فشیال یا لیزر برای جوش

زیبایی و شادابی پوست از جمله عوامل بسیار تاثیر گذار در زیبایی افراد می باشد. یکی از موادی که به این زیبایی کمک میکند استفاده از سرم هیالورونیک اسید لاکچری کوین است که به آبرسانی پوست کمک شایانی میکند و پوست را شاداب نگه میدارد.  قرار گیری در معرض نور خورشید، رژیم غذایی ناسالم و مشکلات هورمونی از علل بروز چین و چروک، جوش، آکنه و دیگر مشکلات پوستی ناراحت کننده است. گزینه پیشنهادی مطلوبی می باشد که در این زمینه توسط پزشکان، متخصصان سلامت پوست به شما توصیه می شود. اما منظور از پاکسازی پوست چیست؟،

 پاکسازی پوست چیست؟

در علم پزشکی پاکسازی پوست یا پیلینگ به عمل برداشتن بخش سطحی  پوست گفته می شود که در آن، لایه ای از سلولهای مرده پوست که دارای چربیها، آلاینده های شیمیایی موجود در هوا، جای جوش و لکه های قهوه ای روی پوست است، به صورت سطحی لایه برداری می شود. این عمل سبب رفع و بهبود مشکلات پوستی نظیر کدری، زبری، منافذ باز و چروک ها شده که در جوانسازی و نشاط پوست تاثیر بسزایی دارد. امروزه پاکسازی پوست با لیزر از جمله روشهای محبوب به خصوص در میان خانم ها می باشد. پاکسازی پوست می تواند به دو روش لیزر یا لایه برداری شیمیایی مثل استفاده از سرم سیر سیاه انجام شود که در ادامه به نحوه عملکرد این روش ها می پردازیم.

پاکسازی پوست به روش لایه برداری توسط لیزر

روش پاکسازی پوست با لیزر در جهت ترمیم و بهبود نواحی آسیب دیده، تغییر رنگدانه های پوستی استفاده می شود. همچنین این روش در از بین بردن جای جوش و چین و چروک نواحی مختلف صورت، آکنه، جای ماه گرفتگی و اسکار ظریف، علائم مادرزادی و رفع لک های رنگی مانند کک و مک کاربرد بالایی دارد. این روش نیز به نوبه خود از انواع گوناگونی همچون لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیوم، لیزر rf فرکشنال، یا لیزر کلاژن برخوردار می باشد که انتخاب آن به متخصص پوست شما بستگی دارد. در این روش پزشک پس از تزریق بی حس کننده موضعی در ناحیه لیزر، پوست را از انواع آلودگی ها و گرد و غبار و چربی پاک نموده و در مرحله بعد با استفاده از نوع لیزر منتخب شروع به پاکسازی پوست می کند. در صورت اقدام به پیلینگ با این روش لازم است که این موارد را در طول روند بهبود رعایت کنید:

– پیش از قرارگیری در نور آفتاب، از استفاده نمایید.
– پوست خود را نخارانید. برای این کار می توانید از دارو های ضد حساسیت استفاده کنید.
– برای کاهش ناراحتی پوستی پس از عمل می توانید کمپرس های سرد بکار ببرید.
– تا چند روز استفاده از عطر و ادکلن را محدود نمایید.

انواع لایه برداری شیمیایی

از جمله راهکار های پاکسازی سریع پوست، لایه برداری شیمیایی می باشد که در این روش، متخصصین پوست  اسیدهای متنوعی همچون آلفا هیدروکسی، تریکلورواستیک اسید یا فنول مورد استفاده قرار می دهند. این روش بر حسب میزان شدت در سه نوع سطحی، با عمق متوسط و عمیق دسته بندی می شود. رفع جای جوش، اثرات آفتاب سوختگی، آکنه، جوش، ترمیم پوست آفتاب سوخته، التهابات، چین و چروک  های عمیق و توده های سرطانی از جمله دلایل رجوع بیماران به این مراکز درمانی می باشد.

از جمله عوارض جانبی این روش به موارد زیر می توان پرداخت:

تیره شدن پوست: از جمله عوارض رایج بوده که در صورت لایه‌برداری با تری کلرواستیک اسید، تیره شدن پوست پس از التهاب را سبب شده که به دلیل قرار گیری زود هنگام در مقابل نور خورشید ایجاد می شود.
عفونت: خطر عفونت با ویروس تبخال نیز از عوارض احتمالی این روش است. پس لازم است تا تمامی افراد از دو روز قبل لایه برداری، به مدت یک هفته از دارو های ضد ویروس در جهت پیشگیری از این عارضه استفاده نمایند.
قرمزی و واکنش های آلرژیک نسبت به مواد شیمیایی مورد استفاده
بروز اسکار نواحی دور دهان به خصوص لب بالایی و قسمت های رویی فک زیرین به دلیل مراقبت ناکافی پس از لایه برداری
تورم در اطراف چشم ها و افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
از بین رفتن رنگدانه های ملانوسیت های تولید کننده رنگدانه و بی رنگ شدن پوست
خارش و پوسته پوسته شدن نواحی لیزر شده

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست

پس از لایه برداری پوست نیز لازم است تا دو هفته مراقبت های بالایی انجام شود. قرمزی و آزردگی پوست از جمله عوارض معمول پس از لایه برداری شیمیایی پوست می باشد و در این مورد باید طی یک دوره منظم پماد های تجویزی توسط پزشک خود را مورد استفاده قرار دهید.  پس از لایه برداری باید به مدت 3 تا 5 روز از آنتی بیوتیک ها و کرم های مرطوب کننده  تجویز شده توسط پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عفونت استفاده کنید. در موارد لزوم برای کاهش درد می توانید از دارو هایی نظیر پاراستامول استفاده نمایید. برای شستشو نیز می توانید با بهره گیری از آب گرم و حوله، به آرامی صورت خود را شسته و خشک کنید. همچنین تا 6 هفته از قرارگیری در معرض نور خورشید باید خودداری نموده تا بازسازی پوست به طور کامل و دلخواه صورت پذیرد. برای کاهش طول درمان و تسریع در روند بهبود نیز ممکن است پزشک شما استفاده از کرم رتینوئید را در لایه برداری های سطحی تا متوسط، توصیه نماید.

موارد منع استفاده از روش لایه برداری سطحی

لایه برداری شیمیایی برای همه افراد مناسب نیست. از جمله افرادی که سابقه بیماری و مصرف دارو دارند و نباید از این روش استفاده کنند، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

داشتن پوست شدیدا حساس و تیره
سابقه بروز تبخال
درماتیت فعال صورت
مصرف داروهایی که پوست را به نور حساس می‌کند، مانند تتراسایکلین
پیگمانتاسیون غیر نرمال پوست
بیماران وسواسی
داشتن اسکار در پوست

چه زمانی دچار جوش می شویم؟

جوش، زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های مرده پوست و چربی همراه با باکتری‌ها در منافذ پوست انباشته ‌شوند. علت ایجاد جوش ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله عادت غذایی نامناسب، مشکلات عصبی، تغییرات غددی، نوع پوست، بهداشت نامناسب، هورمون‌های بدن، برخی بیماری‌ها، مشکلات ارثی، مصرف برخی مواد غذایی و … بستگی داشته باشد. گاهی ایجاد جوش‌های متعدد در صورت یا بدن می‌تواند اثرات و علاماتی از خود بر جای گذارد که حتی پس از مدت‌ها نیز بدن توان درمان و ترمیم آنها را نداشته باشد، که بایستی از روش‌های مناسب پزشکی برای درمان استفاده کرد.

از بین بردن جای جوش با لیزر می‌تواند در رفع برخی مشکلات ظاهری افراد به‌شدت مؤثر و مفید باشند. در این روش، لیزر با استفاده از اشعه، جای جوش را برطرف می‌کند. اشعه لیزر تا لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و سبب تحریک کلاژن‌سازی و ایجاد سلول‌های جدید در پوست می‌شود. لیزرها، نورهای قوی تک رنگی هستند که به یک بازه‌ باریک طول موج، محدود می‌شوند. این نورهای تک رنگ روی پوست شما تابیده می‌شوند تا فیبروپلاست‌های پوست را تحریک کنند. این فیبروپلاست‌ها کلاژن و الاستین را که در اثر تشکیل جای جوش از بین رفته‌اند، بازسازی می‌کنند.

انواع جوش و دلایل ایجاد آنها

جوش‌ها معمولاً ناشی از تغییرات هورمونی هستند که توسط هورمون‌های آندروژن ایجاد می‌شوند. این هورمون‌ها در سال‌های نوجوانی و جوانی فعالیت خود را شروع می‌کنند. حساسیت نسبت به این هورمون‌ها همراه با باکتری‌های سطحی روی پوست و اسیدهای چرب در غدد چربی، انواع جوش‌ها را به وجود می‌آورند. تغییرات هورمونی در دوره قاعدگی زنان، آلودگی هوا، استفاده از محصولات مراقبت‌های پوستی، استرس، بعضی از داروها و ژنتیک از جمله دلایل ایجاد جوش هستند. برای بهبود وضعیت جوش ها می توانید از سرم ضد جوش لاکچری کوین استفاده کنید اما در ادامه به معرفی انواع جوش‌ها عبارتند از:

  • جوش‌های سرسیاه: چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده، منافذ باز پوست را پر می‌کنند و جوش‌های سرسیاه به وجود می‌آیند.
  • جوش‌های سرسفید: این جوش‌ها معمولاً در اثر چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند.
  • پاپول‌ها: پاپول‌ها برآمدگی‌ها کوچک قرمز یا صورتی هستند که ملتهب می‌شوند.
  • جوش‌های چرکی: جوش‌های چرکی شبیه جوش‌های سرسفید هستند که اطرافشان قرمز شده است.
  • ندول‌ها: ندول‌ها جوش‌های بزرگ و دردناکی هستند که در عمق پوست قرار دارند.
  • کیست‌ها: کیست‌ها جوش‌های پر از چرکی هستند که باعث ایجاد اسکار و جای زخم می‌شوند.

انواع لیزر درمان جای جوش

  • لیزر ابلیتیو (جوانسازی پوست): این لیزر در جوانسازی پوست در محل آکنه با استفاده از تکنولوژی اربیم یا دی اکسید کربن برای لایه برداری سطحی پوست کاربرد دارد. این نوع درمان با لیزر با هدف از بین بردن تمام لایه بالایی و سطحی پوست، در منطقه‌ای که اسکار وجود دارد، استفاده میشود. بین ۳ تا ۱۰ روز زمان لازم است تا قرمزی ناشی از این لیزر شروع به فروکش کند.
  • لیزرهای جوانسازی غیر ابلیتیوی: در این نوع درمان، برای زخم‌های آکنه از لیزر مادون قرمز استفاده میشود. گرما مهمترین عامل در این لیزر برای تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول جدید و جایگزینی بافت جدید با بافت آسیب دیده است.
  • یا فراکسل (Fraxel): با هدف تحریک بافت‌های زیرین زخم و برای از بین بردن سلول‌های مرده که زیر لایه بالایی پوست جمع شده‌اند، از این لیزر استفاده میشود. اسکارهای عمیق پوستی ناشی از آکنه و همچنین به خوبی به این نوع لیزر پاسخ می دهند.

مزایای لیزر جای جوش

  • به حداقل رساندن ضخامت و جای زخم
  • ایجاد بافت نرم‌تر در پوست
  • روشن کننده لکه‌های تیره پوست
  • (به اصطلاح) قفل کردن منافذ به جهت جلوگیری از ایجاد جای زخم مجدد
  • از بین برنده سلول‌های مرده پوست
  • از بین برنده آسیب لایه فوقانی سطح پوست
  • ترغیب رشد سلول‌های جدید و سالم و تحریک به جهت پر کردن جای زخم
  • درمان مناطقی که در آن جوش‌های پوستی تمایل به ظاهر شدن دارند

عملکرد لیزر جای جوش

ابتدا گرمای لیزر وارد عمل میشود و لایه بالایی پوست شما را که درگیر اسکار است هدف قرار میدهد. از آنجا که با لیزر جای جوش، لایه سطحی پوست درگیر با تراشیده میشود، پوست صافتر میشود و اسکارها کم رنگتر میشوند. با از بین رفتن بافت اسکار، پوست شروع به کلاژن سازی میکند و به تدریج سلول های تازه، پوست را بازسازی میکنند. جریان خون با حرارت لیزر به منطقه تحت درمان کشیده میشود و با هدف قرار گرفتن رگهای خونی در جای زخم، التهاب کاهش پیدا میکند.

مراقبت قبل از لیزر جای جوش

ممکن است پیش از اقدام به درمان نیاز به رعایت برخی موارد خاص باشد تا واجد شرایط برای لیزر زخم‌های آکنه باشید. آماده ‌سازی برای این درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • هیچ مکمل آسپرین یا رقیق‌کننده خون را ۲ هفته قبل از عمل لیزر نباید مصرف کنید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از درمان سیگار نکشید.
  • هیچ محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول است را ۲ هفته قبل از درمان مصرف نکنید.

به صورت موردی و با توجه به تشخیص پزشک معالج، ممکن است لازم باشد قبل از درمان با لیزر، داروهای درمان آکنه را متوقف کنید. اگر مستعد ابتلا به زخم‌های سرد هستید، ممکن است یک داروی پیشگیرانه و آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

کاندید نامناسب لیزر جای جوش

از آنجا که این روش شامل گرما و نور است، ممکن است پزشک در صورت حساسیت فرد به نور، آن را توصیه نکند و یا از درمان با لیزر به طور کامل خودداری کند؛ زیرا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای رقیق‌کننده خون به علت خطر خونریزی، می‌توانند باعث ایجاد این نوع حساسیت شوند. از سوی دیگر، در صورتی که بیمار از پوستی همراه با فعال، تیره رنگ و بسیار چروک برخوردار باشد نیز نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی یعنی لیزر ‌جای جوش باشد؛ البته نظر قطعی را پزشک پوست در این خصوص اعلام می‌دارد.

عوارض لیزر جوش صورت

از عوارض این روش درمانی می توان به ایجاد تاول، حساسیت و آلرژی های مختلف پوستی، ایجاد عفونت، قرمزی پوست، التهاب و… اشاره کرد که البته این عوارض در برخی از افراد بلند مدت است و در برخی از افراد ظرف مدت چند هفته از بین می رود. همچنین در برخی از نواحی پوست، فرد احساس خارش و تغییر رنگ نیز می کند. گفتنی است که بیشتر افراد بعد از استفاده از این روش مانند افراد آفتاب سوخته می شوند. هر چند که این عارضه دوام زیادی ندارد.

  • تعداد
  • مساحتی که باید تحت درمان قرار بگیرد.
  • تعداد دفعات جلساتی که نیاز دارید.
دکمه بازگشت به بالا