برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین داروی گیاهی برای پاکسازی کبد چرب

عادات غذایی نادرست و سبک زندگی غلط، ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.خون پس از عبور از دستگاه گوارش به کبد می‌رسد و در آنجا ترکیبات چربی و پروتئینی تولید می‌کند. اگر چربی و کربوهیدراتی که وارد کبد می‌شوند زیادتر از حد لازم باشند، چربی اضافه در کبد تشکیل می‌شود و باعث بروز بیماری کبد چرب می‌گردد. به‌ همین دلیل است که درمان کبد چرب در طب سنتی رابطه تنگاتنگی با اصلاح عادات غذایی و رژیم غذایی دارد. اگر برایتان سؤال است که رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب  و پاکسازی کبد چرب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد با ما همراه شوید:

 

 

 

۱. کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده

چربی موجود در غذا و سلامت کبد رابطه مستقیمی باهم دارند. چربی‌های اشباع موجود در لبنیات، روغن‌های هیدروژنه، فست‌فودها و گوشت حیوانات در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب باید محدود شوند. روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد و زیتون هم باید جایگزین روغن‌های هیدروژنه بشوند.

۲. کاهش مصرف فروکتوز

علاوه بر کم کردن میزان چربی در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب، باید قند یا فروکتوز هم کاهش پیدا کند، چراکه وجود این قند در فرایند سوخت‌وساز بدن باعث انباشت چربی شده و به کبد آسیب می‌زند.

خوراکی‌هایی که برای کبد چرب مفید هستند!

به طور کلی، رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به آن باید به این شکل باشد.

  • خرما: خاصیت پاکسازی کبد از چربی اضافی
  • عدس: به‌ خاطر وجود پروتئین و فیبر زیادی که دارد برای درمان خانگی بیماری‌های کبدی در طب سنتی تجویز می‌شود.
  • تخمه آفتابگردان: خاصیت چربی‌زدایی از کبد دارد.
  • خیار: خیار ادرارآور است و سموم اضافی بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند. به‌ علاوه اینکه به‌ خاطر وجود فیبر بالایش باعث کاهش وزن شده و اجازه انباشت چربی در کبد را نمی‌دهد.

بهترین میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب

در طب سنتی به مصرف میوه و سبزیجات برای درمان و کنترل کبد چرب توصیه زیاد شده است. لبو، انگور، توت‌های تازه و توت خشک از جمله میوه‌های مفید برای درمان و کنترل کبد چرب هستند. لبو را خشک کرده و سپس به ‌شکل پودر در غذا یا نوشیدنی‌ها مصرف کنید. مصرف آب لبو علاوه بر سم‌زدایی برای درمان کم‌خونی هم توصیه می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان در انواع توت‌ها باعث شده که خاصیت ترمیم‌کنندگی کبد داشته باشند. در طب سنتی برای دفع چربی کبد استفاده از انواع توت‌ها تجویز می‌شود. مصرف آب انگور یا انگور تازه و محصولات دكتر بيز هم ازجمله روش‌های خانگی توصیه‌شده برای درمان سریع کبد چرب به‌ شمار می‌آید.

۱. سیب سبز

یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب، سیب سبز و به ‌طور کلی سیب است. مصرف سیب سبز با پوست به ‌خاطر داشتن مواد معدنی با چربی‌های زائد مقابله می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود.

۲. آووکادو

ترکیباتی که در آووکادوجود داشته باعث شده که چربی اضافی کمتری در کبد جمع شود و به ‌این ترتیب عملکرد کبدی را بهبود می‌بخشد.

۳. دارابی و گریپ ‌فروت

گریپ‌ فروت، دارابی و لیموترش عنوان ناجی کبد چرب را با خود یدک می‌کشند. آنزیم موجود در گریپ فروت، کبد را تحریک کرده و چربی‌ها و مواد سمی را از آن دفع می‌کند. اسید مالیک و کاراتنوئید موجود در دارابی هم باعث پاکسازی و تقویت کبد می‌شوند.

درمان کبد چرب با عرقیات

یکی از روش‌های خانگی درمان کبد چرب با طب سنتی، مصرف عرقیات گیاهی است. پیش از این هم به عرق گیاهی خارشتر، شاه‌تره و کاسنی به‌عنوان داروی گیاهی مؤثر برای کنترل و درمان کبد چرب اشاره کردیم. در ادامه به سایر روش‌های خانگی درمان کبد چرب با عرقیات می‌پردازیم:

۱. عرق خار مریم

نخستین پیشنهاد طب سنتی برای کبد چرب عرق خار مریم است. وجود سیلیمارین در گیاه خار مریم آن را به گیاه دارویی مفیدی برای درمان سیروز کبدی تبدیل کرده که سلول‌های آسیب‌دیده کبد را درمان می‌کند، البته زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث آلرژی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود. میزان مصرف مجاز آن روزانه یک فنجان همراه با آب است.

۲. عرق رازیانه

۳. عرق رزماری

رزماری علاوه بر خاصیت ضدالتهابی و ضد دردهای مفصلی، میزان تجمع چربی‌های اضافی در کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین التهاب کبدی را هم برطرف می‌کند.

۴. عرق کاسنی

یکی از عرقیات مفید برای درمان کبد چرب با طب سنتی، عرق گیاه کاسنی است که کارش تقویت سیستم گوارشی و پاکسازی و سم‌زدایی کبد است. به ‌علاوه اینکه یکی از گیاهان مفید درمان خانگی برای کاهش چربی خون و درمان کبد به ‌شمار می‌رود. روزی یک فنجان کوچک عرق کاسنی همراه با آب یا یک فنجان دمنوش کاسنی می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند.

۵. درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر از گیاهان دارویی پرکاربرد برای درمان خانگی، پاکسازی و سم‌زدایی کبد بوده و به قاتل کبد چرب مشهور است. عرق خاکشیر برای پاکسازی خون، کبد و کاهش وزن در طب سنتی توصیه می‌شود. اگر از بیماری کبد چرب رنج می‌برید و به‌ دنبال درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر هستید می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • خاکشیر را با ترنجبین ترکیب کنید. این ترکیب خاصیت رطوبت دهندگی دارد، برای درمان سودا و بلغم توصیه می‌شود و مزاج خشک (صفرا و سودا) را نرم می‌کند.
  • روش‌های مختلفی برای درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر وجود دارد. یکی از آن‌ها مصرف جوشانده خاکشیر است. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با دو لیوان آب بجوشانید و ناشتا میل کنید. بهتر است تا نیم ساعت پس از مصرف این جوشانده چیزی نخورید.
  • ترکیب خاکشیر با کاسنی و شاه‌تره هم برای سم‌زدایی کبد توصیه می‌شود. یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با عرق کاسنی و عرق شاه‌تره ترکیب کرده و میل نمایید.
  • برای درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر می‌توانید آن را با آب پنیر، ترنجبین، بارهنگ و خرفه ترکیب نمایید.

۶. عرق گیاهی سرکه انگبین

عرق سرکه انگبین ترکیبی از عسل، سرکه طبیعی و عرق نعنا است که برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود. خاصیت ضدالتهابی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی عرق سرکه انگبین باعث شده که این عرق گیاهی گزینه مؤثری برای پاکسازی و سم‌زدایی کبد باشد. به‌ علاوه اینکه خون را هم تصفیه می‌کند.

۷. عرق گیاهی شاه‌تره

گیاه مخصوص درمان کبد چرب که هم باعث تقویت کبد شده و هم برای درمان اختلالات صفراوی و بیماری‌های کبدی توصیه می‌شود. از خاصیت آرام‌بخشی، ضدعفونی و آنتی‌هیستامینی عرق شاه‌تره غافل نشوید.

۸. درمان کبد چرب با عرق خارشتر

طبع گرم و خشک عرق خارشتر باعث شده که این گیاه گزینه مناسبی برای درمان و سم‌زدایی کبد باشد. به ‌علاوه اینکه به ‌خاطر چربی‌سوز بودن مانع از چاقی و تجمع چربی در بدن فرد می‌شود.

۹. عرق نسترن

عرق نسترن، تصفیه‌کننده خون است و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. به

کبد چرب بیماری جدی است که در سطوح پیشرفته می‌تواند مرگبار باشد. بهترین راه برای درمان کبد چرب، اصلاح عادات غذایی و تغذیه سالم است. برای درمان کبد چرب با طب سنتی هم روش‌های مختلفی مثل درمان کبد چرب با عرقیات، درمان کبد چرب با خاکشیر، با زردچوبه، میوه‌ها و حجامت توصیه شده‌اند.

دمنوش‌های گیاهی مفیدی هم برای درمان کبد چرب با طب سنتی تجویز شده که خاصیت سم‌زدایی و پاکسازی دارند و اجازه انباشته شدن چربی در کبد را نمی‌دهند. در کنار مراجعه به پزشک و مصرف داروکبد بزرگترین عضو بدن انسان است که به بدن در هضم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می کند. کبد چرب به وضعیتی گفته می‌شود که در آن چربی به صورت بیش از حدی در سلول‌های کبد انباشته می‌شود. این وضعیت ممکن است ناشی از یک بیماری مشکل‌ساز باشد که باعث تخریب کبد شده و عملکرد آن را به شدت کاهش می‌دهد. اما آیا درمان دارویی و درمان گیاهی کبد چرب وجود دارد؟!

