عمومی

چرا به حرم شاهچراغ حمله شد؟

در سال های نه چندان دور اطراف مقبره شاهچیراگ سلام الله علیها حال و هوای قدیمی خاصی داشت.

حال و هوای ساده بلوکی روبروی تنها ورودی و تنها حیاط شاهچیراگ که شیراز در آن خاطرات زیادی دارد، مثلاً اکثر عروس و دامادها برای عکاسی از شب عروسی خود در این بلوک فراموش نشدنی پرسه می زدند و عکس های فراموش نشدنی می گرفتند.

قطعه زمین و زمین قابل حفظ و طرح توسعه مقبره بر اساس آن بود. البته میدان بزرگ دیگری در شیراز به نام معلم وجود داشت که بعد از میدان آزادی تهران بزرگترین میدان شهری ایران بود که متأسفانه ماموران شهرداری شیراز در آن زمان به دلیل ساختن چند پل آن را تخریب کردند و اکنون به میدان قدیمی تبدیل شده است. پتانسیل توریستی، و هیچ هنوز یک پل بتنی چند طبقه وجود دارد.

در اطراف بقعه یکی دو کاروانسرا و کباب فروشی ها و ساندویچ فروشی های زیادی برای مسافران و زائران شاهچیراگ وجود داشت.

مسافران و زائرانی که کباب و غذایشان را می خوردند، ظهر بعد از اقامه نماز با صفا خاصی در کف ظرف پهن می کردند.

در سال هایی که خبری از داعش و حملات تروریستی نبود، درب ورودی شاهچیراگ بدون نگهبان پذیرای مردم بود.

به بیان ساده تر، تنها درب صحن مقبره شاهچیراگ در کف خیابان بود، بنابراین می توانید چند قدمی جلوی در ورودی اصلی و حرم مطهر بروید. سال‌ها شاهچراغ به شکل کنونی توسعه نیافت و درباره طرح توسعه اطراف بقعه و آسیب به بنای باستانی شیراز بحثی مطرح نشد.

اکنون ضریح شاهچراغ توسعه یافته و صحن های آن اضافه شده است و احتمال می رود که به صحن های آن اضافه شود، مانند مقبره امام رضا (علیه السلام).

الان ورود به شاهچارگ مثل قبل نیست، هنگام ورود به مقبره «سگ نگهبان» وجود دارد و زائران معاینه فیزیکی می شوند، اما فکر می کنم این کافی نیست.

باید پذیرفت که دنیا عوض شده و در کشور ما اماکنی مانند حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) در مشهد، حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم، حرم حضرت احمد. . ابن موسی (علیه السلام) در شیراز و برخی زیارتگاه های معروف دیگر نیازمند حفاظت ویژه است

این مکان ها پذیرای تعداد زیادی از مردم است و در این مورد خاص، منطقه مستعد خرابکاری است.

بهتر است مسئولان مربوطه، مثلاً صداوسیما که همیشه توسط نیروی انتظامی «ثابت» به عنوان نقطه استراتژیک محافظت می شود، این مکان ها را به چنین امکانی مجهز کنند.

در هر صورت وقتی جان مردم به خطر می افتد، باید بالاترین اقدامات ایمنی را حتی با هزینه های زیاد انجام داد.

6565

دکمه بازگشت به بالا