فرهنگ و هنر

یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس اداره باستان شناسی محوطه «قلعه امامقلی میرآباد قدیم» رجان از حمله به شرکت گاز استان کرمان و همچنین احداث جاده در این محوطه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: وزارت راه و شرکت گاز این سازمان. خسارات جبران ناپذیری به این میراث ملی وارد کرده اند و باید آن را جبران کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محوطه باستانی قلعه میرآباد در شرق روستای میرآباد امامقلی در شهرستان ریگان و بخش ناصریه گنبکی استان کرمان قرار دارد. باستان شناسان قدمت این محوطه را که حدود 12 هکتار وسعت دارد به دوره های ساسانی و اسلامی دانسته اند.

به گفته شهرام زر – رئیس شورای آثار باستانی ارگ قدیم – این منطقه شامل تپه های متعددی است که بلندترین آنها از سطح زمین های مجاور حدود 3 تا 3.5 متر ارتفاع دارد.

در سال 1397 پرونده ثبتی این منطقه تهیه شد که در نهایت در سال 1399 به شماره 33062 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و پیش از آن نیز بارها منطقه مورد حمله قرار گرفته بود.

زری – رئیس شورای باستان شناسی محوطه «دژ باستانی امامقلی میرآباد» ریگان در این باره می گوید: این محوطه با وجود اهمیت فراوان، متأسفانه آسیب زیادی دید و بخش های مهمی از آن به دلیل عبور از ریگان تخریب شد. جاده آسفالته فرج در اوایل دهه 1870. . در سال های اخیر شرکت گاز استان کرمان که زیر نظر شرکت ملی گاز ایران است، آسیب های جبران ناپذیری به بخش هایی از این میراث ملی وارد کرده است.

وی این خسارات را جبران ناپذیر می داند که در اثر غافلگیری رخ داده است، اما می گوید: انتظار می رود وزارت راه و شرکت ملی گاز در چارچوب مطالعات نجات بخشی و باستان شناسی و پیشگیرانه خسارات وارده را به نحو مقتضی جبران کنند. معیارهای. مربوط به پژوهش و حفظ این اثر ملی است

به گفته این باستان شناس، از جمله بقایای مهم این محوطه، یک بنای چهارطاقی یا آتشکده است که برای بررسی تحولات معماری مذهبی در دوره ساسانیان حائز اهمیت است. این بنا شامل یک فضای مربع مرکزی و یک راهرو فرعی است که در اطراف آن فضاهای معماری زیادی وجود دارد.

وی به یافته های دیگری در این منطقه اشاره می کند و می گوید: بنای بزرگی در مجموعه وجود دارد که احتمالاً قلعه یا کاروانسرا بوده و کاربری آن ناشناخته مانده است. همچنین دو مجموعه معماری بر پایه ستون ها در این منطقه وجود دارد که تمام مصالح ساختمانی از خشت و لایه لایه است و بیشتر آنها پس از رها شدن در زیر خاک مدفون شده اند.

زارع اخیراً طرح میدانی تعریف محدوده قلعه امامقلی باستانی میرآباد را تکمیل و محدوده آن را پیشنهاد داده است. وی می گوید: به منظور رفع مخاطرات و ارائه حمایت های قانونی و همچنین پیگیری برخی سوالات پژوهشی، تعیین حریم منطقه و پیشنهاد حریم خصوصی در دستور کار قرار گرفت و از طریق احداث 19 حلقه چاه آزمایشی، محدوده منطقه تعیین شد که البته باید پس از مونتاژ گزارش ها و نقشه های مربوطه انجام شود تا ارزیابی های لازم توسط مسئولان میراث انجام شود.

رئیس شورای باستان شناسی ارگ قدیم می گوید: این مجموعه تاریخی یکی از منابع ناشناخته فرهنگی است که در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان و خوشبختانه مردم منطقه، شورا و شورا شناخته و ارائه شده است. . روستاییان روستای میرآباد به دلیل اینکه حال و آینده هستند می خواهند از آن به عنوان میراث حفاظت کنند.

و ادامه می دهد: مسئولان و مسئولان منطقه نیز به موضوعات میراث فرهنگی علاقه مند هستند و در عین حال هنوز آگاهی عمیقی از لزوم توجه به ارزش های میراث فرهنگی و استفاده از آن برای غلبه بر آن وجود ندارد. مشکلات منطقه

حمله به پاسگاه ساسانی

تخریب عمدی یا غیرعمدی تنها مشکل این سایت ساسانی نیست. زری می گوید: به دلیل بحران های زیست محیطی مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگان به وجود آمده است که توسعه این مناطق در آینده بدون شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر نیست. مشکلات ناشی از بحران آب به اقتصاد تک تولیدی منطقه و معیشت آن بر اساس کشاورزی سنتی آسیب جدی وارد کرده است و باید برای آینده تدابیری اندیشید.

این باستان شناس می گوید: متاسفانه شهرهای حاشیه کویر از هر نظر خالی از سکنه هستند و با وجود غنای فرهنگی و وجود آثار تاریخی فراوان، در زمینه مدیریت منابع فرهنگی اقدام قابل توجهی در این مناطق صورت نگرفته است.

برنامه میدانی گمانه زنی باستان شناسی با هدف تعیین حریم و پیشنهاد حریم دژ باستانی میرآباد امامگلی به گفته شهرام زری با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، نمایندگی میراث شهرستان ریگان، استان ریگان، بخش جانبکی و روستای میرآباد امامقلی بازسازی شد.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا