برترین های کسب و کارعمومی

آشپزخانه تمیز و بهداشتی راهکارهایی برای پاکسازی دستگاه‌های آشپزخانه

هفت روش برای بهداشت آشپزخانه

سالید مجیک از کجا بخریم: آشپزخانه به خاطر فعالیت‌های مختلفی که در آن انجام می‌شود، در صورت عدم رسیدگی به آن و حفظ نظافت آن می‌تواند یکی از آلوده ترین نقاط خانه باشد.

تمام بخش‌ها و قسمت‌های آشپزخانه نیاز به تمیزکاری دائم و مداوم دارد تا آنجا همیشه تمیز و سالم به نظر برسد. به طور مثال آلودگی های روغن بهداشت آشپزخانه را تهدید می‌کند. ماندن روغن روی سطح میز باعث جرم گرفتگی و آلودگی‌های شدید می‌شود.

اسپری دوراکلین خودرو نانو بدون تریگر: در مورد کف آشپزخانه و زمین آن باید بدانید بهداشت کف آشپزخانه اگر بیشتر از سطح میزها و سینک اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن هم مهم نیست. حفظ بهداشت آشپزخانه برای داشتن خانه‌ای سالم بسیار بااهمیت است.

موتور شوی خودرو نانو: اما چه کارهایی لازم است تا ما آشپزخانه‌ای سالم و تمیز داشته باشیم. معمولاً اغلب بیماری هایی که از باکتری منتقل می‌شوند در گوشت و مرغ خام و پخته نشده‌اند. در سال‌های اخیر این باکتری‌ها تبدیل به خطر و تهدید جدی در بهداشت خانه شده اند. به طور مثال آلودگی‌های ماهی خام و نپخته مخصوصاً برای افراد مستعد باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک و حتی مرگباری می‌شود. یکی از دانشگاه‌های آمریکا برای زدودن باکتری از سطح آشپزخانه ۷ روش و راه زیر را پیشنهاد داده که بد نیست ما هم برای داشتن خانه‌ای سالم آنها را رعایت کنیم.

۱ شستن دست‌ها، با آب گرم و صابون دستانتان را پیش از دست زدن به غذاها بشویید. مخصوصاً پس از رفتن به دستشویی. همچنین دستانتان را به مدت یک دقیقه با آب داغ و صابون پس از دست زدن به مرغ، ماهی و گوشت خام بشویید.

۲ شستن تخته آشپزی، بشقاب‌ها، لوازم آشپزی، کانتر و سایر وسایل با آب داغ و مایع ظرفشویی پس از آماده کردن غذا و پیش از رفتن به سراغ غذایی دیگر برای آماده کردن بشویید.

۳دستمال میز، دستمال خشک کردن ظروف و همچنین ابر، اسفنج و اسکاچ هم نیاز به شستشو دارند. آنها را هر روز با آب داغ و صابون بشویید و هر دو روز یک بار داخل ماشین لباس شویی بیندازید تا کاملاً شسته شوند.

۴ گوشت، مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی دریایی خام را از سایر مواد غذایی جدا نگه دارید. چه در هنگام خرید و حمل تا منزل و چه در منزل و هنگام نگهداری در فریزر. جالب اینجاست که بدانید، خام این مواد غذایی را باید از یکدیگر هم جدا نگه دارید.

۵ هرگز مواد غذایی پخته شده را در داخل ظرف یا ظروفی که پیش از این گوشت، مرغ و ماهی خام قرار داده بودید، نگذارید. مگر اینکه با آب داغ و مایع ظرفشویی خوب شسته شده باشند.

۶غذاهای فاسدشدنی و غذاهای آماده را حتماً به‌صورت فریز شده نگهداری کنید.

۷ برای باز شدن یخ مواد غذایی یخ زده مخصوصاً مرغ، ماهی و گوشت یخ زده دو راه وجود دارد یا آنها را در بشقابی به یخچال منتقل کنید و یا اینکه زیر آب سرد بگیرید. هیچ وقت روی میز و کانتر آشپزخانه این مواد یخ زده را برای آب شدن یخ آن قرار ندهید

آشپزخانه تمیز و مرتب |پاك كردن چربي آشپزخانه

بهداشت محیط در رستوران و آشپزخانه

کارکنان اماکن مرتبط با موضوع این دستورالعمل موظف به اجرای موارد ذیل در ارتباط با بهداشت فردی می باشند:

1- کارکنان باید دارای کارت بهداشتی  با تاریخ معتبر باشند.

2- کارت بهداشتی باید در معرض دید مسئولین(بازرسان بهداشت) قرار بگیرد.

3- کلیه متصدیان و کارکنانی که در مراکزتهیه،تولید،طبخ و توزیع غذا اشتغال دارند، موظفند در کلاس های ویژه بهداشتی که از طرف مدیر بهداشت تعیین می شود، شرکت نمایند.

4- متصدیان و کارکنان موظفند موارد بهداشت فردی را کاملا رعایت نموده و به دستوراتی که از طرف مسئولین مراکز بهداشتی داده میشود عمل نمایند.

5- کارکنان موظفند ناخن ها،موی سر و صورت خود را کوتاه و تمیز نمایند.

6- کارکنان باید به روپوش و کلاه به رنگ روشن و تمیز ملبس باشند.

7- باید وسایل شخصی خود را در کمد انفرادی نگهداری نمایند.

8- کارکنان باید قبل از شروع کار، در صورت تغییر نوع کار و بعد از توالت دستان خود را با آب و صابون بشویند.

9- کارکنان در هنگام آماده سازی، طبخ و توزیع غذا باید از دستکش استفاده نمایند.

10- شستن دست در محل دستشویی ممنوع می باشد.

11- برای خشک کردن دستها از دستمال کاغذی یا دست خشک کن برقی استفاده شود.

در محل پخت و توزیع مواد غذایی در رستوران باید موارد بهداشتی و ایمنی به شرح زیر رعایت شود:

1- محل پخت و توزیع باید از مکانهای آلوده به دور بوده و شرایط پخت باید بگونه ای باشد که برای قسمت های مجاور آن مزاحمتی ایجاد ننماید.

2- فضای پخت و توزیع باید با تعداد کارگران و حجم کار متناسب باشد تا کار تهیه و طبخ عذا به راحتی انجام شود.

3- سقف باید صاف به رنگ روشن و بدون درز و ترک خوردگی باشد.

4- درصورتیکه غذاخوری و آشپزخانه جداسازی شده باشند،دیوارهای آشپزخانه باید تا ارتفاع سقف با کاشی یا سرامیک به رنگ روشن و دیوارهای سالن غذاخوری تا ارتفاع 120 سانتی متر با سنگ های صیقلی، سرامیک یا کاشی و بعد از ان تا ارتفاع سقف با کاشی یا سرامیک به رنگ روشن قابل شستشو پوشیده شده باشند و چنانچه محل طبخ از سالن پذیرایی جداسازی نشده باشد، کلیه دیوارها باید از کف تا سقف با کاشی یا سرامیک به رنگ روشن باشند.

5- دیوار آبداخانه، انبار مواد غذایی، محل نگهداری میوه جات و سبزیجات، حمام،مستراح،دستشویی و رختشویخانه باید از کف تا سقف کاشی یا سرامیک به رنگ روشن باشند.

6- کف محل پخت باید صاف، بدون ترک خوردگی، همواده قابل شستشو و از نوع سنگ و امثالهم باشد و ضمنا لغزنده نبوده و دارای شیب مناسب به طرف کف شوی باشد.

7- درهای ورود و خروج باید از نوع خود بسته شو بوده و کلیه درب ها و پنجره های بازشو باید  به توری ضد زنگ مجهز باشند.

8- ساخت دیوارها،درها و پنجره ها طوری باشد که مانع از ورود حشرات و جوندگان موذی شود.

9- روشنایی محل پخت با در نظر گرفتن پنجره و چراغ کافی به نحو مطلوب تامین گردد.

10- آب مصرفی باید مورد تایید مقامات بهداشتی باشد.

11- کلیه اماکن،مراکز و کارگاه های مشمول این دستورالعمل باید دارای سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مورد تایید مقامات بهداشتی باشد.

12- وضعیت و تعداد توالت و دستشویی متناسب با پرسنل و مراجعین و به صورت بهداشتی باشد.

13- اجرای بهسازی محیط و مبارزه فیزیکی یاشیمیایی با حشرات و جوندگان موذی، به نحوی که هیچ آثاری از آنان مشاهده نشود.

14- محل پخت باید دارای تهویه موثر بوده و بر روی اجاقها هود مناسب نصب گردد و سطوح داخلی و خارجی آن تمیز باشد.

15- رستوران و آشپزخانه باید دارای وسایل گرمایشی و سرمایشی کارآمد و متناسب با فصل باشد.

16- کف آشپزخانه باید روزانه با محلول ضد عفونی کننده شستشو گردد.

17- دستگاه سوخت و نوع مواد سوختنی باید بگونه ای باشد که احتراق به صورت کامل انجام گیرد.

18- محل شستشو و نگهداری ظروف باید در مجاورت محل پخت ولی مجزا و مستقل از آن باشد.جهت شستشو ترجیحا از ماشین های اتوماتیک و در غیر اینصورت ازظرفشویی های 3 مرحله ای استفاده شود

دکمه بازگشت به بالا