کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

طی چند دهه گذشته بانک ها همواره آخرین نوآوری های فناوری را برای بازتعریف نحوه تعامل با مشتریان مورد توجه قرار داده اند این گزارش روندهای استفاده از هوش مصنوعی در موسسات مالی و بانکداری را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا در زمانه ای زندگی می کنیم که بسیاری از فعالیت های شهروندان با کمک فضای دیجیتال و اینترنت انجام می شود. در امتداد این جریان هوش مصنوعی هم توانسته است با ارائه راه حل های هوشمند و کارآمد بسیاری از مشاغل را به سطح جدیدی از نوآوری و بهره وری برساند. بی شک یکی از این موضوعات بانکداری است با این همه استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری هم چالش ها و هم فرصت هایی را به همراه دارد.

 بانک ها و سازمان ها با مدیریت و برنامه دقیق و آموزش کارکنان خود می کوشند تا از فرصت های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بهره برداری کنند و اثرات منفی آن را به حداقل برسانند. آشکارا استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری می تواند منجر به بهبود کارایی امنیت و تجربه مشتریان شود اما نیازمند مدیریت صحیح و در نظر گرفتن چالش ها و محدودیت های مرتبط با آن است. 

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

اثرات هوش مصنوعی در صنایع مختلف

بانکداری هوشمند

در سال های اخیر بانک ها در حال گسترش استفاده از فناوری های هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات مشتری و استفاده از آن در فرآیندهای مربوط به پشتیبانی سازمانی هستند.

مزیت اصلی استفاده از هوش مصنوعی در بر اساس آمار منتشر شده در سایت استاتیستا خدمات مالی در سال ۲۰۲۳ ایجاد بازدهی عملیاتی بوده است.
 بر اساس نظرسنجی انجام شده برای این سال ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان به افزایش بازدهی عملیاتی به عنوان مزیت اصلی هوش مصنوعی اذعان داشته اند. این مقدار نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش چشم گیری داشته است.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی

از سوی دیگر تجربه مشتری که در سال ۲۰۲۲ به عنوان مزیت اصلی هوش مصنوعی در نظر گرفته میشد در سال ۲۰۲۳ به رتبه سوم سقوط کرد و تنها ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان در این سال بهبود تجربه مشتری را به عنوان مزیت اصلی معرفی کردند. ایجاد مزیت رقابتی ارائه مدل های دقیق تر و کاهش هزینه از دیگر مزایایی بود که در این آمار ارائه شده است. شکل زیر این آمار را نشان می دهد.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

مزایای اصلی هوش مصنوعی در بخش خدمات مالی در سطح جهان

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری؛ کاربردها و چالش ها

استقرار هوش مصنوعی در یک مؤسسه مالی می تواند برای آن مؤسسه در بخش های مختلف مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. در ادامه نمونه ای از موارد استفاده از هوش مصنوعی و مدل های مختلف آن ارائه شده است که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی می تواند بر فرآیند های درونی و کیفیت خدمات مشتری تأثیر بگذارد.کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در بخش پشتیبانی و پیشخان در نظام بانکداری

به طور کلی خدمات مالی یکی از حوزه های مهم جهان در حال تحول است. صنعت مالی و بانکی نقشی حیاتی در اقتصاد جهانی ایفا می کند و با فراهم کردن دسترسی به سرمایه و خدمات مالی رشد و توسعه اقتصادی را تسهیل می کند. فناوری هوش مصنوعی در حال حاضر می تواند زمینه ساز تحولی شگرف در این صنعت شود و آینده ای متفاوت برای این حوزه خلق کند.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در بخشهای مختلف نظام بانکداری

هوش مصنوعی می تواند بر اساس رفتار مشتریان سنجش اعتبار مشتریان را تسهیل کند. این فناوری می تواند با یادگیری و به خاطر سپردن قوانین قابل اجرا در زمینه شناسایی هویت مشتری و اقدامات ضد پولشویی به مؤسسات کمک کند.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

هفت اصل اساسی هوش مصنوعی مسئول

 شناسایی و پیشگیری اولیه تهدیدات امنیت سایبری که امروزه می تواند بانک ها و مؤسسات مالی را تهدید کند یکی دیگر از کاربرد های این فناوری در حوزه مالی است. بانک ها همچنین می توانند با تکیه بر این فناوری به افرادی که به طور غیر رسمی شاغل هستند یا متقاضیانی که اسناد ضعیفی دارند با تجزیه و تحلیل دقیق داده ها خدماتی نظیر وام مسکن و … ارائه کنند. همچنین این فناوری با افزایش خودکارسازی (اتوماسیون) در فرآیند های متعدد بانکداری می تواند بهره وری و سرعت کار را افزایش بخشد. چتبات های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می توانند به راحتی با مشتریان تعامل داشته و به سؤلات آنها پاسخ دهند و آنها را در استفاده از خدمات بانکی راهنمایی کنند.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

چارچوب هوش مصنوعی قابل اعتماد دیلویت

این موارد بخشی از تأثیرات فناوری هوش مصنوعی در این صنعت مهم و راهبردی است. مؤسسات مالی و بانک ها برای به کارگیری هوش مصنوعی و همچنین ارائه سرویس های کاربردی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی در حال رقابت با یکدیگر هستند. بدون شک این فناوری را می توان یکی از پیشران های مهم صنعت بانکداری در سال های آتی در نظر گرفت که باید به شکلی جدی در مسیر توسعه و به کارگیری آن گام برداشت.

گفتنی است که بخشی از داده های این گزارش از پژوهشی که به کوشش پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده استخراج شده است. 

دکمه بازگشت به بالا