اقتصادی

آملی لاریجانی: اجبار مردم به خرید خودروهای داخلی با این قیمت‌ها ظلم نیست؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا امروز مردم از تولیدات دو خودروساز داخلی راضی هستند، گفت: مردم نمی توانند با قیمت فعلی خودروهای داخلی از خودروی بهتری استفاده کنند به شرطی که عوارض واردات بالا نباشد؟ در این صورت آیا این جفا به مردم نیست؟ آیا اجبار مردم به خرید فقط محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز عامل رقابت است؟

به گزارش دیباروز، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور سران قوا، دبیران و اعضای شوراها برگزار شد، با اشاره به ایام پایانی ماه مبارک رمضان بر لزوم بهره مندی بیشتر تاکید کرد. وی در حد توان از بقیه ایام این ماه گفت: امیدواریم خداوند در روزهای گذشته مومنان را مشمول عنایات خاص خود قرار داده باشد و بار نورانیت، شادی و اطاعت الهی را به دوش بکشیم. برای پروردگار ارباب از این ایام و انشاء الله از جمله کسانی خواهیم بود که خداوند متعال در مورد آنها می فرماید: برای آنها خداوند بدی هایشان را به حسنات تبدیل می کند.

آیت الله آملی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز قدس، مسئله فلسطین و قدس شریف را موضوع اول جهان اسلام عنوان کرد و گفت: روز قدس نماد مقاومت جهان اسلام و جهان اسلام است. امروز بیش از هر زمان دیگری بینش عمیق و درایت و درایت و درایت آن حضرت (رحمت الله علیه) در نامگذاری این روز بزرگ و برانگیختن یاد آن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت تجلیل از مقاومت ملت مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آن خاطرنشان کرد: این بیداری و مقاومت امروز در سراسر جهان اسلام تجلی یافته است.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم جشن روز قدس امسال با شکوه و عظمت بیشتری در راهپیمایی حداکثری مردم در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و نهضت مقاومت و ثمره این مهم برگزار شود. تلاش کشورهای اسلامی فلسطین یکی از غصب های رژیم صهیونیستی است.

آیت الله آملی لاریجانی در خاتمه گفت: انشاءالله با مقاومت و بیداری ملت های اسلامی به ویژه مردم مظلوم فلسطین به زودی ظلم و ستم رژیم غاصب صهیونیستی پایان خواهد یافت و جهان شاهد آزادی قدس خواهد بود. الشریف.»

همچنین در ادامه این جلسه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان نظرات موافق و مخالف طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در موافقت با نظر مجلس درباره شرایط و ضوابط گفت: مقام عالی نظارت، مصوبه مجلس را مغایر با سیاست‌های عمومی و اقتصاد مقاومتی دانست. امروز خودروسازان با مشکلاتی مواجه هستند که با مجوز واردات یا مخالفت واردات حل نمی شود. خودروها امروزه بسیار گران هستند و مشکلاتی در مدیریت این دو خودروساز و حتی توزیع خودرو وجود دارد.

وی با اشاره به جلسه مهرماه سال گذشته و قول وزیر صنعت مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آنها، ادامه داد: قیمت پس از شش ماه نه تنها کاهش نیافته است، بلکه تولید نسبت به سال 99 و نه افزایش و نه کاهش داشته است. سال قبل

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به نظر من اجازه واردات بر اساس ماده 4 به هر شخص حقیقی یا حقوقی منجر به فساد می شود که فردا حتی این دو خودروساز نیز می توانند به عنوان اشخاص حقوقی برای پرکردن خلأ تولید خود اقدام کنند. در مورد واردات که با روحیه حمایت از تولید داخلی در تضاد است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات حاکمیتی در سیستم انرژی، پول، سیاست های مالی، آب و غیره در روش ها، روش ها، سیاست ها و دلایل تصویب طرح تنظیم خودرو اشاره کرد. صنعت در مجمع

آیت الله آملی لاریجانی در جمع بندی نظرات ارائه شده، مجموع نظرات را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح تنها بر موضوع واردات خودروهای لوکس تمرکز نکرده اند، بلکه معتقدند ارز کشور محدود است و در هنگام مصرف باید اولویت ها در نظر گرفته شود.” برخی دیگر از مخالفان نیز موضوع رانت و یارانه تولید خودروهای داخلی را مطرح کردند. همه این مسائل قطعا مهم هستند و نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت. به خصوص بحث یارانه دادن به تولید داخلی که به هر حال باید به گونه ای انجام شود که همچنان از تولید داخلی حمایت شود.

و آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید به این نکته حقوقی نیز توجه داشت که 40 سال است که بحث خودروسازی و رفع نیازهای مردمی که عمدتاً خودرو خریداری می کنند را روی دو شرکت خودروسازی داخلی متمرکز کرده ایم. و برای 40 سال محدودیت برای مردم.» این باعث می شود که حقوق مردم تضییع شود و آنها برای رفع نیازهای فوری خود مشکل پیدا کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این سوال که آیا امروز مردم از تولیدات دو خودروساز داخلی راضی هستند؟ آیا مردم نمی توانند از خودروی بهتر با قیمت فعلی خودروهای داخلی استفاده کنند مگر اینکه تعرفه واردات بالا باشد؟ در این صورت آیا این جفا به مردم نیست؟ آیا اجبار مردم به خرید فقط محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان خودروهای اقتصادی با قیمت پنج تا هفت هزار تومان قابل واردات است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز کشور به حدود 700 هزار خودرو بیشتر از تولید خودروسازان داخلی نیاز دارد، تصریح کرد: در حالی که هفت میلیون خودرو در حال اسقاط است، تصریح کرد: من به این فرض اعتقاد دارم. واردات خودرو تحت شرایطی که در مجلس تعیین شده یا به مصلحت در مجلس تصویب شود، تأثیری بر حمایت از تولید داخلی نخواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این خلاصه ای از اظهارات مخالفان و موافقان است و به نظر می رسد می توان آنها را به نحوی جمع بندی کرد و بنابراین پیشنهاد صریح برای اعمال محدودیت در نظر است. نمایندگان مجموع نظرات موافقان و موافقان بر اصل واردات اتفاق نظر دارند اما برای خروج از بن بست باید شرایط و ضوابط رعایت شود و تشخیص آن در مقام اجرایی به دولت واگذار شود. تعیین اولویت‌های تخصیص ارز بر عهده دولت است و در مواردی که دولت قصد دارد نیمی از ارز را برای واردات دارو و اقلام ضروری اختصاص دهد، ارز صرف این واردات می‌شود و در صورت تغییر اولویت‌ها. شرایط و کنترل های ذکر شده وارد می شود.

در پی اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ارجاع این پیشنهاد به کمیته مشترک، برای ادامه بررسی و شرایط و ضوابط مورد بحث رای گیری و با اکثریت آرا پیشنهاد به کمیته ارجاع شد. اعضا اعضا.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا