اقتصادی

وزیر صمت سامانه جدیدی برای فروش خودرو معرفی کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی که وعده‌ها لغو قرعه‌کشی خودرو را تایید می‌کرد، امروز سامانه‌های جدیدی را برای شفاف‌سازی روند عرضه خودروها اعلام کرد، فروش تمامی خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود. لغو قاطع قرعه کشی خودرو در دستور کار وزارت صمت قرار خواهد گرفت.

به گزارش دیباروز، این نخستین بار در اوایل آذرماه سال گذشته بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد در سال 1401 عرضه خودرو مطابق تقاضا خواهد بود و به همین دلیل قرعه کشی خودرو انجام می شود. حذف خواهد شد.

به گفته وزیر صمت و خودروسازان، برنامه ریزی ها به گونه ای است که در سال 1401 تولید خودرو افزایش می یابد و از این افزایش تولید، قرعه کشی خودرو نیز به تدریج لغو می شود.

سپس در اسفندماه سال گذشته فاطمی امین اعلام کرد: از اواسط سال 1401 قرعه کشی به تدریج لغو می شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم. زیرا تولید همچنان در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو کافی و مطابق با تقاضا باشد، انگیزه تجارت دیگر مطرح نیست. صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاملا واضح بود اما بلافاصله پس از اجرای اولین برنامه های خودروسازان در سال جدید، بسیاری از رسانه ها موجی را به راه انداختند که قرار نبود پدیده ای به نام «قرعه کشی خودرو» داشته باشد. ” در سال جدید؟

در پی هجوم این موج، در آخرین روزهای فروردین ماه، معاون حمل و نقل صنعت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه تولید یک میلیون و 400 هزار خودرو منجر به لغو قرعه کشی می شود، گفت: وزیر صمت اعلام کرده بود که این خودرو به صورت سفارشی تولید می شود تا نیازی به ساماندهی این بازار از طریق راهکارهایی مانند قرعه کشی نباشد. سایپا و سایر خودروسازان برنامه های خود را در این زمینه خواهند داشت.

اما شفاف سازی ها به همین جا ختم نشد و پس از چند روز موضوع در جلسه ای به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی در این نشست ضمن تاکید بر اینکه قیمت گذاری هر محصولی کمتر از قیمت تمام شده آن منجر به تقاضای سفته بازی برای آن می شود، افزایش تقاضا برای خودروهای سایز بزرگ را طولانی مدت اعلام کرد. فاصله قیمت کارخانه تا قیمت بازار اما با افزایش کافی عرضه، تقاضای سوداگرانه کاهش می یابد و روند قرعه کشی به تدریج حذف می شود.

تبدیل تمام فروش خودرو به “سیستم فروش یکپارچه”

آقای رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر سه شنبه مصادف با عید سعید فطر اعلام کرد: تمامی خودروسازان از 18 اردیبهشت هیچ خودرویی جز از طریق سامانه مرکزی قرعه کشی نمایش داده نمی شود برای ایجاد شفافیت، عرضه عادلانه تر از همه خودروهای تولیدی.

وی در اطلاعیه ای خطاب به سازمان حمایت گفت: به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، باید تمهیدات لازم برای قرعه کشی مرکزی خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ مهلت انجام شود. 25/2/1401 و تمامی خودروسازان تا 1401/1. 2/18 هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و صرفاً از طریق سامانه مرکزی قرعه کشی انجام دهید تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نیاز، عرضه عادلانه تری برای کلیه خودروهای تولیدی فراهم شود.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر اساس همین قاعده، وزیر صمت «خروج تدریجی دیسک فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی این وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون طرح‌ها در همین راستا طراحی شده است. مناسبت ها. سیستم یکپارچه فروش خودرو بر این اساس.

همچنین در اجرای بند «5» دستور هشت ماده ای رئیس جمهور (موضوع نامه 16189 مورخ 15 اسفند 1400) نحوه عرضه خودرو، ایجاد شفافیت و افزایش رضایت عمومی که اصلاح و شفافیت لازم است. باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. تا زمان تعادل بین عرضه و تقاضا برای خودرو که می تواند منجر به لغو تدریجی قرعه کشی شود، تمهیدات لازم برای قرعه کشی مرکزی خودرو حداکثر تا 11 اردیبهشت ماه توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده و کلیه خودروسازان فراهم می شود. از 15 اردیبهشت ماه با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه قرعه کشی مرکزی با ایجاد شفافیت لازم، عرضه عادلانه تری برای کلیه خودروهای تولیدی فراهم شود.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تنها برخی خودروسازان به صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه کشی می کنند که ضمن شفاف سازی روند فروش خودروی خود، سایر خودروسازان را ملزم به ارائه خودرو از طریق «سیستم یکپارچه فروش خودرو» می کند.

بدیهی است که اصلاح ساختار فرآیند صنعتی در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه حداقل یک فرآیند میان مدت است و نیازمند برنامه ریزی، تامین قطعات و آماده سازی خط تولید است. برای افزایش تولید؛ علیرغم حساسیت این موضوع، قرار بر این بود که در کوتاه ترین زمان، اما فرآیندی زمان بر انجام شود.

از آنجایی که لغو قرعه کشی فروش خودرو چندین ماه طول می کشد تا اصلاح ساختار انجام شود و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف کنندگان در دوره انتقالی، مقرر شد در مدت زمان محدودی روند قرعه کشی خودرو اصلاح شود: فروش و سفته بازی برای گروه خاصی ممنوع است و خودروهای تولیدی به دست خریداران واقعی می رسد.

بر این اساس، با دستور وزیر صمت مقرر شد فروش خودرو از این پس نه به صورت قرعه کشی در شرکت های خودروسازی، بلکه با سامانه یکپارچه فروش خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

تاکید می شود افزایش تولید خودرو راهبرد اصلی وزارت صمت است اما شفافیت در عرضه خودرو (چه قرعه کشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که همه خودروسازان باید طی کنند. به عبارت دیگر شفافیت فرآیند عرضه خودرو از دیگر مواردی است که منجر به عدم تضییع حقوق مصرف کننده می شود. بنابراین وزارت صمت اجرای شفاف عرضه خودرو را وظیفه خود می داند.

واضح است که مردم از نمایش غیرشفاف خودروها راضی نیستند و پیشنهاد فعلی باعث دخالت دلالان و دلالان در بازار شده است. بنابراین هدف از ارسال سفارش به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صرفاً جلوگیری از تضییع حقوق مردم در این مدت محدود، ادامه روند قرعه کشی و حفظ حقوق خریداران واقعی بوده و روند قرعه کشی منتفی خواهد شد. “
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا