علمی و پزشکی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید که افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی از سلولهای پوستی خود پرورش یافته اند. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها با موفقیت كبد كوچكی را كه از سلولهای پوست انسان گرفته شده گرفته شده به موش ها پیوند زده اند.

پیوند عضو می تواند جان بیماران را نجات دهد ، اما موانعی برای غلبه بر آنها وجود دارد. یكی از این موانع كمبود اهدا كننده است و مانع دیگر این است كه سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن ارگان اهدائی ، می تواند از پذیرش بافت جدید خودداری كند.

ممکن است کاشت یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار گرفته شده باشد ، امكان پذیر باشد. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این عضو را رد نمی کند زیرا سلول های آن را شناسایی می کند.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند زدند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش رشد کردند که تمام سلولهای آن را از دست داد. بنابراین چارچوبی وجود دارد که سلولهای جدید بتوانند ساختار اصلی دستگاه را به آن متصل و حفظ کنند.

دانشمندان سپس كبد كوچك را به پنج موش وصل كرده و به مدت چهار روز شرایط آنها را بررسی كردند. مطالعات نشان داده است که کبد جدید در همه موش ها کار می کند.

دانشمندان دریافتند که این کبد اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که این آزمایش به دلیل مشکلات جریان خون در اطراف بافتهای همبند هر 5 موش انجام نشده است. موش ها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در رد پیوند عضو مقاوم باشند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی این پروژه گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند اندام های اهدا شده را جایگزین کنند.”

این مطالعه در Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا