اقتصادی

واکنش وزیر ارتباطات به اقدام گوگل برای حذف چند سکوی ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت کشور با همکاری سایر نهادهای مسئول پیگیری های لازم را در مجامع بین المللی در راستای احقاق حقوق نخبگان کشور و مردم آن انجام خواهد داد. ایران”.

به گزارش دیباروز، عیسی زریبور با انتشار پستی در مکاتباتی داخلی درباره اقدامات اخیر گوگل پلی در خصوص حذف چندین اپلیکیشن ایرانی، گفت: اخیرا چندین پلتفرم ایرانی که در زمینه پیام رسانی و انتقال خدمات ارائه می کنند از یک سایت اینترنتی راه اندازی شده است. فروشگاه نرم افزار خارجی حذف شده، از آنجایی که از این موضوع مطلع هستم، به معاونت های ذیربط دستور داده ام تا در تعامل با شرکت های دانش بنیان صاحب این پلتفرم ها، نسبت به بررسی جنبه های فنی و حقوقی این موضوع به منظور انجام اقدامات مقتضی اقدام کنند.

صاحبان برخی از پلتفرم های مطرح دنیا که خود را صاحبان انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می دانند، سال هاست با اتخاذ سیاست های انحصاری و استانداردهای متعدد سعی در جلوگیری از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز داشته اند. اولین بار نیست که آنها از تحریم ها به بهانه تحریم استفاده می کنند. مردم ما و حتی کاربران ایرانی در سراسر جهان از نعمت استفاده از محصولات ساخته شده توسط متخصصان جوان این کشور محروم هستند.

اگرچه این موضوع بارها به بهانه های مختلف تکرار شده است، اما تکرار آن در شرایط کنونی که پلتفرم های ایرانی در عرصه های مختلف پیشرفت خوبی داشته و مردم نیز به استفاده از آن علاقه نشان داده اند، شبهه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را تقویت می کند. از طرفی ایران را توسعه یافته نمی بینند و سعی می کنند از هر وسیله ای برای تکیه بر ایران و ایرانی استفاده کنند.

چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم های حوزه فناوری اطلاعات کشور ایران را لغو کرده تا مردم ایران از خدمات فناوری آمریکا بهره مند شوند! اما در عین حال دسترسی به خدمات پرطرفدار ایرانی ناشی از تلاش نخبگان جوان ایرانی در شرکت های دانش بنیان را محدود می کنند!؟

این نوع اقدام سیاسی این تریبون آمریکایی که متاسفانه در فضای مجازی جایگاه انحصاری دارد، هشداری است برای همه کشورهای مستقل و مبتکر جهان. اگر مدیران این شرکت طبق ادعای خود واقعاً به دنبال ایجاد ارزش، آسایش و رفاه برای همه مردم جهان هستند، چرا خدمات دیجیتال و خصوصی متعلق به شرکت های دانش بنیان ایرانی را محدود می کنند. وسیله زندگی روزمره مردم؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر نهادهای مسئول، فرآیندهای پیگیری لازم را در مجامع بین المللی در راستای احقاق حقوق نخبگان کشور و مردم ایران انجام خواهد داد.

تصور کنید الان و در شرایط فعلی فروشگاه های نرم افزار داخلی نداشتیم!

به گزارش دیباروز، در چند روز گذشته اعلام شد اپلیکیشن هایی مانند اسنپ، تپسی و سه پیام رسان ایرانی سروش، بله و آی گپ از گوگل پلی حذف شده اند و بررسی ها نشان می دهد که نه تنها خود اپلیکیشن ها حذف شده اند. . از گوگل پلی به طور کلی، اکانت های وابسته به این شرکت ها نیز از گوگل پلی حذف شده اند.

لازم به ذکر است که محدودیت شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی به اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود سال ۲۰۱۶ آغاز شد. زمانی که اپل، تنها چند ماه پس از باز کردن درهای فروشگاه آنلاین خود برای اپلیکیشن های ایرانی در سپتامبر 2016، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داد تا ایران را تحریم کند، برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شدند. موضوع حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حل نشد و دو هفته بعد از اپل، گوگل نیز با همان توجیه تحریم های دولت آمریکا علیه ایران، نرم افزارهای ایرانی را از گوگل پلی – فروشگاه آنلاین نرم افزار اندروید – حذف کرد.

اگرچه با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک، این امید وجود داشت که سرنوشتی متفاوت برای شرکت های فناوری در ایران رقم بخورد، اما حذف پلتفرم ها و اپلیکیشن های ایرانی نشان می دهد که این مشکلات ناعادلانه تحریم شرکت های ایرانی همچنان ادامه دارد.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا