برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

چرا موسیقی را دوست داریم؟

گوش دادن به موسیقی یک فعالیت سرگرم کننده است که می توانیم در هر زمان از آن لذت ببریم. لذت بردن از موسیقی چیزی است که نمی توانید آن را پنهان کنید. و هیچ کس نمی تواند تأثیر موسیقی را بر روح انسان پنهان کند در این مقاله موزیک باران می خواهیم در مورد اینکه چرا موسیقی را دوست داریم صحبت کنیم.

ما نباید به کاری که انجام می دهیم توجه کنیم. تمام بشریت به این رویداد وابسته است و هرکسی با هر سلیقه ای می آید. موسیقی می تواند احساسات ما را تحریک کند و شادی یا غم را برای ما به ارمغان بیاورد. پس سوال اینجاست که چرا ما اینقدر به گوش دادن به آهنگ ها علاقه نشان می دهیم و همیشه به دنبال آهنگ های جدید هستیم؟ این پست را تا آخر بخوانید تا واضح شود.

سوالی که مدتی است دانشمندان را به خود مشغول کرده است این است: پدیده ای مانند موسیقی چگونه می تواند احساسات ما را تا این حد تحریک کند؟ شاید علاقه ما به موسیقی به طور اتفاقی شکل گرفت. ما همیشه از احساسات خود برای مدیریت ترس ها و موقعیت های مختلف اجتماعی استفاده می کنیم. ریتم و ملودی موسیقی همچنین می تواند بخش هایی از مغز را که با احساسات مرتبط است تحریک کند.

چرا مردم از گوش دادن به موسیقی لذت می برند؟

مغز ما الگوها را دوست دارد. موسیقی نیز یک نمونه است. آیا این یک داستان تصادفی است؟ برای دانلود بهترین آهنگ ها کلیک کنید.

مطالعات نشان می دهد که وقتی به موسیقی گوش می دهیم، مغز ما دوپامین ترشح می کند که به ما احساس رضایت می دهد. تحقیقاتی که توسط دکتر زیتور انجام شد نشان داده است که وقتی یک قطعه موسیقی به اوج خود می رسد، انتخاب آن ماده بسیار افزایش می یابد و حس هیجان و گرما به شنونده منتقل می شود.

شاید همین چیزها دلیل علاقه ما به موسیقی باشد. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که ما آن را بسیار دنبال می کنیم. دوپامین برای بقا و سایر چیزها مانند خوردن و آشامیدن ضروری است. به همین دلیل وقتی انسان به موسیقی گوش می دهد ذهن ما مشتاق انجام چنین کارهایی می شود و به همین دلیل مدام به دنبال موسیقی می گردیم. تنها تفاوت این است که موسیقی برای زندگی لازم نیست.

گوش دادن به موسیقی تاثیر مثبتی بر مغز دارد

دلیل دیگری که در این زمینه مطرح می شود علاقه ما به پیروی از استانداردها است. تشخیص الگو یک مهارت ضروری برای بقا است. به عنوان مثال، اگر بوی دود را حس کنید، به دلیل آتش سوزی، فکر فرار در ذهن شما شکل می گیرد. موسیقی نیز یک الگو است و ما دائماً ملودی ها، هارمونی ها و ریتم های ممکن را پیش بینی می کنیم.

هنگامی که آکوردها را می شنویم (چند نت همزمان نواخته می شوند)، مغز ما می تواند آکورد بعدی را بر اساس تجربه قبلی پیش بینی کند. این به این دلیل است که مردم معمولاً با آهنگی که قبلاً نشنیده‌اند ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند. اگر ریتم آهنگ برای ما ناآشنا باشد، الگوی آن را نمی توان در ذهن پیش بینی کرد. وقتی نمی توانیم الگوهای موسیقی را پیش بینی کنیم، احساس خستگی و تنبلی می کنیم.

بسته به فرهنگ، مردم یاد می گیرند که کدام صداها به دسته موسیقی تعلق دارند.

موسیقی حالت کلمات را در مغز تقلید می کند

توضیحات زیر توضیح می دهد که چرا ما از گوش دادن به موسیقی لذت می بریم، اما نمی توانند تمام احساسات ناشی از گوش دادن به موسیقی را توضیح دهند.

وقتی به قطعه ای گوش می دهیم، ریتم ما را به فرآیندی به نام «رفتن با جریان» هدایت می کند. اگر سرعت آهنگ تند باشد، ضربان قلب و تنفس ما به همین ترتیب تند می شود. مغز می تواند این هیجان را به هیجان تعبیر کند. اگر موسیقی رضایت‌بخش‌تر باشد، این رابطه بیشتر می‌شود.

نظریه دیگری در این زمینه این است که هنگام گوش دادن به موسیقی، قسمت هایی از مغز که در حین صحبت استفاده می شوند تحریک می شوند. این حالت تمام احساسات را منتقل می کند.

مغز ما در استفاده از احساسات هنگام صحبت کردن بسیار خوب است. آگاهی از اینکه اطرافیان ما خوشحال، غمگین، عصبانی یا ترسیده اند برای صحبت کردن ضروری است. بسیاری از این اطلاعات با صدای یک فرد منتقل می شود. اگر صدای فرد رسا باشد ممکن است خوشحال باشد و اگر بلرزد نشان دهنده ترس فرد است.

موسیقی حالتی شبیه به گفتار در مغز ایجاد می کند

موسیقی شکل اغراق آمیز گفتار است. صداهای بلند و سریع باعث ایجاد هیجان می شود، بنابراین انتخاب این آهنگ ها می تواند مفید باشد.

ترومپت، ویولن یا پیانو می توانند لذت صدا را تا 100 برابر افزایش دهند زیرا می توانند صدای بسیار گسترده تری نسبت به صدای انسان ایجاد کنند.

دکمه بازگشت به بالا