موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی چیست؟
بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing یکی از انواع بازاریابی است که میتوان آن را زیرمجموعهی بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت. موبایل را هفتمین رسانهی انبوه جهان نامیدهاند. به این معنا که پس از چاپ، صفحههای گرامافون، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت، موبایل هفتمین نسل از رسانههای انبوه است که تکنولوژی در اختیار انسان قرار داده است. معمولاً در توضیح اهمیت موبایل مارکتینگ به ضریب نفوذ موبایل و تعداد گوشیهای همراه در سراسر جهان و آمارهایی از این دست اشاره میکنند، اما با توجه به اینکه دسترسی به این نوع آمارها دشوار نیست، از اشاره به آنها و تکرارشان صرف نظر میکنیم.
تعریف بازاریابی موبایلی
اصطلاح بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در ابتدا بیشتر معادل بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) محسوب میشد. اما به تدریج با افزایش قابلیتهای موبایلها، رواج گوشیهای هوشمند (Smartphones) و فراهم آمدن دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، بازاریابی موبایلی به مفهوم بسیار گستردهتری تبدیل شد.
در حدی که گاهی ترجیح میدهند آن را نه به عنوان زیرمجموعهی دیجیتال مارکتینگ، بلکه به عنوان یک شاخهی مستقل از بازاریابی مطرح کنند تا بر اهمیت و جایگاه آن، به اندازهی کافی تأکید شود. کسانی هم مثل توربان در کتاب تجارت الکترونیک خود بازاریابی موبایلی را زیرمجموعه تجارت موبایلی (Mobile Commerce) یا (M-Commerce) در نظر میگیرند تا به این شکل، اهمیت موبایل و بازاریابی موبایلی، در میان سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال کمرنگ نشود. با این مقدمه، اگر علاقهمند به آشنایی با تعریفهای رسمی بازاریابی موبایلی هستید، دو تعریف زیر میتوانند نقطهی شروع مناسبی باشند:
تعریف بازاریابی موبایلی (داشینسکی)
موبایل مارکتینگ ابزاری برای متصل کردن شرکتها با یکدیگر و با مشتریانشان از طریق موبایل، با استفاده از ارسال پیام مستقیم، در زمان و مکان مناسب است.
تعریف بازاریابی موبایلی انجمن بازاریابی موبایلی (MMA)
موبایل مارکتینگ مجموعه اقدامهایی است که به سازمانها کمک میکند تا با مخاطبان خود ارتباط تعاملی و مناسب (منطبق بر نیازهای هر مخاطب) برقرار کنند. این نوع ارتباط میتواند از طریق هر نوع ابزار یا شبکه مخابراتی انجام شود.
اصطلاح اقدام در این تعریف، هر نوع فعالیت، نهاد، فرایند، بخشهای صنعت، استانداردها، تبلیغات و رسانه، ترویج، بازاریابی مستقیم، CRM، خدمات مشتریان، برنامههای وفاداری مشتری، بازاریابی اجتماعی و هر وجه دیگری از بازاریابی را پوشش میدهد.
همچنین ارتباط با مخاطب در تعریف فوق، همهی مراحل رابطهسازی، به دست آوردن مشتری، ایجاد تعامل با مشتری یا میان مشتری و هر شکل دیگری از رابطه را پوشش میدهد.
همانطور که از این تعریف مشخص است. امروزه دیگر موبایل کمتر در کنار سایر رسانههای انبوه قرار میگیرد و توانایی سفارشی سازی و شخصی سازی در ارتباط موبایلی، از جمله ویژگیهای بنیادی در موبایل مارکتینگ محسوب میشود.
ضمن اینکه به ظرفیت موبایل برای استفاده در بخشهای مختلف زنجیره ارزش کسب و کار نیز توجه شده است.
بنابراین باید بهخاطر داشته باشیم که بازاریابی موبایلی به تبلیغ موبایلی محدود نیست و واژهی بازاریابی در بازاریابی موبایلی به همان معنای عمومی بازاریابی (کشف و شناخت بازار و ارزش آفرینی برای بازار هدف) و نه معنای محدود تبلیغات، مورد استفاده قرار میگیرد.
ویژگی های ارزشمند موبایل برای بازاریابی و بازاریابان
تنظیم فهرستی از ویژگیهای ارزشمند موبایل برای بازاریابی و تبلیغات و ارتباط با مخاطب، چندان دشوار نیست و هر یک از ما، ظرف چند دقیقه میتوانیم فهرست بلندی از مزایای آن را ارائه کنیم. با این حال، تأکید فهرستوار بر تعدادی از این ویژگیها میتواند مفید باشد:
شخصی است: موبایل یکی از شخصیترین وسایل ماست و کمتر کسی حاضر است موبایل خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارد. اغراق نیست اگر بگوییم موبایل، ادامهی دست و مغز ماست و از این منظر، دسترسی به موبایل، دسترسی مستقیم به مشتری در نزدیکترین لایهی قابل تصور است.
اغلب همراه ماست: موبایل معمولاً همراه ما و روشن و متصل به اینترنت است. صفحهی نمایش موبایل، یکی از نخستین چیزهایی است که پس از بیدار شدن میبینیم و نیز بسیاری از ما، در واپسین ساعات شب، در شرایطی که چشممان به صفحهی موبایل دوخته شده است، به خواب فرو میرویم.
در موبایل، امکان پرداخت لحظهای وجود دارد: بنابراین اگر مخاطب به تصمیم خرید قانع شود، میتواند همان لحظه این تصمیم را عملی کند.
موبایل در دسترسترین منبع برای کسب سریع اطلاعات است: حتی کسانی که استفاده از لپتاپ و کامپیوترهای شخصی را به موبایل ترجیح میدهند، در کوچه و خیابان و فروشگاهها و نیز در جلسات و مهمانیها، برای کسب سریع اطلاعات چارهای جز مراجعه به موبایل ندارند.
کانال مهمی برای مصرف محتواست: بخش قابل توجهی از محتوای دیجیتال روی موبایل مصرف (خوانده، شنیده، دیده) میشود. اخبار، محتواهای شبکه های اجتماعی، ایمیلها، کلیپهای تصویری، فایلهای صوتی و پادکستها از جمله محتواهایی هستند که بسیاری از ما آنها را روی موبایل مصرف میکنیم.
امکان تعریف و دسترسی به شاخص های کنترلی: امکان تعریف شاخصهای کمّی و سنجش اثربخشی فعالیتها، یکی از ویژگیهای دیجیتال مارکتینگ است. موبایل مارکتینگ هم از این ویژگی بهرهمند است. اما انواع سنسورها و ابزارهای سختافزاری و فرایندهای نرمافزاری تعبیه شده در موبایل (از جمله سنجش موقعیت جغرافیایی کاربر) امکانهای خارقالعادهای برای طراحی سیستمهای کنترل کاربران موبایل در اختیار توسعهدهندگان نرمافزارها قرار میدهد.
موبایل مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی دیجیتالی چندکانالهای است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفنهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای همراه آنها ازطریق وبسایتها، ایمیل، SMS و MMS ، رسانههای اجتماعی و اپلیکیشنها است. به همین دلیل امروزه طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد.
تلفن همراه شیوهی تعامل مردم با برندها را دگرگون کرده است. امروزه تمام کارهایی را که میتوان با رایانهی رومیزی انجام داد، در دستگاههای همراه هم در دسترس هستند. انجام تمام کارهایی مانند مشاهدهٔ ایمیلها، بازدید از وبسایت و خواندن مطالب در صفحهی نمایش کوچک دستگاههای همراه نیز امکانپذیر است. جالب است بدانید که:
- ۸۰٪ کاربران اینترنت، گوشی هوشمند دارند.
- پلتفرمهای موبایل مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها تا ۶۰٪ از زمانی را که کاربران در ایالات متحده در رسانههای دیجیتالی میگذرانند، میزبانی میکنند.
- گوگل اعلام کرده است که از پایان سال ۲۰۱۵ میزان جستجو با گوشیهای تلفن همراه از تعداد جستجوهایی که توسط رایانههای رومیزی انجام میشود، فراتر رفته است.
- برای تبلیغات موبایلی مؤثر، به درک مخاطبان خود، طراحی محتوا با درنظر داشتن پلتفرمهای موبایل و استفادهی راهبردی از بازاریابی SMS/MMS و اپلیکیشنهای موبایل نیاز دارید. آیا بهترین اپلیکیشن های کسب درآمد را میشناسید؟
چگونگی ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ
هر برند و سازمان باید استراتژی بازاریابی موبایلی مختص خود را بر اساس صنعتی که در آن فعالیت میکند و مخاطبان هدف خود توسعه دهد. در زیر گامهای طراحی یک استراتژی موبایل مارکتینگ توضیح داده شده است.
گام اول: ایجاد پرسونای خریدار موبایلی
اولین قدم در هر استراتژی بازاریابی، درک مخاطبان است. پرسونای خریدار (Buyer Persona) ابزار ارزشمندی برای رسیدن به این درک و شناخت است. پرسونای خریدار صرفاً نمونههایی خیالی از انواع مختلف مشتریان شما هستند. پروفایلی از مشتری که پسزمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالشها، نوع محتوای موردعلاقه، اعتراضها، تفریحها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف میکند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیامهای بازاریابیتان آسانتر خواهد بود.
بهطور خاص، جزئیات مربوط به عادتهای مخاطبان هدف خود در استفاده از تلفن همراه را نیز جمعآوری کنید. چه میزانی از استفادهی آنها از وب ازطریق دستگاههای همراه انجام میشود؟ آیا کامل کردن فرآیند خرید در گوشی هوشمند برای آنها راحت است؟
اگر خودتان هنوز کاربران زیادی ندارید تا بتوانید به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کنید گزارشهای زیادی در این زمینه در دنیا منتشر شده است که البته مربوط به کشورهای خارجی است ولی کمابیش در ایران نیز صادق است. برخی از آنها را در گزارههای زیر میخوانید.
۶۵٪ ایمیلها ابتدا روی دستگاه همراه باز میشود.
۴۸٪ کاربران سشنهای اینترنت همراه خود را در موتورهای جستجو شروع میکنند.
۵۶٪ خریداران B2B (تجارت به تجارت) بیشتر از گوشیهای هوشمند برای دسترسی به محتوا و مطالب فروشندگان استفاده میکنند.
۹۵٪ افراد بزرگسال بیشتر از گوشیهای هوشمند خود برای دسترسی به مطالب و اطلاعات استفاده میکنند.
برای درک بهتر بازار هدف خاص خود به Google Analytics مراجعه کنید و در آن میزان ترافیک سایت خود را که ازطریق گوشیهای همراه وارد شدهاند. نتیجه گام نخست شما باید یک تصویر خیالی از مشتریتان باشد با ویژگیهای جنسیتی، رفتاری، تحصیلاتی، جمعیتشناختی، جغرافیایی و …. که نیازمند به محصول یا خدمت شماست و از طریق موبایل همراه خود در حال اسفاده است.
گام دوم: تعیین اهداف
با کمک مدیران کسبوکارتان، هدف استراتژی بازاریابی موبایلی خود را مشخص کنید. با پرسیدن بعضی از سؤالات زیر از گروهتان میتوانید اهدافتان را مشخص کنید:
- درحالحاضر برای دستگاههای همراه چه کارهایی انجام میدهیم؟ (با این سوال شروع کنید تا وضعیت فعلی کسبوکارتان برای پرسونای موبایلی را بررسی کنید).
- اگر هماکنون از بازاریابی موبایلی استفاده میکنید، عملکردتان چگونه است؟ ( این پرسش به شما کمک میکند که بدانید درحالحاضر کدام شیوهها جواب میدهند، کدامیک مؤثر نیستند و کدامیک اندازهگیری و سنجیده نشدهاند).
- اهداف اصلیتان از گنجاندن بازاریابی موبایلی در استراتژی کلیتان چیست؟ (با این سوال باید هدفتان از شروع استراتژی بازاریابی موبایلیتان را تعیین کنید که دنبال چه چیزی هستید از جذب و حفظ بیشتر کاربران موبایلی.)
گام سوم: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs)
درست مانند سایر روشهای بازاریابی در بازاریابی موبایلی نیز باید عملکردتان را آزمایش و بهینه کنید. مشخص کنید که کدام KPI واقعگرایانه و قابل اندازهگیری، موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی شما را تعیین میکنند. برای نمونه چنین مواردی میتواند KPI در بازاریابی موبایلی باشد:
درگیرسازی کاربران (Engagement):
در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المانهای سایت شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آنها میخواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق میافتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال بیشتر میشود.
درگیرسازی به خودی خود یک سنجه نیست ولی زیر مجموعههایی دارد که میتواند بسته به کارتان یک یا چندتا از این سنجهها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طول نشست (Session Length)، تعداد نمایش اپ منحصربهفرد (App Screen Per Session)، تعداد کاربران ثبتنام کرده یا تعاملکرده (Opt-ins) و …
جذب کاربران (Acquisition):
در این شاخص کلیدی میسنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانستهایم جذب کسبوکار خود کنیم.
میزان درآمد هر کاربر (Average Revenue Per User):
میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران
ارزش بلندمدت هر کاربر (Costumer Lifetime Value):
میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد میدهد.
هزینه هر نصب (Cost Per Install):
کل هزینهای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.
نرخ بازگشت (Retention Rate):
اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) با شما بودهاند از تعداد کاربران در آغاز همین دوره زمانی تقسیم بر تعدد کاربران در آغاز دوره زمانی
گام چهارم: رصد متریکهای بازاریابی موبایلی
در این گام باید یک یا چند سنجهای که انتخاب کردید را با ابزارهایی مثل آنالیتیکس گوگل رصد کنید و ببنید که آیا شما را به اهداف تعیین شدهتان در گام اول می رساند یا خیر. چند مثال از بخشهای پراهمیت آنالیتیکس را در ادامه توضیح خواهیم داد.
دادههای Mobile Behavior (رفتار موبایلی) نشان میدهد که محتوای مناسب موبایل شما چقدر مخاطبان را جذب کرده است.
دادههای Mobile Conversion (نرخ تبدیل موبایل) نشان میدهد که آیا بعضی از صفحات فرود اصلی شما باز هم باید برای دستگاههای همراه بهینهسازی شود یا خیر.
جدول موجود در داشبورد Site Content شامل متریکهایی مانند PageViews (نمایش صفحات) و بانس ریت (Bounce Rate)، نرخ دفع کاربر است. با کلیک روی منوی «Secondary Dimension » در بالای ستون اول و انتخاب «Device Category» (دستهبندی دستگاه) از زیرمنوی «Users» (کاربران)، دستهبندی دستگاه را اضافه کنید. سپس این جدول پربازدیدترین صفحات وبسایت برای هر دستگاه را نمایش میدهد و میتوانید مشاهده کنید که موبایل چقدر بر ترافیک وبسایت شما اثر گذاشته است.
این اطلاعات نشان میدهد که کدام عبارات جستجو ترافیک موبایلی را به سایت شما هدایت میکند، مخاطبان دستگاههای همراه شما به کدام مطالب بیشتر علاقه دارند و ابتدا باید کدام صفحات را برای مخاطبان دستگاههای همراه خود بهینهسازی کنید.
تکنیکهای موفقیت در موبایل مارکتینگ
در ادامه چند تکنیک ساده برای موفقیت بیشتر کسبوکار شما در موبایل مارکتینگ را ارائه خواهیم داد.
وبسایت سازگار با موبایل (Mobile-Friendly)
امروزه داشتن وبسایتی سازگار با موبایل، یک گزینه نیست، بلکه از موارد ضروری و واجب بوده و همچنین یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت است. یکی از شاخصهای بسیار مهم برای گوگل تا یک سایت را بالاتر نمایش دهد آن است که آن سایت نمایش بهتری برای دستگاههای موبایل داشته باشد. برای دیدن وضعیت سایت شما در موبایل میتوانید به فاکتور رنکینگ سازگاری با موبایل (Mobile-Friendliness) گوگل مراجعه کنید.
«سازگاری با موبایل» برای موتورهای جستجو به این معنی است که:
مطالب در صفحات دستگاههای همراه بهصورتی نمایش داده شود که نیازی به اسکرول (پیمایش) کردن به طرفین (در راستای عرض صفحه) یا زوم کردن نباشد.
مطالب بهسرعت بارگذاری (لود) شود.
هیچ خطای خاص موبایلی (Mobile-Specific Error) در وبسایت ایجاد نشود.
حتی گوگل ابزار رایگان سنجش میزان سازگاری با موبایل را نیز در اختیار بازاریابان قرار داده است که با استفاده از آن میتوانند بهترین راه بهبود سایت خود را شناسایی کنند.
مهمترین دلیل برای داشتن وبسایتی سازگار با موبایل، ایجاد تجربهی کاربری یکسان و جذابی برای کاربران است. تجربهٔ کاربری موبایل (Mobile UX) روی هر یک از مراحل چرخهٔ خرید تأثیر چشمگیری دارد:
۶۴٪ از کاربران وبی که از دستگاههای همراه استفاده میکنند، درصورت لود نشدن صفحات ظرف ۱۰ ثانیه این صفحات را ترک میکنند.
۳۵٪ از مدیران نمیتوانند خرید موردنظر خود را انجام دهند، زیرا وبسایتی که از آن بازدید کردهاند با موبایل سازگار نیست.
۹۰٪ از مدیران ارشد شرکتها برای تحقیق درمورد خریدهای شرکتشان از دستگاههای همراه استفاده میکنند.
اطمینان یافتن از آسان و یکسان بودن تجربهٔ کاربری وبسایت شما در دستگاههای همراه باید از اهداف اصلی بازاریابی شما باشد.
تبلیغات در تلفن همراه با استفاده از ایمیل
با در نظر گرفتن اینکه ۵۷٪ از ایمیلها در پلتفرمهای همراه باز میشود و ۶۹٪ از کاربران تلفن همراه ایمیلهایی را که با موبایل سازگاری ندارند، پاک میکنند، روشن است که مخاطبان به کمپینهای ایمیلی در دستگاههای همراه توجه دارند.
بیشتر ارائهدهندگان خدمات ارسال ایمیل گروهی از طراحی واکنشگرا (Responsive Design) استفاده میکنند. یعنی ساختار محتوای صفحهٔ وب بهطور خودکار بهصورتی نمایش داده میشود که در هر دستگاهی بهخوبی قابل مشاهده باشد. ولی با این وجود باز هم موارد مهمی وجود دارد که با درنظر داشتن کاربران موبایلی خود، باید در طراحی فراخوان عمل ایمیلها موردتوجه قرار دهیم.
دکمهی فراخوان را در اوایل پیام (هر کجا در نیمهی بالای صفحه که امکانپذیر است) قرار دهید.
دکمهها دستکم ۴۴ × ۴۴ پیکسل باشد تا کاربر بهراحتی بتواند برای کلیک روی آنها ضربه بزنند.
در ایمیلهای ارسالی، آنچه در صندوق ورودی موبایل نمایش داده میشود، باید بهینه شده باشد. در فیلد نام فرستنده (From) حداکثر ۲۳ کاراکتر و در قسمت موضوع (Subject) نیز حداکثر ۳۸ کاراکتر وارد کنید.
به صفحات فرود نیز توجه داشته باشید. اگر ایمیل شما با موبایل سازگار باشد، ولی کاربر با کلیک روی لینک نمایشدادهشده در آن به صفحهای وارد شود که برای موبایل بهینهسازی نشده است، به احتمال زیاد این مسئله موجب ناامیدی کاربر و خروج او از آن صفحه میشود. طراحی صفحه فرود تاثیر بالایی بر نرخ تبدیل کاربران موبایلی دارد.
ایجاد صفحهی فرود منحصربهفردی برای هر کمپین تبلیغات ایمیلی روش بسیار خوبی برای بهینهسازی آن صفحه برای کاربران تلفن همراه است. بهعلاوه با ایجاد صفحهی فرود منحصربهفرد میتوانید محدودهای از متریکها را ایجاد کنید که به کنترل موفقیت آن کمپین در دستگاههای همراه کمک میکند. در زمان طراحی این صفحهٔ فرود منحصربهفرد و سازگار با موبایل باید نکات زیر را درنظر داشته باشید:
- فراموش نکنید که خوانندگان از انگشتان خود برای انتخاب المانهای سایت استفاده میکنند. بنابراین از دکمههای تصویری مشخصی استفاده کنید و طرح و زمینهی صفحه را ساده طراحی کنید.
- از حداقل فرمها و شکلها استفاده کنید. هرچه تعداد فیلدها کمتر باشد، بهتر است.
- اندازهٔ تصاویر مورد استفاده باید برای دستگاههای مختلف قابلتغییر باشد.
- صفحه باید در هر دو حالت عمودی و افقی خوب بهنظر برسد.
- بازیابی پیامکی باید شخصیسازی شود
- بازایابی پیامکی خوب باید کاملاً شخصیسازی شود چرا که شما پیامی را مستقیماً به دستگاه شخصی مشتری یا مشتری بالقوه خاصی ارسال میکنید.
SMS و MMS (که البته در ایران آنچنان رشد نکرد) کانالهای بسیار قدرتمندی برای بازاریابی موبایلی هستند. بیش از ۳٫۶ میلیارد نفر در دنیا میتوانند پیامهای SMS را دریافت کنند و ۹۰٪ این پیامها ظرف ۳ دقیقه پس از دریافت باز میشوند (درحالیکه این زمان برای ایمیلها بهطور میانگین ۹۰ دقیقه است). توجه داشته باشید که:
- نرخ میانگین باز کردن پیامک ۹۸٪ است، در حالی که این نرخ برای ایمیلها ۲۲٪ است.
- پیامهای متنی و پیامکها در جذب مشتریان ۸ برابر مؤثرتر هستند.
باید توجه داشته باشید که بازاریابی مستقیم در دستگاههای همراه، شخصیتر از هدف قرار دادن مخاطبان از طریق کانالهای دیگر است. وقتی با استفاده از ایمیل، SMS یا MMS در دستگاه تلفن همراه با فردی ارتباط برقرار میکنید، یعنی وارد جیب یا کیف او شدهاید. بنابراین باید خودمانی، محترمانه و واضح صحبت کنید، یعنی:
- متنی که تهیه میکنید باید کمتر از ۱۶۰ کاراکتر داشته باشد.
- از اصطلاحات عامیانه یا حروف اختصاری استفاده نکنید.
- چیز ارزشمندی را به دریافتکنندهٔ پیام ارائه دهید.
- بهطور مشخص این مسئله را روشن کنید که چه کسی پیام را ارسال کرده است.
- دعوت به اقدام (CTA) واضح و مشخصی ایجاد کنید.
متاسفانه در کشور ما همانطور که همه میدانیم و آن را به وفور تجربه کردهایم بازاریابی پیامکی بسیار ناشیانه و مزاحمتوار استفاده شده است و از این رو هیچوقت ما را ترغیب به استفاده از خود و جذب شدن نکرده است. چرا که:
- باید شماره موبایل افراد با اجازه خودشان گرفته شده باشد
- نباید کمیت ارسال تبلیغ زیاد باشد.
- باید تلاش شود تا متن و ارزش پیشنهادی در پیامک شخصیسازیشده و منحصربهفرد مشتری باشد
- باید امکان امکانِ اعلامِ عدمِ علاقمندی وجود داشته باشد تا دیگر پیامی دریافت نکنند.
هیچکدام از این موارد متاسفانه در چند پیام تبلیغاتی که هر روز دریافت میکنیم دیده نمیشود و میبینیم که هیچوقت نتیجه درستی از بازاریابی پیامکی نمیگیرند. البته برندهای بزرگ و آنلاین کشور به مرور در حال بهبود این اوضاع هستند.
افزودن اپلیکیشنهای موبایل به کمپین بازاریابی
اپلیکیشنهای موبایل بسیار بسیار در کمپینهای بازاریابی موبایلی میتوانند موثر باشند و دست شما را در انجام اقدامات زیادی باز می گذارد. اقداماتی که میتواند کاملاً شخصیسازی شده و متناسب با هر کاربر با پیامی تبلیغاتی منحصربهفرد انجام شود. این اپلیکیشن میتواند یا متعلق به کسبوکار ما باشد و یا خیر از سایر اپلیکیشنها استفاده کرد.
این اقدامات میتواند از دو طریق صورت گیرد: سرویس پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) و نوتیفیکیشنهای درونبرنامهای .(in-app Notification)
هر دو نوع پیام مستقیماً با مخاطبان شما ارتباط برقرار میکنند، بنابراین هر دو باید از کانالهای بازاریابی استراتژیک در نظر گرفته شوند.
ارسال پوش نوتیفیکیشن
در پوش نوتیفیکیشن پیامهایی توسط برنامهی شما به کاربر نمایش داده میشود. این پیامها صرفنظر از اینکه آیا کاربر مشغول کار کردن با برنامهٔ شما باشد یا حتی آن را باز کرده باشد یا خیر، در صفحهٔ اصلی دستگاه همراه او نمایش داده میشود. برای اینکه بتوانید از سرویس پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید، کاربر باید قبلا برنامهٔ شما را دانلود کرده و با ارسال پوش نوتیفیکیشن موافقت کرده باشد.
خوشبختانه ۷۰٪ کاربران موبایل اجازهٔ ارسال پوش نوتیفیکیشن را میدهند. نوع دیگری از پوش نوتیفیکیشنها نیز مربوط به زمانی است که کاربری در دسکتاپ یا موبایل با دریافت نوتیفیکیشن از طرف سایتی موافقت کرده باشد و در این صورت کاربر، حتی اگر نخواهد به سایت شما بیاید ولی با باز کردن مرورگر موبایل خود، پیام شما را خواهد دید.
نمونههایی از پیام پوشنوتیفیکیشنها عبارتاند از:
- یادآوریها؛
- پیامهای تبلیغاتی؛
- دعوت به اقدام (CTA) برای رویدادها یا اهدافی خاص؛
- پیامهایی که براساس پروفایل کاربر بسیار شخصی شدهاند.
- نوتیفیکیشنهای درونبرنامهای
اعلانهای درونبرنامهای هنگامی کاربرد دارند که کاربری برنامه شما را دانلود کرده است. این اعلانها توجه کاربر را به اقدامها، پیامها و ویژگیهای خاصی در درون برنامهٔ شما جلب میکنند و فرصتی را فراهم میکنند تا با کاربران خود تعامل داشته باشید. در این پیامها میتوانید شخصیتر و خلاقانهتر از پیامکها یا پوش نوتیفیکیشن وب عمل کنید، زیرا کاربر قبلاً وارد برنامهٔ شما شده است و دیگر با مشکلات محدودیتهای فضا یا حجم پیام مواجه نیستید.
۴ راه بهره بردن از اعلانهای درونبرنامهای عبارتاند از:
- معرفی ویژگیهای جدید برنامه به کاربران؛
- ارسال پیامهایی برای تشویق تعامل با مطالب و محتواهای خاص؛
- تبدیل کاربران به مشتری با ارائهٔ CTA هایی با هدف رسیدن به سطوح خاصی از تعامل.
- اعلام اتفاق خاصی در پروفایل یا پنل کاربر، مثل تراکنشهای مالی یا …
هر دو نوع پیامِ پوش نوتیفیکیشن و اعلانهای درونبرنامهای روشهای قدرتمندی برای رسیدن به مخاطبانتان هستند.
کدهای QR و واقعیت افزوده را نیز دریابید
کدهای QR دست شما را باز میگذارند تا با استفاده از یک اسکن ساده کاربر را به انجام هر فعالیتی که میخواهید هدایت کنید. به ارسال یک پیامک، بازکردن یک لینک، یک تماس، دانلود یک فایل و … . برای ساخت رایگان کدهای QR میتوانید به سایت qrstuff.com سری بزنید.
واقعیت افزوده در موبایل نیز یک روند بسیار رو به رشد است که هرگز نباید از آن غافل شوید. واقعیت افزوده و کدهای QR به زودی میتواند به هر تبلیغات چاپی امکان ایجاد تعامل بدهند و آنها را کاربردیتر کنند.
جمعبندی
استراتژی بازاریابی موبایلی، یک تلاش و اقدام واحد نیست، بلکه بخش بزرگی از کمپین بازاریابی بلندمدت یا کوتاهمدتی است که اهمیت آن روزبهروز درحال افزایش است. در روشهای مختلف بازاریابی موبایلی مانند تبلیغات ایمیلی، CPC (پرداخت به ازای کلیک)، سئو، تولید محتوا و بازاریابی در رسانههای اجتماعی، یک کانال بازاریابی موبایلی برای رسیدن به مخاطبان (در هر جایی که برای آنها راحتتر است) وجود دارد.
بهینهسازی وبسایت و ارسال ایمیل برای دستگاههای همراه، بهره بردن از کانالهای پیامک و ساخت برنامهای بومی برای مخاطبانی که بیش از همه با برند شما تعامل دارند، همگی پروژههای بزرگی هستند. بنابراین با بهروزرسانی پرسونای خریدار خود شروع کنید تا بتوانید بهتر درک کنید که بیشتر مخاطبان هدف شما زمان صرفشده در دستگاههای همراه را در کجا میگذرانند. به این ترتیب خط شروعی خواهید داشت و باقی کارها نیز طبق ترتیب و نظمی منطقی انجام خواهد شد.
فناوری موبایل، روندی زودگذر نیست که به این زودیها کنار گذاشته شود. بهینهسازی استراتژی بازاریابی خود برای موبایل موجب برتری برند شما نسبت به رقبا میشود.