در مواردی که کبد چرب به صورت طولانی‌مدت ادامه داشته باشد، می‌تواند به شکل جدی‌تری به سلول‌های کبدی صدمه بزند و باعث بروز بیماری‌هایی چون سیروز و سرطان کبد شود. بنابراین، شناسایی زودهنگام این وضعیت و پیگیری آن با متخصصین پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته محققان و پزشکان، هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی در دسترس نیست، بنابراین تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یکی از موثرترین راهبردهای مدیریتی است. در این مطلب از غفاری دایت ما قصد داریم تا در مورد درمان گیاهی کبد چرب غیر الکلی بحث و بررسی کنیم.

انواع بیماری کبد چرب

دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی که به اختصار  NAFLDنامیده می شود (Nonalcoholic fatty liver disease)
  • بیماری کبد چرب الکلی که استئاتوهپاتیت الکلی نیز نامیده می شود (Alcoholic fatty liver disease)

علائم رایج کبد چرب

در موارد بسیاری ممکن است وجود نداشته باشد، اما در برخی افراد علایم زیر دیده می‌شود:

  • خستگی بیش از حد
  • درد شکم در ناحیه سمت راست
  • افزایش وزن
  • ضعف عضلانی
  • کاهش اشتها
  • تورم ناحیه شکم
  • زردی پوست
  • افزایش سطح کلسترول در خون
  • افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در آزمایش خون

بهترین دارو برای کبد چرب چیست؟

همانطور که گفتیم هیچ داروی خاصی برای درمان کبد چرب غیر الکلی به صورت یک درمان جامع و مطمئن وجود ندارد. با این حال، بسته به علت و شدت کبد چرب، پزشک معالج ممکن است داروهایی را به شما تجویز کند که بهبودی و کاهش علائم کبد چرب را به همراه دارند. علاوه بر درمان گیاهی کبد چرب، برخی از داروهای استفاده شده در درمان این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • داروهایی مانند فیبرات‌ها و استاتین‌ها که به منظور کاهش سطح چربی در خون مصرف می‌شوند.
  • داروهایی مانند متفورمین و تیازولیدین که به منظور بهبود حساسیت به انسولین مصرف می‌شوند.
  • داروهایی مانند پنتاکسیفیلین و گلیسیریزین که به منظور کاهش التهاب در کبد مصرف می‌شوند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برای کبد چرب

درمان این مشکل باید به همراه تغذیه سالم و ورزش منظم صورت گیرد. علاوه بر این‌ها، مصرف دمنوش‌های گیاهی نیز می‌تواند بهبودی بیمار را تسریع کند. دمنوش‌های گیاهی مختلفی برای درمان گیاهی کبد چرب وجود دارند و می‌توانند در درمان این بیماری مفید باشند.

در این قسمت از مطلب قصد داریم چند روش تهیه دمنوش گیاهی برای کبد چرب را برای شما شرح دهیم، هر چند بازهم توصیه می کنیم قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی برای درمان کبد چرب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • دمنوش گل ختمی: یک قاشق چایخوری گل ختمی را در یک فنجان آب به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. پس از آن، دمنوش را صاف کنید. می‌توانید با اضافه کردن عسل، مزه‌ای شیرین به آن ببخشید.
  • دمنوش زنجبیل و لیمو: یک عدد زنجبیل تازه را بشویید و خرد کنید. سپس در یک قوری آب جوش به مدت چند دقیقه بجوشانید. بعد از آن، یک عدد لیمو تازه را خرد کرده و به قوری اضافه کنید. می‌توانید برای شیرین کردن آن، یک قاشق عسل اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، دمنوش زنجبیل و لیمو آماده مصرف است. این دمنوش به عنوان ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده است.

درمان کبد چرب در طب سنتی

درمان کبد چرب در طب سنتی با استفاده از گیاهان و روش‌های طبیعی مختلف انجام می‌شود. در زیر چند روش درمانی سنتی برای کبد چرب را شرح می‌دهیم:

  • مصرف مومیایی: مومیایی یک ماده طبیعی است که از زنبور عسل استخراج می‌شود. این ماده می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی و درمانی برای کبد چرب مصرف شود. مصرف مومیایی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد اکسیداسیونی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند.
  • رعایت رژیم غذایی سالم: رعایت تغذیه سالم و متنوع با محدودیت مصرف چربی نمک و شکر می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. همچنین، می توان با مصرف میوه ها و سبزیجاتی مانند آووکادو، سیب، هویج و گیاهانی مانند شاهی، نعناع و گل گاوزبان، کاهش چربی در کبد و بهبود عملکرد کبد را تسریع کرد. دمنوش شاهتره مصفی خون دکتر بیز خواص ضد التهابی و ضد اکسیداسیونی می‌توانند به کاهش التهاب کبد و بهبود عملکرد آن کمک کنند.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا