فرهنگ و هنر

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و عمره در دیدار با جمعی از مراجع تقلید از رایزنی عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در مناسک حج خبر داد. عربستان سعودی تحت تاثیر ویروس کرونا امسال از انجام مناسک حجاج بالای 65 سال جلوگیری کرد.

به گزارش دیباروز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و حج، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب و صادق حسینی با حضور در دفتر آیت الله نصیر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله حسین نوری همدانی در خصوص آخرین پرونده گفتگو کردند. از حج و برنامه.

نظر اصلاح طلبان ایران برای تغییر سن زیارت به عربستان اعلام شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و عمره در این دیدارها با اشاره به سهم عربستان از اعزام 45 درصدی زائران ایران و اعلام شرط سنی زیر 65 سال از رایزنی برای افزایش سن زائران و افزایش زائران خبر داد. . وی گفت: ما نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کردیم.

نواب با اشاره به آیه «وَ لِلَّهُ هُوَ الْحِجَةِ الَّذِینَ یَتْبِعُونَ فِی النَّاسِ یَعْلُمْ» که اوضاع اهل سنت بسیاری از مسلمانان را از زیارت محروم کرده است، گفت: زیارت امسال در بهترین شرایط ممکن برگزار خواهد شد.

وی افزود: اگر شرط سنی برای حضور زائران در حج به بیش از 70 تا 75 سال افزایش یابد و عدم وجود بیماری ملاک حضور در سرزمین وحی باشد، در بین زائران افرادی هستند که در حج هستند. سلامت باشند و بتوانند حج واجب را انجام دهند». از سوی دیگر هیچ تضمینی برای سلامت جسمانی افراد زیر 65 سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و عمره با اشاره به موضوع کرونا و تعطیلی موسم حج در دو سال گذشته، از آمادگی مقام معظم رهبری و سازمان حج و عمره برای اعزام ایرانیان خبر داد. زائران سرزمین از وحی فرمود: امسال شرایط سختی داریم، اما شرایط برای حضور در حج مهیا است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان ها و آمادگی روحانیون انجام شده است، افزود: با توجه به کمبود وقت، تمهیدات لازم به خوبی مهیا شده و مسئولان می توانند خادمان خوبی برای زائران خانه خدا باشند. حج امسال».

23 خرداد ماه حج آغاز می شود

آقای صدیق حسینی رئیس سازمان حج و عمره نیز از اعزام حدود 39 هزار و 600 نفر به حج امسال خبر داد و گزارشی از خدمات سازمان حج و عمره در حوزه اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و غیره ارائه کرد. . عملیات عملیاتی گفت: اعزام زائران به حج در داخل کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حج و عمره با بیان اینکه سهمیه ایران در سال های گذشته 85 هزار نفر و در سال 1399 74 هزار و 500 نفر آماده اعزام بود که به دلیل کرونا متوقف شد، افزود: امسال تنها 39 نفر به دلیل کاهش سهمیه 1600 نفر اعزام شدند. مردم.

حسینی همچنین نبود ارتباط کنسولی ایران و عربستان را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: اولین پرواز به عربستان در 23 ژوئن و آخرین پرواز از عربستان به ایران در 16 مرداد خواهد بود. . .

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله یوسفعلی: زائران را توجیه کنید که سوغات گران قیمت نخرند

آیت الله نصیر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار با مسئولین حج، خواستار فرصت اندک باقی مانده تا فرارسیدن حج سال 1401 برای آموزش های لازم و مناسب به زائران و عوامل اجرایی شد.

وی بر حل مشکلات زائران در داخل و خارج از کشور تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه رابطه ایران با عربستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست اما می توان از امکانات زیارت برای ایجاد خوش بینی و رفع بدبینی استفاده کرد.

کمیته سنت با تاکید بر اینکه رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین وحی موجب خوش بینی کشور میزبان و سایر مسلمانان می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات خود برای مدیریت خوب استفاده کنید.

مکارم شیرازی همچنین با اشاره به حضور 50 درصدی بانوان در حج امسال، این زائران را آسیب پذیرتر از مردان دانستند و بر لزوم ارائه آموزش های تکمیلی به آنان تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات رایج سفرهای زیارتی به ویژه زیارت معنوی در گذشته خرید سوغات سنگین و گران قیمت بوده است، خواستار ارائه توجیهات لازم از سوی مسئولان در این زمینه برای زائران شد.

و مفسر حوزه علمیه قم علاقه به خواندن دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم برائت از مشرکین را یادآور شد و گفت: این جشن باید به نحو رضایت بخشی باشد و خشم برانگیزد. خیرخواهان

مکارم شیرازی گفت: امیدواریم حج امسال زمینه ساز شرایط بهتر برای سال های آینده باشد.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله سبحانی: سهمیه حج باید کاهش یابد

آیت الله سبحانی همچنین تاکید کرد: اگرچه سهم کشورهای اسلامی و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران در ادای حج کاهش یافته است، اما سعی کنید از حضور کارگزاران و کارگزاران بعثی بکاهید.

وی گفت: سال هاست که بسیاری از زائران منتظر زیارت معنوی هستند، شایسته است زائرانی را که سال ها منتظر حضور در سرزمین وحی هستند در این سفر معنوی اعزام کنیم.

این مرجع سنت همچنین بر اهمیت آموزش زائران در مورد وضعیت موجود تاکید کرد و افزود: آنها به همه زائران توصیه کردند که به قوانین پادشاهی عربستان احترام بگذارند و از انجام کارهایی که نباید انجام شود خودداری کنند.

سبحانی با اشاره به اینکه سالانه صدها هزار زائر به عربستان سفر می کنند، توصیه کرد: باید اخلاق میزبان را دانست و شرایط آن کشور را در نظر گرفت، زائران با عزت می روند و با عزت باز می گردند.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله نوری همدانی: مسئولیت حج امسال خطیر است

آیت الله حسین نوری همدانی نیز مسئولیت مسئولان حج را بسیار سنگین و خطرناک دانست و خواستار تلاش مضاعف مسئولان برای خدمت رسانی به زائران شد.

وی خطاب به مسئولان حج با بیان اینکه هرگز از وظایف خود غافل نشوید، خاطرنشان کرد: شما هر سال در مکه که امام عصر (عج) در آن حضور دارد قدم می زنید و سعی می کنید به ضعف زائران خدمت کنید.

مرجع تقلید با اشاره به اینکه موسم حج زمینه را برای نمایش عقاید اسلامی فراهم می کند، گفت: در زمانی که دشمنان اسلام در صدد ایجاد تفرقه در بین مسلمانان هستند، وظیفه علما است که اعتقاد ناب اسلامی را به اسلام نشان دهند. دین.” همگرایی امت اسلامی و پرهیز از تفرقه. جهان امروز بسیار خطرناک است.

وی افزود: وقتی دشمنان به اسلام حمله می‌کنند، مردم مانند نوری درخشان هستند که راه اسلام را به بندگان خدا نشان می‌دهند. این فریضه بزرگ در موسم حج بر عهده مسئولان حج و حج است و هرگز نباید از آن غفلت کرد.

نوری همدانی با بیان اینکه مسلمانان در موسم حج در زمان و ایام معین گرد هم می آیند و جامعه اسلامی را تشکیل می دهند، بر بیان و حل مشکلات کشورهای اسلامی با وحدت، استقامت، صبر و تقوای الهی تاکید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا