آیا مسیر مخفی دوبی-حیفا، جاده ابریشم اسرائیلی است؟
به نوشته روزنامه فرامنطقهای القدس العربی، اجرای استراتژی دوبی شرایط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به وضعیت عجیبی رسانده تا جایی که یک خواننده اسرائیلی (و نه عرب) آهنگ طنزی را با نام دوبی منتشر کرده که در آن میگوید، “کاش تمامی اعراب ایده نابودی اسرائیلیها را کنار گذاشته، محاصره غزه و ملت آسیب دیده فلسطین را فراموش میکردند و شبیه دوبی میشدند”!
طبیعی است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با وجود حملات وحشیانه اخیر علیه فلسطینیها در جنگ اخیرش علیه اردوگاه جنین و حملات هوایی شهرکنشینها به شهرها و روستاهای فلسطینی و یورشهای روزانه به مسجد الاقصی، وقت را برای ارائه پیشنویسی محرمانه -همانگونه که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت توصیف کرده- مناسب ببیند.
این طرح که کاملا جدای از اتفاقاتی است که در حال حاضر علیه فلسطینیها در جریان است (و حتی جدای از اتفاقات جاری در اراضی اشغالی در پی تلاش نتانیاهو برای کودتا علیه دستگاه قضایی و کنترل بر آن است)، نیازمند شرکایی است که بتوانند خود را از شرایط موجود جدا کرده و انواع ناخرسندی از حمله به ملت فلسطین (همانند آنچه در امتناع مراکش از میزبانی کنفرانس النقب شاهد بودیم) و نیز ناخرسندی بینالمللی و آمریکایی از پرونده کودتای قضایی را خنثی کند تا تمرکز روی کامیونهایی باشد که مسیری را از امارات باز میکنند که با عبور از عربستان و اردن تا بندر حیفا کالاها و گردشگران را از کشورهای حوزه خلیج فارس به اروپا و برعکس برساند.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر این باور است که این طرح به تمامی طرفهای شرکتکننده امتیاز میدهد، به عربستان پیشنهادی داده که ممکن است با طرحهای رهبری آن برای حل مشکلات با ایران، حل بحران یمن و تمرکز بر سرمایهگذاری همخوانی داشته باشد و در مورد اردن که تلآویو با انواع حملات علیه فلسطینیها، تهدید به راندن آنها به سمت اردن و یورشهای روزانه به مناطق قدس که تحت حمایت اردن قرار دارد، آن را هدف قرار میدهد، به اردن امید میدهد که تاحدودی آرامش، فعالیتهای تجاری و گردشگری برای آن فراهم کند.
اما اشتیاق آمریکا به این طرح به تلاقی آن با استراتژیهای بینالمللی بزرگ درگیری با روسیه و تقابل با آن در اوکراین و با چین بازمیگردد که تلاش میکند با تمرکز بر سرمایهگذاری، تجارت و جهانی شدن از یک سو و مقابله با پروژههای توسعهای پکن در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، ارتباط شی جیپینگ، رئیس جمهور آن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را قطع کند.
این پروژه با طرحهای مخالف چین که آخرین فصل عربی آن طرح بزرگ حملونقل و زیرساختها با عنوان “راه استراتژیک توسعه” برای اتصال بندر فاو شهر بصره به شمال سپس ترکیه و اروپا بود، مقابله خواهد کرد.
مسؤولان عراقی برای اطمینانبخشی به مصر و چه بسا دیگر کشورهای عربی اعلام کردند که این پروژه هرگز بر کانال سوئز تاثیر نخواهد گذاشت و طرح اسرائیلی پیامدهای منفی آن را بررسی نکرد اما هر دو طرح به منزله طرحهای سیاسی راهبردی در زمینه تقابل جهانی هستند که قطعا بر پویایی اقتصاد کشورهای عربی و جایگاه این کشورها تاثیر خواهد گذاشت و به این ترتیب منطقه نه در برابر دو جاده ابریشم که کامیونها را به زمینها خواهد رساند، قرار نداشته بلکه در برابر دو راه برای تانکها، توپخانههای ارتش و جنگهای بزرگ قرار دارد.
310310