استان ها

تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین مناسبی برای تولید دارو‌های گیاهی ارائه می‌دهند

نتیجه تحقیقات محقق پاکستانی؛

تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین مناسبی برای تولید دارو‌های گیاهی ارائه می‌دهند

استاد بیوتکنولوژی دانشگاه قائد اعظم اسلام­‌آباد پاکستان گفت: استفاده از تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای تولید دارو‌های گیاهی ارائه می­ دهند. در مقایسه با گیاهان کشت شده در مزرعه، این نوع کشت سلولی را می ­توان در شرایط کنترل شده انجام داد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیلال حیدر عباسی استاد بیوتکنولوژی دانشگاه قائد اعظم اسلام‌­آباد پاکستان در نهمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری، بیان کرد: آگاهی درباره مواد شیمیایی گیاهی رو به افزایش است. زیست‌دارو‌ها مزایای مغذی دارند و جایگزین دارو‌ها می ­شوند. با این حال، برنامه‌های جایگزین که پاسخگوی نیاز‌های مربوط به تامین مواد شیمیایی گیاهی باشند یافت خواهند شد.

وی افزود، به کارگیری تکنیک‌های کشت سلول گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای تولید دارو‌های گیاهی ارائه می ­دهند. در مقایسه با گیاهان کشت شده در مزرعه، این نوع کشت سلولی را می ­توان در شرایط کنترل شده انجام داد.

استاد دانشگاه قائد اعظم تاکید کرد: علاوه بر آن، این کشت‌های سلولی امکان بهینه ­سازی فرآیند، تشریح بیوسنتز، مهندسی متابولیک و … را فراهم می­ کنند. در بسیاری از موارد، سطوح تولید متابولیت ­های ثانویه در کشت‌های سلولی گیاهی بسیار پایین است.

حیدر عباسی خاطر نشان کرد: راهکار‌های مختلفی جهت رفع این مشکلات طراحی شده است. استخراج کارآمدترین راهکار برای تاثیر گذاشتن بر بیوسنتز متابولیت ­های ثانوی ه­ای است که در سلولئ ­های گیاهی به لحاظ تجاری قابل دوام باشند. استخراج کننده ­ها منشا زیستی یا غیر زیستی دارند و می ­توانند با ارتقای متابولیت‌های فعال زیستی باعث تولید اشکال مختلف سپر گیاهی شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا