اقتصادی

وزرایی که برای پاسخ به نمایندگان راهی صحن مجلس شدند

برای نشستن روی صندلی کابینه ، هر وزیری برای تأیید سوابق و برنامه های خود نیاز به تأیید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جلب اطمینان از پارلمانی است که نمایندگان بر عملکرد آن نظارت خواهند کرد.

به گزارش دیباروز ، نظارت بر عملکرد وزرایی که موفق به تصدی ریاست وزارتخانه های مختلف با رأی دادن به معاونان شدند از وظایف اساسی نمایندگان مردم است. سingال از وزرا one یکی از ابزاری است که قانون در اختیار قانونگذاران قرار داده تا عملکرد هر وزیری را در دوره تصدی وی کنترل کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هرگاه احساس کنند وزرا تصمیمی اشتباه گرفته اند یا در هر موضوعی که نیاز به شفافیت و دریافت اطلاعات بیشتر دارد ، می توانند از وزرای مربوط درخواست کرده و تقاضای حضور وزیر در کمیته های تخصصی را جهت تأمین موارد لازم نمایند. توضیحات .

اگر س questionال توسط هیئت رئیسه شورای نمایندگان به نهاد صالح ارجاع شود ، وزیر ذی صلاح دو هفته فرصت دارد تا در کمیته حاضر شود تا به س representativesال نمایندگان پاسخ دهد. اگر نمایندگان مورد س withال از توضیحات وزیر راضی نبودند یا وزیر در جلسه کمیسیون حضور نداشت ، نمایندگان حق دارند س questionال را برای رسیدگی در جلسه علنی شورای نمایندگان به ریاست شورای نمایندگان ارائه دهند. .

در صورتی که اعلام شود ریاست شورای نمایندگان س questionال را دریافت کرده است ، وزیر صالح باید در دادگاه مجلس نمایندگان حاضر شود و پس از ارائه توضیحات خود در مورد س questionال ، در صورت رضایت نماینده س satisfiedال کننده ، س questionال نمی شود برای رأی دادن ، آنها تصمیم می گیرند که توضیحات وزیر قانع کننده باشد یا خیر.

در طی ده ماه حضور نمایندگان مجلس ، اعضای مجلس یازدهم از این ابزار قانونی آگاهی نداشتند و در مورد موضوعات مهم کشور از وزرا س questionsال می کردند و حتی چندین کارت زرد به وزرا می دادند.

کارت زرد مجلس شورای اسلامی یا هشدار ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیح وزیر ناراضی هستند در حالی که موضوع در دادگاه و رای گیری برای ورود به سوال نماینده مورد سوال که به عنوان کارت زرد نامیده می شود ، در نظر گرفته شده است. یا هشدار

در این گزارش ، ما به س questionsالاتی که نمایندگان مجلس از 8 وزیر در این دوره پرسیده اند ، اشاره خواهیم کرد.

یکی از س questionsالات مربوط به فرهاد بشیری ، نماینده باکدشت در مجلس شورای اسلامی است محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه این در مورد این بود که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی شورا این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند و سرانجام پس از شنیدن توضیحات وزیر امور خارجه ، اعضای شورا از توضیحات وزیر راضی نبودند.

س Anotherال دیگری که نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه پرسیدند ، س ofال جواد کریمی قدوسی ، نماینده مشهد و عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، در مورد دلیل مصاحبه وزیر امور خارجه با مجله اشپیگل بود.
پس از پاسخ وزیر امور خارجه ، کریمی قدوسی رضایت خود را از پاسخ های وزیر اعلام کرد. وی این س questionال را برای رای گیری به مجلس شورای اسلامی ارائه داد و نمایندگان نارضایتی خود را از پاسخ های وزیر امور خارجه اعلام کردند.

بدین ترتیب وزیر امور خارجه طی یک روز دو کارت زرد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

منصور غلامی ، وزیر علوم وی همچنین یکی از وزیرانی بود که پارسال در پارلمان از وی س questionال شد و دریافت کارت زرد از نمایندگان را از دست ندادند.

از جمله س questionsالاتی که منصور غلام به عنوان وزیر علوم در مجلس نمایندگان مطرح کرد ، سوال از رحمت خداوند نوروزی ، نماینده علی آباد در مورد اینکه چرا حقوق کارمندان و استادان وزارت علوم با افزایش نیست 50٪ آنها قانع نشده اند.

فرهاد جیبسند ، وزیر اقتصاد وی در این مدت برای پاسخگویی به س questionsالات نمایندگان در دادگاه مجلس شورای اسلامی حضور داشت. یکی از س relatedالات مربوط به احمد نادری و جمعی دیگر از نمایندگان در مورد مشکلات شرکت پرورش و تولید نیشکر هفت تپه و دلیل امتناع وزارت اقتصاد و دارایی از اخراج مالک غیرتخصصی هفت ثابت خوزستان پرسیده شد. . بزرگ شده در پارلمان.

پس از توضيحات مصاحبه شونده و وزير اقتصاد ، پاسخ هاي وزير اقتصاد به نمايندگان ارائه شد كه مي گويند از پاسخ هاي وزير راضي نيستند و به او كارت زرد دادند.

محمد جواد ازری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به س theال حبیب الله دهمرده ، نماینده مردم زابل ، در مورد دلیل عدم اجرای طرح نصب فیبرهای نوری در استانهای مرزی مانند سیستان و بلوچستان ، وی در مجلس یازدهم حاضر شد ، اما پس از شنیدن سخنان وزیر وی در مورد توضیحات و اظهارات خود قول پیگیری این موضوع را داد و از توضیحات وزیر راضی بود.

آغاز زنگنه ، وزیر نفت وی از دیدار با نمایندگان در دادگاه مجلس نمایندگان ممانعت نکرد و برای پاسخ به س Ibrahimال ابراهیم رضایی ، نماینده داشستان ، درباره دلیل استفاده نکردن از مرحله چهاردهم پارس جنوبی ، وی را به مجلس احضار کردند. در توضیح وزیر نفت ، سوال کننده گفت که قانع نشده است. تحقیقات حقوقی در این مورد انجام شده است زیرا مرحله ناقص فاز 14 پارس جنوبی نمونه ای از ترک است و حتی باید تحقیقات در این زمینه انجام شود .

نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که از پاسخ های وزیر نفت راضی نیستند ، بنابراین شورای یازدهم اولین کارت زرد را به زنگنه داد.

محسن حاج میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش سال گذشته ، یکی از وزرا در مجلس نمایندگان بود تا به س Muhammadال محمد حسن اسفاری ، نماینده مردم اراک در مورد اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش شهریه ماه های مارس ، آوریل ، مه را پرداخت نمی کند ، پاسخ دهد. و ژوئن 2016. حضور داشت.

پس از توضیح وزیر آموزش و پرورش و قول پرداخت حق الزحمه معلمان ، نماینده استیضاح از توضیحات وزیر راضی بود.

کاظم خفازی ، وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به سوال آقای سلمان ذاکر ، نماینده ارومیه ، در مورد دلیل عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی ، خانه های باغ ، قیمت خرید تضمینی و عدم علاقه به صادرات محصولات کشاورزی ، به ویژه سیب. جلوی مجلس شورای اسلامی. کشاورزی و وعده وی برای سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از روند صادرات محصولات این استان و تخریب ویلا ، نماینده ارومیه از توضیحات وزیر ابراز خرسندی کرد و در مورد سوال وی رأی نداد.

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی وی همچنین یکی از وزیرانی بود که در سال 1999 به مجلس نمایندگان رفت تا به س Aliال علی بابایی کارنامی در مورد دلیل عدم برنامه ریزی مناسب با توجه به سازماندهی نیروی کار و نیروهای پیمانکاری در زمینه بزرگراه ها پاسخ دهد.

سرانجام ، نماینده مصاحبه شده پس از شنیدن توضیحات وزیر و قول پیگیری مشکلات در این زمینه ، از رأی دادن به موضوع در مجلس نمایندگان خودداری کرد.

وجود وزرا در دادگاه مجلس شورای اسلامی و ارائه توضیحاتی درباره موضوعاتی که ذهن مردم و اعضای مجلس را با سوالاتی روبرو کرده است ، می تواند فرصت خوبی برای تعامل بیشتر دولت و مجلس در جهت منافع بیشتر فراهم کند. برای برنامه ریزی و حل مسئله.

با این حال ، این ابزار قانونی در اختیار اعضای مجلس شورای اسلامی نباید به ابزاری برای تسویه امتیازات سیاسی و طرح پرونده ها علیه وزیران بدون مدارک مستند تبدیل شود. امید است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بتوانند با استفاده صحیح از ابزارهای نظارتی خود ریشه های مشکلات موجود در بخشهای مختلف را یافته و با برنامه ریزی و حل مشکلات کشور گام بردارند. تعامل بین آژانس ها.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا