانواده ها را مانند زنجیر می بندد و باعث نابودی جامعه و افزایش انحراف، فساد و مشکلات اخلاقی می شود. ازدواج حضرت علی (ع) حضرت فاطمه (س) با حضرت فاطمه (س) نکات رهنمودی از جمله سادگی و صفا و قناعت را ارائه می دهد که باید سعی کنیم این سادگی و صفا را در همه شئون زندگی خود به ویژه ازدواج به کار گیریم.

سجاد تنها کارشناس مذهبی به بهانه سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در گفت وگو با دیباروز، درباره برخی از ویژگی های این ازدواج گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه ایشان به مناسبت ازدواج در 27 اردیبهشت 1354: «هزاران جوان زیبا با اصل و قوت و محبوبیت علی بن ابی طالب علیه السلام به اندازه یک مو نیست. دختران بزرگوار از حضرت زهرا سلام الله علیها سزاوار یک تار مو نیستند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در ادامه این خطبه تأیید کردند که طایفه ای که از نظر معنوی و الهی این مناصب را اشغال کرده اند نیز از بزرگان زمان خود هستند. او دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود. رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق از رهبران درجه یک اسلام بود. ببین چطوری ازدواج کردند؟ چه مهریه ناچیزی، چه مهریه ناچیزی. همه چیز به نام خدا و یاد اوست. اینها برای ما الگو هستند. در همان زمان افراد نادانی بودند که مهریه دخترانشان به اندازه هزار شتر بود. آیا آنها بالاتر از دختر پیامبر (ص) بودند؟ از آنها تقلید نکنید از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم الگو بگیرید، از امیرالمؤمنین صلی الله علیه و آله و سلم الگو بگیرید.

به این کارشناس مذهبی توجه کنید: از سبک و سیاق ازدواج حضرت علی (علیه السلام) با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نکات راهنمایی و جالب فراوانی از جمله سادگی، طهارت و قناعت، که باید تلاش کنیم تا توانایی خود را در این ساده زیستی محدود کنیم.. و به کارگیری پاکی در همه شئون زندگی، به ویژه ازدواج.

فقط ذکر کنید: متاسفانه در حال حاضر محدودیت های اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر ناشی از فرهنگ مادی و غیر مذهبی است، دست و پای جوانان و خانواده ها را مانند زنجیر می بندد و این زنجیرها هر روز بزرگتر و سنگین تر می شوند. روز امروزه به گونه ای که احتمال هر نوع وقوعی گامی درست و عاقلانه برداشته و حیات جامعه را به سوی تباهی می کشاند و بر انحراف و فساد و مشکلات اخلاقی می افزاید.

وی افزود: نکاتی که می توانیم از ازدواج امام علی (رض) با حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیاموزیم به شرح زیر است:

1. فروتنی و برابری
یکی از خصوصیات و معیارهای کلیدی در ازدواج موفق، احترام متقابل دختر و پسر است. زیرا برابری بین دختر و پسر می تواند درک متقابل را ممکن سازد. اما متأسفانه برخی از افراد جامعه هم سطح بودن را فقط در ظاهر، نژاد، مادیت و حالت رفاه می دانند، در حالی که هم سطح بودن و هم شرایط بیرونی را بیشتر مربوط به آرمان ها، خواسته ها، روحی و روانی می دانند. گرایش ها، اعتقادات و مسائل اخلاقی و فرهنگی.

بنابراین، اگر در ازدواج امام علی و حضرت زهرا (سلام الله علیها) مسئله خویشاوندی مطرح نشده باشد، شکی نیست که دختران دیگری نیز در مدینه وجود دارند که مایل به ازدواج با حضرت علی (علیه السلام) هستند. بر او باد) ولی حضرت چنین نکرد. پس به آنها پیشنهاد ازدواج بدهید. همچنین بسیاری از خواستگاران حضرت زهرا (سلام الله علیها) بودند که در نهایت با حضرت علی (علیه السلام) موافقت کردند و فقط حضرت زهرا (سلام الله علیها) و روح آن بزرگوار زیبایی و شکوه معنوی را درک کردند. امام و بالعکس، امام علی (علیه السلام) تنها کسی بود که توانست با حضرت زهرا (سلام الله علیها) برابری کند.

و چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «اگر خداوند علی را نمی آفرید، فاطمه را همتا نمی یافتم».[۱]

2. قناعت
هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضرت علی (علیه السلام) موافقت کرد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) امام را موظف کرد که سپر خود را بفروشد و هزینه ازدواج را بپردازد. . وقتی پول سپر را آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله مشتی از آن را به بلال داد تا برای عروس عطر بخرد و او هم مقداری از آن را به ابوبکر داد تا داماد را زنده بخرد. قیمت عروس هم در نظر گرفته شد.

اما مهریه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بسیار کم و ساده و شامل اعداد زیر بود:

1- پیراهنی که به هفت درهم خرید. 2 – یک دستمال یک درهم می ارزد. 3- مخمل مشکی که برای کل بدن کافی نبود. 4- تخت عربی از چوب و درخت خرما. 5- دو تشک کتان مصری یکی از پشم و دیگری از درخت خرما. 6- چهار بالش که دو تای آن پشمی و دیگری از درخت خرما است. 7- پرده 8- حصیر هجری 9- دست ساز 10- چرم مشکی. 11- یک کاسه چوبی برای شیر 12- یک کاسه چرمی برای آب 13- ساووی سبز 14- کوزه های زیاد 15- دو دستبند نقره 16- یک بشقاب مسی.

چون چشم پیامبر صلی الله علیه و آله به آنها افتاد، فرمود: خدا قوم جل عثوم سفالگر را برکت دهد. خدایا برای زندگی گروهی بیشتر از ظروف سفالی آن دعا کن.[۲]

اما نکته ناراحت کننده این است که در برخی از خانواده ها به ویژه قشر مرفه جامعه، جهیزیه دخترانشان مانند نمایشگاه بین المللی کالاهای خانگی است که درخشش آن چشم بیننده را خشنود می کند. اما مگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) دختر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیشوای مسلمانان نبود؟ جز نژاد بنی هاشم. یعنی از شریف ترین قبایل عرب نبود؟ آیا مادرش حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ثروتمندترین زن عرب زمان خود نیست؟ آیا او در تمام جنبه های علمی از همه آگاهتر و متفکرتر نبود؟ آیا پیامبر اسلام نتوانسته بود با دخترش مهریه کلانی بگیرد؟

پاسخ همه این سؤالات این است که شخصیت و سبک پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ایشان بر ساده زیستی استوار بود. یک زندگی ساده و قناعت در واقع دوام و پایداری یک زندگی مشترک را تضمین می کند.

3. خواستگاری غیر رسمی
خواستگاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون تجملات و تشریفات خاصی برگزار شد، اما امروز بین برخی از خانواده ها، فقط به خاطر خواستگاری، دو خانواده در محاصره و محاصره تجملات و جشن و سرور هستند و خانواده ها همدیگر را خراب می کنند زیرا موضوع، نامزدی، باز می ماند.

4. رضایت دختر
در سن و سالی که دختر حق انتخاب نداشت و خانواده برای او شوهر انتخاب می کردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بدون کسب رضایت به خواستگار پاسخ مثبت نمی داد. از دخترش حضرت زهرا (سلام الله علیها).

از این رو پیامبر اکرم پس از خطبه های امام علی (علیه السلام) نزد حضرت زهرا (سلام الله علیها) رفت و فرمود: ای دخترم! او برای خطبه شما آمد، آیا اجازه می دهید با شما ازدواج کنم؟ فاطمه خجالتی بود و چیزی نگفت، چون پیامبر صلی الله علیه و آله آثار رضایت را در چهره او دید، فرمود: خدا بزرگ است و سکوت او نشانه قناعت.”[۳]

اما امروزه با گذشت چندین قرن هنوز هم خانواده هایی هستند که سعی می کنند نظر خود را بر انتخاب دختر خود تحمیل کنند و نظر او را تغییر دهند، در حالی که باید توجه داشت که جایگاه مشاوره با اجرای نظر و هر یک متفاوت است. یکی در چارچوبی جداست، از هم جدا هستند و خانواده ها نباید به بهانه مشورت نظر خود را به فرزندش تحمیل کنند.

5. عروسی
از طرف عروس و داماد تعدادی برای عروسی [امام علی(علیه‌السلام) با حضرت زهرا(علیهاالسلام)] آنها را به مهمانی دعوت کردند، ولی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از صرف غذا و خواندن صیغه، دست دخترش را در دست حضرت علی علیه السلام گذاشت و فضیلت هر دو را به آنان یادآور شد. کار را اینگونه تقسیم کردند. کارهای خانه با حضرت زهرا و کارهای بیرون از منزل با حضرت علی باشد، سپس به دو زن مهاجر و انصار دستور داد که شتر عروس را حمل کنند و به خانه شوهر ببرند. [۴] بدین ترتیب ازدواج حضرت علی (علیه السلام) با حضرت زهرا (سلام الله علیها) پایان یافت.

در حالی که امروزه در میان برخی خانواده ها و به ویژه خانواده های ثروتمند، مراسم عروسی را در این گونه تالارها با انواع غذاها، شیرینی ها و شیرینی ها همراه با تجملات و جشن های خاص برگزار می کنند که همگی موجب اسراف و تبذیر می شود. به راستی آیا نمی توان به جای چنین جشنی در سالن های گران قیمت، آن را در خانه ها به صورت ساده اما تمیز برگزار کرد یا اگر در تالار برگزار شد، حداقل با تشریفات کمتری برگزار شد؟ مثلا باید با نوعی مدل تغذیه همراه باشد و هزینه های لازم را از بین ببرد! یا اینکه کسى که بضاعت زیاد دارد، منابع خود را براى ازدواج با شخص دیگر یا امثال آن اختصاص دهد و بالاخره از سیره رسول اکرم صلى الله علیه و آله الهام نمى شود). و دختر دلبندش، برای خودمان و دیگران آسان شده است تا بتوانیم فرزندان خردسال خود را وارد زندگی آرامش مشترک کنیم!؟

اشتراک ها:
[۱]. ینابیع المداح ص 177 و 237
[۲]. فروغ ابدیت، آیت الله جعفر سبحانی، جلد اول
[۳]. الانوار بحار جلد 43 ص 127
[۴]. همان، جلد 43، ص 94

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا