فرهنگ و هنر

واکنش فرزند جمشید مشایخی به تندیس جدیدی از پدرش

در آینده نزدیک تندیس زنده یاد جمشید مشایخی با تایید فرزندش نادر المشایخی در موزه سینما قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ششم آذرماه سالروز تولد جمشيد مشايخي يكي از سرشناس ترين بازيگران سينماي ايران است كه در سال 1313 متولد شد و در فروردين دو سال پيش درگذشت.

به تازگی تندیس با تصویری از بازی او در فیلم سینمایی «کمال الممالک» ساخته علی حاتمی ساخته شده است که در مراحل پایانی آماده سازی قرار دارد و پس از اتمام در موزه سینما نمایش داده می شود.

نادر المشایخی – استاد و پسر این بازیگر قدیمی – متولد پنجم آذرماه، اخیراً از مراحل تهیه این تندیس بازدید کرد و بر اساس ویدئویی که توسط موزه سینما منتشر شده است، گفت: این شمایل همان چیزی است که من انجام داده ام. پدر محبوب است.” چون از بازی کمال گرا خوشحال بود. قبل از اینکه این نقش را بازی کند نقاشی هم می کرد و الان این مجسمه خیلی خوب است و چیزی که می بینم مرا تغییر می دهد.

وی گفت: من کمال الملک را نمی شناختم و این شخصیت برای من و بسیاری از جوانان آن زمان در فیلم کمال الملک قابل درک شد. پدرم کتاب های زیادی درباره کمال الملک و تاریخ آن زمان خوانده بود و در آن زمان مسلط بود.

وی با اشاره به اکران این فیلم در وین در اوایل دهه هشتاد و استقبال مخاطبان از فیلمی که نماد ایران بود و وحدت جامعه را نشان می داد، گفت: خیلی دور بودیم. این احساس یکپارچگی و فردیت خیلی زیاد شده در حالی که ما نیاز به اتحاد و کار گروهی داریم. بهترین چیزی که مردم را متحد می کند تاریخ است.

نادر مشایخی از علاقه مردم به جمشید مشایخی گفت و افزود: به نظر می رسید مردم چیزی شبیه تخت در آن کشف کرده بودند. البته خودش بود، یعنی نماد و چهره ای را که از ایدئولوژی ایرانی می دید بر تخت پادشاهی پیدا کرد. می خواست مثل او باشد و حتی یک بار چند نفر از پدرم خواستند امضا کنند، یکی از آنها وقتی اشتباه کرد به پدرم گفت خداحافظ آقای تختی و این اشتباه او را بسیار خوشحال کرد.

زنده یاد جمشید مشایخی در دوران بازیگری خود به ترتیب برای فیلم های «کمال الملک» و «گل داودی» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. او همچنین برای بازی در فیلم «بانوی من» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم خانه هفتم شد و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از سومین جشن خانه سینما و بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم فیلم «پدربزرگ» برنده جشنواره بین المللی پیونگ یانگ شد.

این بازیگر نقش های متنوع و ماندگاری را در ژانرهای مختلف سینما و تلویزیون بازی کرده و با کارگردانان مطرحی همکاری داشته است. از جمله آثاری که بزرگسالان در آن به ایفای نقش پرداختند، فیلم های «گاو»، «قیصر»، «شاهزاده حجاب»، «سرزمین جنوبی»، «خانه عنکبوت»، «کمال الممالک»، «گل داودی» و «آوار» به ایفای نقش پرداختند. جد، طلسم، گلوله، روز واقعه، خانه روی آب، بوسه کوچک، جنایت، سیزده 59 و ترکیبی از «هزاردستان» و «قصه های مولانا» سلطان صاحبقران، «امام علی علیه السلام»، « قهرمانان نمی میرند» و «الحمدلله» ذکر شد.

المشایخی همچنین در سال 1339 برای اولین بار فعالیت فعالی در عرصه تئاتر داشت که از جمله آنها می توان به تئاتر تلویزیونی «سی سال بعد» به کارگردانی علی نصیریان اشاره کرد. عباس گوانمرد و رکن الدین خسروی با هم همکاری داشتند.

سخنان نادر شیوخ من را در این ویدئو مشاهده می کنید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا