علمی و پزشکی

ویتامین‌هایی که اثرات آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

به گزارش شفاف، یافته های مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

در هنگام تنفس، ذرات سمی موجود در هوا وارد بدن شده و به سطح ریه ها می چسبند که منجر به تحریک التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان ها در بدن به ویژه آنتی اکسیدان های موجود در مایع پوششی ریه می شود که منجر به کاهش التهاب در بدن می شود. برای تخریب سلول های مختلف خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه، افزایش می یابد. بنابراین، خوردن غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند، همراه با مصرف زیاد آنتی اکسیدان های رژیمی، می تواند به کاهش اثرات مضر ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند.

لازم به ذکر است که با خوردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می توان از بدن در برابر آلاینده ها محافظت کرد.

عملکرد اصلی ویتامین E نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان است. روغن ها (غنی ترین) منبع این ویتامین هستند که با پختن از بین نمی روند، بلکه با سرخ کردن از بین می روند. منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، بنابراین سعی کنید از انواع روغن های گیاهی خوراکی در پخت و پز و فرآوری مواد غذایی استفاده کنید.

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود و به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. در روزهای آلودگی هوا پرتقال، لیمو، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، سیب، هندوانه، طالبی، انار، سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، سبزی جات و انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، کلم پیچ، پیاز و پیاز بخورید.

بتاکاروتن همچنین یک کاروتنوئید مهم و پیش ساز ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه ها و محصولات زرد و نارنجی است که باید به وفور مصرف کنید. خوردن مقدار زیادی هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی، زردآلو، هلو، خربزه، موز و انبه توصیه می شود.

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود و در نتیجه زمان تماس این ترکیبات مضر در بدن کاهش می یابد و در نتیجه انواع سبزیجات سبز تیره و سرشار از این ماده مغذی مصرف می شود. به همه توصیه می شود. منابع غذایی خوب منیزیم شامل انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، آجیل و دانه ها، سبزیجات سبز رنگ مانند کلم، اسفناج، جعفری، کاهو و چغندر، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا و سویا .. او هست. همچنین مصرف جوانه سبزی و خشکبار را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید.

بیشتر ماهی، آجیل و خرفه بخورید. این غذاها حاوی امگا 3 خوبی هستند که می توانند در حفظ سلامت ریه موثر باشند. لازم به ذکر است که مصرف ماهی های چرب غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا