علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

سفر |محیط زیست

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

به گزارش دیباروز به نقل از اخبار آنلاینچیزی تا پایان نوروز باقی نمانده است. پایان به روز سیزدهم گره خورده است. این یک سنت قدیمی است که ایرانیان با خانواده و دوستان خود وارد دل طبیعت می شوند تا با بهار پیمان جدیدی ببندند، اما گاهی به جای این پیمان طبیعت را ویران می کنند. گذاشتن زباله، شکستن و سوختن برگ ها، به جا گذاشتن آثار بر روی کنده درختان و بسیاری اقدامات مخرب دیگر باعث نگرانی دوستداران محیط زیست در مورد روز طبیعت شده است. سفر و تفریح ​​در روزهای تعطیل نیز یک فعالیت بسیار خوب است، اما متاسفانه این سفرهای خارج از شهر و شهر می تواند هزینه های زیانباری برای محیط زیست داشته باشد. اگر می‌خواهید در این روزهای بهاری از سیزدهمین روز پیاده‌روی یا پیاده‌روی خود لذت ببرید و به محیط زیست آسیب نرسانید، در اینجا چند نکته ساده وجود دارد:

1. ردپای کربن روی خود باقی نگذارید

ردپای کربن در واقع مقدار دی اکسید کربنی است که در نتیجه فعالیت های روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نحوه سفر یا گرم کردن خانه دارد. راه هایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن وجود دارد:

* به جای سفر با هواپیما، می توانید مانند قطار از طریق جاده سفر کنید، اما اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید، به جای پرواز در شب از سفرهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. همچنین چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و سبک سفر کنید تا حمل بار اضافی در هواپیما باعث افزایش مصرف سوخت نشود.

* تا حد امکان در هتل هایی اقامت کنید که از روش های پایدار برای حفظ مجموعه خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، آنها از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند، زباله های خود را کمپوست می کنند یا حتی در برخی مکان ها از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

* برای لذت بردن از زیبایی یک محیط جدید هیچ چیز لذت بخش تر از پیاده روی نیست، اما اگر می خواهید مکان های دور را ببینید، به جای ماشین شخصی یا کرایه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. نه تنها قادر خواهید بود با مردم آن منطقه بهتر بشناسید، بلکه کربن کمتری نیز در محیط منتشر خواهید کرد.

* در سفر یا گردش از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل استفاده مجدد استفاده کنید. اگر از آبی که به آن سفر می کنید مطمئن نیستید، یک فیلتر آب مسافرتی با خود ببرید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی از فروشگاه های لوازم مسافرتی تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر نوع آب شیرین موجود در محیط فیلتر کنند.

2. ریختن زباله در سطل زباله

وقتی برای پیاده روی یا پیاده روی در جنگل و کوه می روید، مراقب باشید که زباله را در آنجا نریزید. اگر به ظرف دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی خالی کنید و به نزدیکترین سبدی که به آن می رسید ببرید. حتی کسانی که دوستدار محیط زیست هستند، مقداری از زباله های ریخته شده در طبیعت را برمی دارند و در سطل زباله می اندازند.

3. ماشین یا موتور در شن های کویر پذیرایی نمی شود

اگرچه این تفریحات در کویر بسیار مفرح است و افرادی که به دنبال آدرنالین و هیجان هستند به عشق این تفریحات به کویر می روند اما این تفریحات به محیط شکننده کویرها آسیب می زند. بلکه رانندگی در بیابان های شنی علاوه بر ایجاد صدا و آلودگی، به پوشش گیاهی محیط زیست آسیب رسانده و حیات وحش را به وحشت می اندازد. در این میان بذر گیاهانی که در انتظار بارندگی بودند روی لایه بیرونی ماسه پراکنده و از بین رفتند. فقط مسیرهای پیاده روی کم خطر باید روی ماسه های بیابانی ترتیب داده شود.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

هنگام اقامت در مراکز تفریحی مانند هتل ها و سوئیت ها، هنگام خاموش کردن چراغ های کمکی مراقب باشید و یا اگر در محیط گرم هستید، وسایل خنک کننده مانند پنکه ها و کولرها را خاموش کنید. این مشکلی است که اکثر مدیران خانه از آن شکایت دارند. این دستگاه ها معمولاً زمانی که سرنشینان در محل اقامت نیستند روشن می مانند. با خاموش کردن آنها از اتلاف برق جلوگیری می کنید.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام دوش گرفتن در محل سکونت خود، به خصوص در مکان هایی که بسیار ناپایدار و سازگار با محیط زیست نیستند، از محصولات سالم، طبیعی و دوستدار محیط زیست استفاده کنید. بیشتر اوقات، آبی که برای دوش گرفتن استفاده می کنید ممکن است وارد منابع آب در محیط شود یا برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار گیرد. فوم های این پاک کننده های شیمیایی زنجیره غذایی آبزیان را آلوده می کند. بنابراین از محصولات زیست تخریب پذیر برای لباس های خود استفاده کنید.

6. از ضد آفتاب های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات استفاده نکنید، برای آبزیان بسیار مضر هستند. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و ممکن است در سفید شدن گیاهان مرجانی نقش داشته باشند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، ضد آفتاب هایی که حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات هستند سرطان زا هستند و باروری را به خطر می اندازند.

7. خرید سوغاتی بادوام

قبل از خرید جواهرات و محصولات ساخته شده از پوست صدف یا حیوانات فکر کنید. این خرید باعث تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشتر این محصولات می شود که در نهایت به حیوانات آسیب می رساند. بنابراین هنگام خرید محصول، از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است و اگر در تولید آن از حیوانات استفاده شده است، آن را نخرید. برخی از اجناس از شاخ حیوانات، مرجان ها یا حتی چوب های کمیاب ساخته می شوند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب بزنند و با اجتناب از خرید آنها می توانید کمک زیادی به محیط زیست و موجودات آن کنید.

8. از حیوانات برای سرگرمی استفاده نکنید

برخی از افراد در سفرهای خود به مناطق خاصی از اسب یا قزل آلا استقبال می کنند، اما اگر می دانید که با این حیوانات رفتار خوبی نمی شود و بسیار خسته هستند، هرگز سراغ چنین تفریحی نمی روید.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا