استان ها

پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از یک میلیون تن گندم در گلستان

دیباروز/ گلستان مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی استان گلستان از افزایش 60 درصدی خرید تضمینی گندم در سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود میزان خرید تضمینی گندم در فصل زراعی جاری در گلستان به یک میلیون و 160 هزار تن برسد. .

محمدباقر منوچهری در گفت وگو با خبرنگار دیباروز، اظهار کرد: قرارداد کشت پنبه در استان گلستان سال گذشته به صورت پایلوت انجام شد و کشاورزانی که این قرارداد را امضا کردند، محصولات خود را بر اساس قیمت تضمینی به دولت تحویل دادند. .

وی با بیان اینکه دولت با عقد قرارداد با کشاورزی به دنبال تثبیت تولید در کشور است تا مشکلی برای تامین نان و گندم به عنوان غذای اساسی مردم وجود نداشته باشد، افزود: میزان گندم خریداری شده در سال گذشته 750 هزار تن بوده است. نسبت به سال قبل 60 هزار تن بوده و با درصد افزایش همراه بوده است.

مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت اعمال شده برای محصول گندم در سال 1401 خوشبختانه زمینه رضایت کشاورزان را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: قیمت گندم در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و قیمت آن نیز افزایش یافته است. گندم پنج هزار تومانی 130 درصد افزایش یافت و 11 هزار و 500 تومان فروخته شد.

منوچهری گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی را اجرا می کند و این طرح را با همکاری و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان ها، شرکت خدمات پشتیبانی، بانک کشاورزی اجرا می کند. ، و صندوق بیمه محصولات کشاورزی.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان می توانند با مراجعه به درخواست قرارداد کشت، مراحل ثبت نام را تکمیل و سپس نسبت به تهیه کود مورد نیاز و اخذ تسهیلات اعطایی اقدام کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان ثبات تولید در محصول استراتژیک گندم را یکی از مهمترین دستاوردهای کشاورزی قراردادی دانست و یادآور شد: دولت با کشت قراردادی میزان تولید را پیش بینی و نظارت کرده است. در صورت لزوم برنامه ریزی لازم برای واردات را در دستور کار قرار دهید تا در صورت کمبود، کشور با چالش مواجه نشود.

منوچهری با بیان اینکه در نیمه دوم شهریور ماه سال جاری مطالبات گندمکاران گلستانی به طور کامل تسویه شد، تصریح کرد: در حال حاضر مطالبات و بدهی در سامانه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تنها یک درصد از مطالبات کشاورزان گلستانی به تاخیر افتاد، تصریح کرد: در واقع 99 درصد از مطالبات گندمکاران گلستانی تا اول شهریور پرداخت شد اما یک درصد از مطالبات کشاورزان مناطق کوهستانی باقی ماند. که تا اواسط شهریور پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان خاطرنشان کرد: بررسی های میدانی و سطح زیر کشت امسال نشان می دهد که میزان خرید تضمینی گندم در فصل کشاورزی جاری از کشاورزان گلستانی به یک میلیون و 160 هزار تن می رسد. همچنین به میزان بارندگی و میزان بارندگی مربوط می شود.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا