بین الملل

پشت پرده عملیات دستگیری بن لادن از زبان وزیر دفاع اوباما

رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین در مصاحبه ای با فاکس نیوز به بحث درباره اینکه جو بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با برکناری اسامه بن لادن مخالفت کرده است پاسخ داد.

مجری فاکس نیوز با اشاره به بخشی از کتاب نوشته شده توسط یک کماندوی خصوصی آمریکایی گفت: “در نهایت ، همه مشاوران ارشد رئیس جمهور وقت آمریکا (باراک اوباما) ، به جز بایدن ، از این اقدام فوری حمایت کردند.”

سپس میزبان از صحت ادعاهای تایید شده توسط وزیر دفاع سابق از گیتس سال کرد.

گیتس که از سال 2006 تا 2011 و بعداً در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان وزیر دفاع جورج دبلیو بوش خدمت می کرد ، اذعان کرد که این مسئله قبل از حمله به بن لادن بود. در حالی که او در توانایی تکاور در انجام این ماموریت شک نداشت ، اما ترجیح داد از هواپیمای بدون سرنشین استفاده کند. با این حال ، چند روز قبل از حمله ، گیتس متقاعد شد که این عملیات بهترین گزینه است.

جو بایدن ، معاون وقت رئیس جمهور گفت: “من با مشاور امنیت ملی تماس گرفتم و به او گفتم كه من از این عملیات پشتیبانی می كنم ، اما او هنوز قانع نشده است.”

رابرت گیتس قبلاً در كتابی گفته بود كه احساس می كند “بایدن در تقریباً هر تصمیم مهم خارجی و مسئله امنیت ملی طی چهار دهه گذشته اشتباه كرده است.”

گیتس استدلال کرد که تصمیم فعلی دولت بایدن برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ادامه جریان کمک های اقتصادی و نظامی به دولت بسیار مهم است.

در اوایل ماه مه ، ایالات متحده مرحله نهایی خروج از افغانستان را آغاز کرد ، جایی که نیروهای آمریکایی به مدت 20 سال در آن مستقر شده اند. 2500 سرباز آمریکایی باید تا سپتامبر 2021 افغانستان را ترک کنند.

در مورد بحث و جدال پیرامون رویکرد جو بایدن به عملیات کماندویی آمریکا علیه بن لادن ، رئیس جمهور اوایل سال جاری ادعای مخالفت وی با عملیات 2011 را تکذیب کرد. گفته می شود که بایدن قبل از شروع حمله مایل بود اطلاعات بیشتری در مورد مخفیگاه بن لادن جمع کند. اوباما همچنین در دفتر خاطرات خود گفت که بایدن به او توصیه کرد قبل از دستور دادن این عملیات صبر کند.

23311

دکمه بازگشت به بالا