چرا تبلیغات برای سالن زیبایی حیاتی است؟
اهمیت تبلیغات برای سالن زیبایی چیست؟
تصور کنید شما یک سالن زیبایی مجلل، با خدمات و امکانات کامل دارید که در یکی از طبقات ساختمانی چندطبقه قرار گرفته است. خب، حالا مشتریهای شما کجا هستند؟ چند طبقه پایینتر از سالن و در کف خیابان! یعنی مشتریان بالقوهٔ شما تمام خانمهایی هستند که در خیابان در حال رفتوآمدند. البته تعداد آنها خیلی بیشتر از این حرفاست. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، کل کسانی که میتوانند در مدتزمان مناسبی به سالن شما دسترسی داشته باشند، مشتری شما هستند. به نظرتان ما چطور میتوانیم این خانمها را از وجود آرایشگاه مجللی که خدماتش را پشت دیوارهای یک ساختمان چندطبقه ارائه میدهد، مطلع کنیم؟
کاملاً درست حدس زدید! با تبلیغاتی مانند تراکت آرایشگاه زنانه، میتوانیم به هدف خود برسیم. تا حالا شده که برای خدمات زیبایی به سالنی بروید که قبلاً حتی اسمش به گوشتان نخورده است؟ قطعاً چنین ریسکی نمیکنید! اما احتمالاً شما هم خانمهایی را دیدهاید که برای جشن عروسیشان، زحمت سفری چندساعته را به جان میخرند تا از خدمات یک سالن زیبایی در شهر دیگری که تعریفش را زیاد از این طرف و آن طرف شنیدهاند، استفاده کنند. این قدرت تبلیغات است!
البته تبلیغات فقط برای جذب مشتری نیست. خیلی از خانمها، به امید پیداکردن آرایشگاهی بهتر، سالنهای مختلفی را امتحان میکنند و به یک جا وفادار نیستند. شما میتوانید با تبلیغات، این خانمها را روی صندلیهای آرایشگاهتان بنشانید و به مشتریان همیشگی و وفادار تبدیلشان کنید.
خلاصه که اگر میخواهید در شرایطی که روزبهروز به تعداد سالنهای زیبایی اضافه میشود، از رقبایتان عقب نمانید و مشتری را شیفتهٔ خودتان کنید، تبلیغات سالن زیبایی حیاتی است. بالأخره تصمیم گرفتید که سالن زیبایی خود را تبلیغ کنید؟ خیلی هم خوب! پس بیایید به بهترین روشها برای تبلیغ سالن زیبایی نگاهی بیندازیم. جهت سفارش تراکت لایه باز سالن زیبایی خود به ترنج گراف مراجعه فرمایید.
انتخاب روشی پربازده برای تبلیغات، به مقدار بودجه و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. اگر بیشتر مشتریان شما در حوالی سالنتان حضور دارند، تبلیغات آفلاین مثل پخش تراکت و تبلیغات بیلبوردی گزینهٔ خوبی است؛ اما اگر میخواهید نام و آوازهتان را به گوش گروه بزرگتری از مخاطبان برسانید، حتماً باید از تبلیغات آنلاین هم کمک بگیرید. از آنجایی که این روزها همهچیز به سمت اینترنتیشدن رفته است، با یک نگاه کلی هم میتوان حدس زد که تبلیغات آنلاین چند پله بالاتر از تبلیغات آفلاین حرکت میکنند.
ایدههای تبلیغ آرایشگاه
ایدههای تبلیغ آرایشگاه را با سادهترین آنها شروع میکنیم:
۱. ثبت موقعیت مکانی سالن در گوگل
اگر دقت کرده باشید، وقتی کلمهٔ واحدی را در دو شهر متفاوت در گوگل سرچ کنید، نتایج متفاوت خواهد بود. برای مثال، وقتی کلمهٔ کلیدی «سالن زیبایی» را در تهران جستوجو میکنید، نتایج کاملاً با سرچ همین کلمه در البرز متفاوت است.
در واقع، سیستم گوگل اینطور است که نتایج جستوجو را بر اساس موقعیت جغرافیایی به شما نشان میدهد. برای همین است که وقتی کلمهٔ «سالن زیبایی» را در گوگل سرچ میکنید، نزدیکترین سالنها به شما نمایش داده میشود.
از طرفی، خیلیها از گوگل برای یافتن خدمات نزدیک به خودشان استفاده میکنند. مثل همین کاری که ما انجام دادیم:
حالا چرا این موضوع را گفتیم؟ چون با ثبت موقعیت سالن خود در گوگل مپ، بدون هیچ هزینهای در جستوجوهای مرتبط یک شهر دیده میشوید، دسترسی راحتتری برای مشتری فراهم میکنید و در چشم او معتبر و قابلاعتماد جلوه میکنید؛ مخصوصاً اگر علاوه بر آدرس، شماره تلفن، آدرس وبسایت، ساعات کاری، نظرات کاربران و عکسهای واقعی از محیط آرایشگاه هم ثبت کنید.
۲. تبلیغات در اینستاگرام
نگاهی به اطراف خودتان بیندازید. چند نفر را میشناسید که صفحهٔ اینستاگرام نداشته باشند و ساعاتی از روز را صرف چرخیدن در این برنامه نکنند؟ احتمالاً تعدادشان از انگشتهای یک دست هم کمتر است! وقتی اینستاگرام این تریبون رایگان را با هزاران هزار مخاطب در اختیار شما قرار داده است، چرا از این فرصت برای تبلیغ و معرفی کسبوکارتان استفاده نکنید؟
برای تبلیغ سالن زیبایی در اینستاگرام، قبل از هر چیزی، باید صفحهای برای آرایشگاهتان بسازید و با فعالیت مستمر در آن، فالوورهای بیشتری (شما بخوانید مشتری راغب!) دور خودتان جمع کنید. برای مثال، میتوانید پستهای آموزشی و کاربردی آماده و منتشر کنید، نمونه کارهایتان را در پیج قرار دهید، از پشتصحنههای کارتان استوری بگیرید و هر چند وقت یک بار لایو برگزار کنید و به سؤالات مشتریان پاسخ دهید.
این کار آنقدر مهم است که اگر خواندن این مقاله را همین جا متوقف کنید و همین الان بهدنبال ساخت پیج اینستاگرام بروید، خردهای که بر شما نمیگیریم هیچ، تازه تشویقتان هم میکنیم!
وقتی صفحهٔ سالن از آبوگل درآمد و توانستید تعدادی فالوور جذب کنید، در کنار تولید محتوای منظم، میتوانید از اینفلوئنسرها و تبلیغات در پیجهای پربازدید هم برای جذب بیشتر مشتری استفاده کنید.
همکاری با اینفلوئنسرهای حوزهٔ آرایشی و بهداشتی و حتی عروسی گزینهٔ مناسبتری است؛ چون برای شما فالووری را به ارمغان میآورد که ویژگیهای او به ویژگیهای مخاطب موردنظرتان نزدیک است. از طرفی، میتوانید از تبلیغات در پیجهای پربازدید برای افزایش آگاهی از برند و انداختن نام خود بر سر زبانها بهره ببرید.
شما میتوانید از (یکی از زیرمجموعههای یکتانت) برای شروع همکاری خود با اینفلوئنسرها و همچنین تبلیغات گسترده در پیجهای پربازدید استفاده کنید.
۳. برجستهکردن نظرات مشتریان قبلی
«چون دوستام قبلاً اینجا اومده بودن، منم اومدم»
این جمله برای شما آشنا نیست؟
همهٔ ما، حتی در کوچکترین اتفاقات روزمره، بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، تحت تاثیر رفتار و نظرات دیگران تصمیم میگیریم.
مثلاً قبل از خرید پالت سایه، حتماً کامنت خریداران قبلی را زیرورو میکنیم تا مطمئن شویم که پالت انتخابی ما از نظر دیگران هم خوب است یا نه.
این همان تاثیر تایید اجتماعی یا سوشال پروف (social proof) است. وقتی مشتری، رضایت دیگران از خدماتتان را ببینید، به شما راحتتر اعتماد میکند و خیالش بابت کیفیت سالن راحت میشود؛ چون ذهنش ناخودآگاه به او میگوید: «این همه کامنت مثبت که الکی نیست؛ حتماً کارشون خوبه!»
شما باید از تایید اجتماعی به نفع کسبوکار خودتان استفاده کنید و بهجای اینکه خودتان مدام از کیفیت کارتان تعریف و تمجید کنید، این کار را به مشتریان راضی و قدیمیتان واگذار کنید. چطوری؟
میتوانید:
- در اینستاگرام هایلایت رضایت مشتری داشته باشید.
- با مشتریان بهصورت ویدیویی مصاحبه کنید.
- از مشتریان بخواهید نظر خود را در گوگل مپ ثبت کنند.
۴. تبلیغات پیامکی
از بین انواع تبلیغات آفلاین، یکی از ارزانترین روشهای تبلیغ سالن زیبایی است که اتفاقاً در مقایسه با برخی روشها خیلی سریعتر جواب میدهد. در تبلیغات پیامکی، شما میتوانید مشخص کنید که تبلیغ آرایشگاهتان به دست چه کسانی برسد، چند ساله باشند، خانم باشند یا آقا، شغلشان چه باشد و حتی اهل چه محلهای باشند.
بله درست شنیدید! شما با ارسال پیامک منطقهای میتوانید به تفکیک شهر، منطقه یا کوچه به کوچه پیامک ارسال کنید، مشتریهایی که نزدیک شما زندگی میکنند را پیدا کنید و بهطور دقیق و حسابشده، کسانی را مطمئن هستید به مشتری شما تبدیل خواهند شد، هدف قرار دهید.
حتماً میپرسید: در پیامک تبلیغات ارایشگاه چه بگوییم؟
کمی جلوتر راجع به متن تبلیغات پیامکی توضیح میدهیم و چند نمونهٔ جذاب را مثال میزنیم؛ اما…
همین قدر بدانید که میتوانید از پیامک برای ارائه کد تخفیف در روزهای شلوغ سال، اعیاد و مناسبتهای خاص برای جذب مشتری، ارتباط و تعامل بهتر با او و تبدیلکردن او به مشتری وفادار بهره ببرید.
۵. پخش تراکت
توزیع تراکت برای تبلیغ کسبوکارهایی که مشتری، برای استفاده از خدمات آنها باید حضوراً به محلی مراجعه کند، روش پربازدهی است. سالنهای زیبایی هم یکی از همین کسبوکارهای محلی است.
شاید بگویید این روش قدیمی و منسوخ است و با وجود ابزارهای تبلیغاتی جدیدتر، کسی میلی به دریافت و خواندن تراکتهای تبلیغاتی ندارد؛ اما اگر دستی به سر و روی ظاهر تراکتها بکشید و کمی خلاقیت را چاشنی متن تراکت تبلیغاتی سالن زیبایی کنید، مطمئن باشید تاثیرش را در جذب مشتری میبینید.
۶. تبلیغات از طریق مشتریان و همکاران
باورتان میشود بدون اینکه یک قران برای تبلیغات خرج کنید و کاملاً رایگان، میتوانید آرایشگاهتان را به دیگران معرفی کنید؟
تعجب نکنید! با این کار شدنی است. در این نوع تبلیغات، مشتری زحمت معرفی شما به دیگران را به دوش میکشد؛ اینطوری که اگر تجربهٔ خوب و حس مثبتی در سالن زیبایی شما داشته و خدماتتان باب میلش باشد، سالن شما را بهطور داوطلبانه به دیگران هم معرفی میکند؛ چه به شکل سنتی و توصیه و تشویق دوستان و آشنایان، چه در شبکههای اجتماعی و دادن امتیاز و ثبت نظر مثبت در کامنتها.
تنها کاری که شما باید در تبلیغات دهانبهدهان انجام دهید، جلب اعتماد و رضایت مراجعهکنندگان است؛ بقیهاش را به مشتری بسپارید! همچنین میتوانید به بازاریابی ارجاعی هم پناه ببرید. در این حالت، پای انگیزه در میان است! مثلاً میتوانید بهازای معرفی هر مشتری، تخفیفی برای معرفیکننده و مشتری معرفیشده در نظر بگیرید.
همکاری با مشاغلی که به سالن زیبایی مرتبط هستند، یکی دیگر از روشهای تبلیغ آرایشگاه است. برای مثال، میتوانید با سالنهای کاشت ناخن و فروشندههای لوازم آرایشی همکاری کنید و بهازای هر مشتری جدیدی که برای شما میفرستند، پورسانتی را در نظر بگیرید.
این نوع تبلیغ که به نام یا بازاریابی پورسانتی معروف است، نسبت به هزینهای که صرف میکنید، خروجی بسیار خوبی دارد.
۷. تبلیغات بیلبوردی
شاید مخاطب هدف شما بتواند انواع دیگر تبلیغات را نادیده بگیرد؛ ولی ندیدن بیلبورد بزرگ و جذابی در خیابان که سالن زیبایی شما را معرفی میکند و در طول روز، چند بار به چشمش میخورد، غیرممکن است! با اینکه تبلیغات بیلبوردی کمی گران برایتان تمام میشود؛ اما ارزش هزینهکردن را دارد. میدانید چرا؟
اول اینکه شما با تبلیغات بیلبوردی، فقط در چند ثانیه، گروه بزرگی از مخاطبان را هدف قرار میدهید. دوم اینکه چون بیلبوردها محتوای بصری قویای دارند، خیلی راحتتر میتوانند روی مخاطب تاثیر بگذارند. در آخر هم باید به این موضوع اشاره کنیم که اغلب مردم به تبلیغات محیطی بیشتر اعتماد میکنند.
نکتهٔ خیلی مهم: تا حالا دیدهاید کسی جلوی بیلبورد پر از نوشتهای بایستد و تکتک جملات را بخواند؟ پس لطفاً بیلبورد را در کلمات غرق نکنید! بیلبوردی که طراحی میکنید علاوه بر ظاهر جذاب و خلاقانه، باید بتواند در زمانی کوتاه و با کمترین کلمات، حق مطلب را ادا کند.
۸. تبلیغات در گوگل
همان طور که شما برای سالن زیباییتان دنبال مشتری هستید، مشتری هم دنبال سالن زیبایی میگردد. در کجا؟ در گوگل! یکی از راههای جذب این مشتری، ثبت موقعیت مکانی در گوگل است؛ ولی میتوانید از راه میانبری بهنام تبلیغات در گوگل هم وارد شوید. وقتی کلمهای را در گوگل سرچ کنید، یک سری نتایج در بین نتایج ارگانیک گوگل، به همراه کلمهٔ Ad یا تبلیغ نشان داده میشوند. اینها همان تبلیغات گوگل هستند.
تبلیغات گوگل بازدهی فوقالعادهای دارند و به شما کمک میکنند تا دقیقاً در زمانی که کاربر در گوگل دنبال «سالن زیبایی» میگردد و این کلمه یا کلمات مرتبط را سرچ میکند، وبسایت شما را ببیند. در این صورت، چون کاربر برحسب نیازش این جستوجو را انجام داده و میداند که دنبال چیست، احتمال کلیک روی تبلیغ بالا میرود.
برای تبلیغات در گوگل اولین قدم، راهاندازی یک وبسایت است. با داشتن سایت، کسبوکارتان شکل رسمی و حرفهایتری به خود میگیرد و علاوه بر تبلیغات گوگل، دستتان برای انتخاب روشهای دیگر تبلیغات، مثل تبلیغات همسان و بنری و ریتارگتینگ و… باز است.
نکته: هزینهٔ ایجاد سایت و نگهداری از آن نسبتاً زیاد است؛ پس اگر سالن زیبایی شما در شهرهای بزرگ قرار دارد و به اندازهٔ کافی پرآوازه است یا امکانات خاصی مثل خدمات در محل را ارائه میدهد، به فکر ایجاد سایت باشید. در غیر این صورت، از روشهای اقتصادیتر مثل تبلیغات پیامکی کمک بگیرید.