وجود نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران

وجود نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران

معاون فنی شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران با اشاره به روند افزایشی دی اکسید گوگرد در تهران می گوید: “نشانه هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه های شهر تهران وجود دارد.” اما استفاده از سوخت های غیر استاندارد علاوه بر گوگرد باعث ایجاد سایر آلاینده ها می شود. همچنین می تواند از 2.5 میکرون باشد.

به گزارش دیباروز ، طی روزهای اخیر آلودگی هوا در تعدادی از شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران ، کرج ، قم ، مشهد ، اراک ، اصفهان و … شدت یافته و حتی به سطح قرمز نیز رسیده است. اگرچه طبق بررسی های علمی ، منابع سیار مانند اتومبیل های دیزلی ، موتورسیکلت ، ناوگان حمل و نقل عمومی و … بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهری دارند اما امسال نیروگاه ها و صنایع نیز به دلیل استفاده غیر سوختی نقش مهمی در آلودگی هوا دارند. استاندارد شهرهای بزرگ بازی می کنند.

مسعود تجریشی ، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجویان ایران ، به وزارت نیرو درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه شازند اراک هشدار داده بود. وی همچنین اخیراً به دیباروز گفته است كه به نظر می رسد با خنك كردن هوا و فشار بر منابع گازی كشور و افزایش مصرف داخلی ، منابع ساكن آلودگی هوا از سوخت دیزل به طور متناوب استفاده كرده اند. به عنوان مثال ، واحدهای ریخته گری در تهران در روزهای اخیر از سوخت دیزل استفاده کرده اند و تعدادی از نیروگاه های برق تهران از نخستین روزهای هفته گذشته سوزاندن مازوت را آغاز کرده اند. ما به مدعی العموم نامه نوشتیم و خواستار توقف سریع این اقدام شدیم.

با این حال ، اظهارات تجریش در مورد سوزاندن مازوت در نیروگاه های تهران با انکار مدیر عامل شرکت برق حرارتی همراه شد. فرماندار تهران همچنین در جلسه کمیته اضطراری در مورد آلودگی هوای تهران گفت که هیچ صنعت یا نیروگاهی وجود ندارد که از سوخت دیزل استفاده کند اما داده هایی وجود دارد که نیروگاه ها و صنایع اطراف تهران از سوخت های غیر استاندارد استفاده می کنند.

طبق گفته شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران ، در ماه های اخیر و به ویژه در ماه دسامبر ، غلظت دی اکسید گوگرد – که ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت و سوخت های غیر استاندارد در صنعت دارد – در برخی از ایستگاه های تهران و حتی در برخی موارد بسیار بیشتر شده است. مجاز است. لازم به ذکر است که ایستگاههایی که بیش از حد مجاز بودند بیشتر ایستگاههای واقع در جنوب غربی و جنوب تهران بودند.

از طرف دیگر ورود خودروهای دیزلی از ابتدای هفته گذشته به تهران ممنوع شده است ، اما بر خلاف انتظار ، همزمان با ورود خودروهای دیزلی به تهران ، غلظت آلاینده های دی اکسید گوگرد دوباره افزایش یافت. حسین شهیدزاده ، مدیرعامل شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران در گفت وگو با دیباروز ، دلیل افزایش این آلاینده در تهران را توضیح داد: «با توجه به شرایط موجود ، می توان نتیجه گرفت که منابع ساکن آلاینده ها از جمله نیروگاه ها ، صنایع و … این ، از سوخت های غیر استاندارد استفاده می کند. ” گفته می شود که حاوی گوگرد زیادی مانند گازوئیل با گوگرد زیاد یا مازوت است.

با همه اینها فرشید باباخانی – نماینده فنی شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران – در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران و در مورد رابطه افزایش غلظت دی اکسید گوگرد در تهران و آلودگی هوا در روزهای اخیر ، می گوید: استفاده از سوخت های غیر استاندارد در صنعت ، علاوه بر افزایش غلظت آلاینده ها ، دی اکسید گوگرد ، باعث افزایش غلظت ذرات – به عنوان مهمترین آلاینده تهران در روزهای اخیر می شود. علاوه بر گوگرد ، سوخت های غیر استاندارد آلاینده های دیگری نیز تولید می کنند ، از جمله ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون.

وی تأیید می کند که استفاده از سوخت های غیر استاندارد در نیروگاه ها و صنایع می تواند یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران باشد و می گوید: افزایش غلظت دی اکسید گوگرد در تهران نشانه سوزاندن سوخت های غیر استاندارد در منابع ثابت یا متحرک است. که بر آلودگی هوا تأثیر می گذارد. از طرف دیگر ، شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران به صورت دوره ای سوخت های بنزینی و گازی را که خودروها مصرف می کنند ، بررسی می کند. طبق آخرین بررسی ها ، می توان گفت كه كیفیت سوخت در تهران كاملاً مناسب بوده و بر اساس استانداردهای یورو 4 است. این بدان معنی است كه حجم گوگرد سوخته توسط منابع ساكن كنترل می شود.

به گفته معاون فنی شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران ، دلیل افزایش آلودگی دی اکسید گوگرد در تهران – به ویژه در مناطق جنوبی آن – استفاده از سوخت های غیر استاندارد در صنایع ، پالایشگاه ها و نیروگاه های برق طی برخی از روزها ، حتی با وجود شواهد ممنوعیت گازوئیل در تهران ، غلظت دی اکسید گوگرد.

باباخانی در پایان با اشاره به اینکه اگر صنایع و نیروگاه ها از سوخت های غیراستاندارد استفاده کنند سهم زیادی از آلودگی هوا را به خود اختصاص خواهند داد: «ما اطلاعات خود را در مورد غلظت دی اکسید گوگرد در تهران به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه داده ایم تا مشخص شود چرا غلظت این آلاینده در تهران افزایش یافته است. ؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا