عمومی

راه‌آهن«چابهار-زاهدان»جاده ابریشم جدید/اتصال آسیای میانه به عمان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – جواد قنبری: طرح توسعه ساحل مکران یکی از معدود برنامه هایی است که در کشور ادغام شده و بخشی از آن اجتناب می شود. نگری طبق تصمیم اداره توسعه ساحل مکران ، در دستور کار مقامات قرار دارد.

در این طرح چابهار به عنوان شهر لجستیکی شناخته می شود و لازم است ظرفیت بار و همچنین ظرفیت بنادر نیز افزایش یابد در این راستا مرحله اول برنامه توسعه بندر چابهار و مراحل تکمیلی مرحله دوم در حال انجام است.

اما مهمترین پروژه در دستور کار بندر چابهار راه آهن “چابهار – زاهدان” است که حدود 4000 میلیارد تومان تخمین زده می شود و تاکنون حدود 43٪ پیشرفت داشته است.

راه آهن زاهدان چابهار یکی از طولانی ترین و اقتصادی ترین راه آهن در دست ساخت کشور است و تنها بندر اقیانوس کشور را به شبکه ریلی وصل می کند.

راه آهن زاهدان چابهار یکی از طولانی ترین و اقتصادی ترین قطار راه آهن در دست ساخت در کشور است که تنها بندر اقیانوس کشور ، چابهار ، زاهدان و از منطقه مرکزی به شبکه ریلی ملی متصل می شود.

به گفته کارشناسان ، برای این که این بندر با رقبای خود رقابت کند ، باید به شبکه ریلی وصل شود ، زیرا کالاهایی که از طریق بنادر صادر و وارد می شوند ، مطابق اعلام بار مسافت های طولانی برای رسیدن به مقصد معمولاً “مردد” خوانده می شود.

از دیدگاه صنعت ، راه آهن می تواند صنایع و مشاغل بالایی ایجاد کند و هیچ سیستمی نمی تواند از لحاظ مصرف انرژی رقیب آنها شود. به عنوان مثال ، اگر 10٪ بار از جاده به راه آهن منتقل شود ، یک سوم مصرف سوخت کاهش می یابد.

همچنین با توجه به صنایع مختلف مربوط به توسعه حمل و نقل ریلی که کوچکترین آن ساخت راه آهن است و صدها صنعت مختلف در زمینه ناوگان ، شبکه ها ، علائم و ارتباطات با آنها وجود دارد که می تواند اشتغال گسترده ای را در هر منطقه ایجاد کند.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی ، 90 درصد کالاهای داخلی و خارجی کشور از طریق دریا هستند که باید با تعدادی از مراکز جمع آوری باری به یک راه‌آهن متصل شوند تا به نقاط مصرف منتقل شوند.

از طرف دیگر برای بندری مانند چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین مسافت طولانی از مرکز کشور ، اتصال به راه آهن به زبان روشن از شام مهمتر است زیرا راه اندازی این راه آهن کالا را از بزرگترین بندرگاه کشور به سایر نقاط ایران منتقل می کند. آسان و سریع

رهبر معظم انقلاب موافقت می کنند 300 میلیون یورو برای راه آهن چابهار – زاهدان اختصاص دهند

پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با شبکه راه آهن کشور در سال 2010 آغاز شد ، اما به دلیل عدم اختصاص اعتبار به موقع ، پیشرفت قابل قبولی نداشته است و حدود 10 سال طول کشید تا راه آهن را اجرا کند تا اینکه در نهایت قطارها به 300 نقطه رسیدند. یک میلیون یورو به دستور رهبر معظم انقلاب برای اجرای پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی معتقدند چابهار آینده اقتصاد ایران و حمایت از حمل و نقل ترانزیت ، تجارت ، صادرات و واردات برای کشور و منطقه است.

البته علاوه بر اینکه توسعه چابهار برای کشور ما بسیار مهم است ، بسیاری از کشورهای آسیای میانه علاوه بر افغانستان و هند ، امیدوارند که به منابع استراتژیک کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل (CIS) نیز به این بندر استراتژیک برسند.

با توجه به اینکه بندر چابهار از تحریم ها معاف است ، بسیاری از کشورهای منطقه می خواهند از کریدور “چابهار – سرخس” در ایران استفاده کنند که این راهرو را عملاً به یک راهرو بی نظیر تبدیل کرده است.

راهرو “چابهار – سرخس” از جمله اتصال آن به آسیای میانه ، یکی از مهمترین راهروهای “شمال-جنوب” در جنوب و غرب آسیا است ، جایی که بسیاری از مالکان می خواهند کالاهای خود را از چابهار و راه آهن به آسیای میانه منتقل کنند. برعکس در مورد چین و هند صادق است.

طول محور راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد – سرخس 1350 کیلومتر است و به دو قسمت تقسیم می شود که قسمت اول آن 730 کیلومتر ، چابهار به زاهدان و مرز است. شیر این اتصال (مرز ایران و افغانستان) و بخش دوم آن با طول 760 کیلومتر ، زاهدان را به بورگوند ، مشهد و سرانجام سرخس وصل می کند.

از طرف دیگر توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آن برای بارگیری و بارگیری تا 8.5 میلیون تن مستلزم تکمیل هرچه سریعتر راه آهن چابهار – زاهدان است زیرا با بهره برداری از این پروژه ملی ، فرصتی تاریخی برای سیستان و بلوچستان ایجاد شده است. جاده ابریشم برای بازرگانان ایرانی و خارجی باز می شود.

با راه اندازی راه آهن چابهار – زاهدان ، ظرفیت ترانزیت 80 میلیارد دلار ساخته شده است

مدیرکل بنادر و امور دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در اظهارات اخیر خود گفت: پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان به طور قطع پروژه اصلی برای توانبخشی و بهره‌برداری از بزرگترین و بالاترین کیفیت ترانزیت منابع معدنی در افغانستان خواهد بود.

بهروز آقایی افزود: راه آهن چابهار – زاهدان برجسته ترین راه آهن کشور از نظر اقتصادی است که می تواند کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند دهد.

وی ادامه داد: این راه‌آهن ضمن اتصال کشورهای دریای عمان ، اقیانوس هند ، شاخ و آفریقای شرقی به کشورهای عضو مشترک المنافع کشورهای مستقل و همچنین روسیه و اروپای شرقی ، با تکمیل و اتحاد می تواند به عنوان اصلی ترین بزرگراه اقتصادی برای این کشورها تبدیل شود.

مدیرکل بنادر و امور دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تجارت بین چین و هند به کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل ، روسیه ، افغانستان و اروپای شرقی و از کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل تا شاخ آفریقا و شرق آفریقا از 80 میلیارد دلار فراتر رفته است. بنابراین ، کوتاهترین و کم هزینه ترین راه از منبع ورود و خروج مشابه خواهد بود.

وی افزود: بدون شک با شروع این راه آهن اقتصادی ترین راه آهن را از نظر تجارت منطقه ای خواهیم دید.

وی افزود: این مسیر قطعاً در کاهش هزینه کالاها در کشور مؤثر خواهد بود. از طریق بیش از 15 میلیون تن کالای وارداتی و صادراتی به کشور که امروزه از سایر راهها به دلیل نبود راه آهن تولید می شود ، ضمن رقابت در عرصه بین المللی ، هزینه های توزیع در محورهای شرقی را از جنوب شرقی تا شمال شرقی کاهش می دهد.

وی افزود: این در حالی است که تصویب مقام معظم رهبری برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه ریلی چابهار – زاهدان بدون شک نشانه هوش و اشراف وی در تجارت بین المللی با یک گروه دریایی است.

ساخت راه آهن چابهار – زاهدان آغاز می شود

بنابراین براساس این گزارش ، ساخت راه آهن چابهار – زاهدان از سه شنبه 8 تیرماه سال 1999 با حضور وزیر راه و شهرسازی ، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و تعدادی از مقامات محلی و منطقه ای آغاز شد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده ، 150 کیلومتر از این محور تا پایان امسال تکمیل می شود.

منابع مالی این پروژه از فروش سهام ، منابع اعتباری قانون بودجه ، تسهیلات صندوق توسعه ملی و همچنین منابع مالی اردوگاه خاتم الانبیاء تأمین می شود.

راه‌آهن چابهار – زاهدان 13000 نفر را به خود اختصاص خواهد داد که 3 هزار نفر از آنها مستقیماً در این پروژه اشتغال دارند.

به گفته مسئولان راه‌آهن چابهار – زاهدان ، 13 هزار نفر شاغل خواهند بود که 3 هزار نفر از آنها مستقیماً در این پروژه اشتغال دارند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در حاشیه مراسم افتتاح راه‌آهن زاهدان – چابهار گفت: با حمایت وزارت راه و شهرسازی موفق شدیم زیرساخت های راه‌آهن چابهار – زاهدان را تسریع کنیم.

سعید محمد افزود: کار آسفالت ریزی برای بخشی از این پروژه آغاز می شود ، همانطور که امروز روند ساخت راه آهن زاهدان خاش نیز آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال آماده سازی مسیر برای گسترش راه آهن از چابهار تا زاهدان هستیم و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر در حال کار روی پروژه راه آهن “چابهار – زاهدان” هستند.

دو قسمت از راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان امسال به اتمام می رسد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیش از این قول داده بودند که دو تا از سه بخش راه آهن چابهار – زاهدان را تا پایان امسال تکمیل کنیم.

محمدباقر نوبخت در بازدید اخیر خود از سیستان و بلوچستان در ژوئن سال 1999 اظهار داشت: راه آهن چابهار – زاهدان یکی از پروژه های مهم و اولویت دار دولت عقل و امید است که می تواند تنها بندرگاه کشور را به شبکه ریلی کشور متصل کند.

وی به موقعیت استراتژیک بندر چابهار اشاره کرد و ادامه داد: پروژه راه آهن چابهار – زاهدان در سه بخش “ماه چابهار – ماه ایران” ، “ارانچهر خاش” و “خاش – زاهدان” اجرا می شود که به خواست خدا در سحر امسال اجرا می شود. زاهدان خاش به شبکه ریلی کشور متصل است.

رئیس کمیسیون بودجه و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه بخش “ماه چابهار – ایران” تا پایان سال 1999 به اتمام می رسد ، ادامه داد: براساس برنامه ریزی ، بخش “ایرانشهر – خاش” تا خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 4000 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است ، تصریح کرد: به خواست خدا 730 کیلومتر از این جاده تا خرداد سال آینده به اتمام می رسد و باعث ایجاد تغییر عمده در سیستان و بلوچستان خواهد شد.

اتصال شبکه ریلی به منطقه سیستان و مرز شیر در یک برنامه

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راه آهن چابهار – زاهدان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال – جنوب است که تنها بندر ما را به شبکه ریلی کشور متصل می کند و توافق های منطقه ای را به ویژه توافق نامه سه جانبه بین ایران ، افغانستان و هند متصل می کند.

وی قول داد که در مراحل تکمیلی که به زودی مراحل عملیاتی و پیمانکاری را طی می کند ، خط راه آهن زاهدان به برگند وصل می شود و مذاکرات در این زمینه انجام می شود.

ایجاد راهرو برای کلیه راه آهن شرق کشور و پیوند چابهار به عنوان تنها بندر دریایی کشور با شبکه ریلی کشور که به توسعه سواحل مکران با ایجاد حمل و نقل ریلی ، پیوند دادن کشورهای آسیای میانه و افغانستان با باز کردن آبهای اقیانوس و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی کمک می کند. . تأمین مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده ای ، ایجاد توسعه پایدار و امنیت در منطقه و ایجاد همکاری های همیشگی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تجارت و ترانزیت و برخورد با 927 هزار مسافر و 2.8 میلیون تن کالا برای سال 1401 تنها چند مورد از اهداف اقتصادی راه آهن است. آهن چابهار – زاهدان و ادامه آن در Srakhs این است که امیدواریم مسئولان به قول خود عمل کنند و این خط در اسرع وقت به اتمام برسد.

دکمه بازگشت به بالا