عمومی

چه کسی رنگ سال را تعیین می‌کند؟ ۲۰۲۳ غرق در سرخی خلیج فارس

23 سال است که در آغاز سال جدید یک رنگ تک رنگ به عنوان رنگ سال به دوستداران مد معرفی شده است و امسال «قرمز ایرانی» به عنوان رنگ سال 2023 انتخاب شد. اما افرادی که مرجع ارائه رنگ سال هستند چه کسانی هستند؟

دیباروز پلاس: هر ساله موسسه آمریکایی “پنتون” از طراحان و معتبرترین برندهای لباس در جهان نظرسنجی می کند تا رنگی را انتخاب کند که در سال آینده محبوبیت بیشتری پیدا کند. امسال غول های مد جهان بر روی رنگ «قرمز ایرانی» برگرفته از خاک سرخ خلیج فارس با کد رنگ 1750-18 به توافق رسیدند.

پنتون کجاست؟

Pantone LLC یک تولید کننده و اپراتور مشهور در صنعت چاپ، طراحی گرافیک، پوشاک، مد، دکوراسیون، طراحی محصول و غیره است که به عنوان سازمان اعلام کننده رنگ سال جهان نیز شناخته می شود که دفتر مرکزی آن در نیوجرسی است. لارنس هربرت، فارغ التحصیل شیمی از دانشگاه هافسترا، M&J Levine را از برادران لوین در سال 1963 خریداری کرد و آن را با نام موسسه پنتون به ثبت رساند. پنتون به معنای “همه رنگ ها” است.

اگر بخواهیم به زبان بسیار ساده در مورد پنتون و فعالیت های آن توضیح دهیم، باید بگوییم که این شرکت دارای مهمترین سیستم تطبیق رنگ در جهان است. این غول رنگی یک نیروی محرکه بزرگ برای صنعت تولید است و قدرت آن به قدری قوی است که به عنوان تطبیق رنگ استاندارد در جهان شناخته شده است.

سیستم تطبیق رنگ پنتون چگونه کار می کند؟

سیستم تطبیق رنگ پنتون اساساً یک سیستم بازتولید رنگ استاندارد با 2161 رنگ پیش‌فرض از سال 2019 است. از طریق استانداردسازی رنگ، تولیدکنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به سیستم پنتون مراجعه کنند تا اطمینان حاصل کنند که رنگ‌ها دقیقاً بدون تفاوت رنگ و تماس مستقیم مطابقت دارند.

رنگ های پنتون با اعداد خاصی توصیف می شوند. به عنوان مثال، رنگ آبی نیلی با کد ویژه 15-4020 شناخته می شود و به جای نام رنگ، همیشه از این اعداد و نمادها در علائم تجاری استفاده می شود تا جایی که به قوانین دولتی و استانداردهای نظامی راه پیدا کرده اند. به عنوان مثال، برای رنگ پرچم های ملی و مهرهای نظامی. به عنوان مثال، در ژانویه 2003، پارلمان اسکاتلند اعلام کرد که رنگ آبی در پرچم اسکاتلند باید به عنوان کد “Panton 300” نامیده شود. کشورهایی مانند کانادا و کره جنوبی و سازمان‌هایی مانند FIA نیز اعلام کرده‌اند که هنگام تولید پرچم باید رنگ‌های خاص پنتون را در نظر گرفت.

چه کسی رنگ سال را تعیین می کند؟  2023 در خلیج فارس غرق شد

“پنتون” و انتخاب رنگ سال

یکی از مهمترین کارهای انجام شده توسط موسسه رنگ پنتون و قبل از آن در جهان، انتخاب رنگ سال است که از سال 2000 آغاز شد. این شرکت هر ساله دو جلسه محرمانه با نمایندگان گروه های استانداردسازی رنگ در اطراف برگزار می کند. جهان در یکی از مراکز کشورهای اروپایی، جایی که دو روز در مورد رنگ سال آینده با یکدیگر بحث و مشورت می کنند.

PANTONE هنگام انتخاب رنگ سال مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی افراد را در نظر می گیرد و با توجه به حال و هوای دنیا و با توجه به نیاز مردم برای سال جدید، رنگ خاصی را انتخاب و اعلام می کند.

2023 و قرمز روشن!

پنتون در آستانه ورود به سال 2023، رنگ قرمز تیره را با نام تجاری “Persian Red” با الهام از خاک سرخ خلیج فارس به عنوان رنگ سال معرفی کرد. پنتون می‌گوید از آنجایی که مردم در سراسر جهان در چند سال گذشته با همه‌گیری کووید-19 دست و پنجه نرم کرده‌اند، این رنگ قدرت و سرزندگی لازم برای حرکت به سوی آینده‌ای مثبت را دارد.

موسسه رنگ پنتون همچنین اشاره کرد که این رنگ یک سایه قوی و پررنگ است که چیزی زنده و واقعی را به دنیای فناوری می آورد. این

چه کسی رنگ سال را تعیین می کند؟  2023 در خلیج فارس غرق شد

Latrice Eisemann (مدیر عامل Pantone) در مورد انتخاب رنگ سال توضیح داد: “ما این رنگ را انتخاب کردیم زیرا فکر می کردیم یک سایه بد بو برای یک دوره خاص است؛ چیزی که می تواند دیدگاه جدیدی به ما بدهد. این رنگ قدرت را منتقل می کند، اما نه به روشی تهاجمی، اما کاملاً قاطع!»

آیسمن با توصیف رنگ سال به عنوان رنگ قرمز پر جنب و جوش و روان، معتقد است: “رنگ سال 2023 فرصتی برای مرور، احترام و ارتباط مجدد با تاریخ و در عین حال تصور آینده ای روشن است. این رنگ پیوند عمیقی با گذشته و حال دارد. و رنگی است که همه را تشویق می‌کند تا همین الان تصمیمی جسورانه بگیرند.» او به شما می‌گوید. نام خود رنگ نشان می‌دهد که این رنگی برای جشن گرفتن است؛ رنگی شاد که باعث خوش‌بینی و شادی می‌شود.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا