برترین های کسب و کارعمومی

مراحل اجرای سقف اکسپوز در ساختمان

معماری و مفاهیم مربوط به آن به صورت گسترده در حال تغییر است. اگر به معماری مدرن علاقه داشته باشید، با سقف اکسپوز نیز آشنایی خواهید داشت. اما قبل از بررسی سقف اکسپوز باید به تعریف عامیانه و همچنین تعریف فنی آن اشاره نماییم. متاسفانه بین تعریف اصلی و تعریف فنی آن تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. این موضوع نیز به دلیل تشابه اسمی بین این دو خواهد بود. مفهوم اکسپوزیسون در موسیقی، طراحی، معماری، بتن و … وجود دارد. اما زمانی که این مفاهیم را به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار میدهید، شرایطی اندکی تغییر خواهد کرد.

ما با کمک مشاورین کارخانه بتن  آشیانو و همچنین تیم تحقیقاتی یک دید کامل و جامع در مورد سقف اکسپوز به شما خواهیم داد. احتمالا در این پست آموزشی نکات عجیبی مشاهده کنید که کاملا هم طبیعی است. اما اگر برای و یا تهیه سقف بتنی دچار چالش و سوال شدید، از طریق بخش نظرات این پست آموزشی با ما در ارتباط باشید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. بهتر است که هر سریعتر به پاسخ سوال « سقف اکسپوز چیست؟ » بپردازیم.

تعریف سقف اکسپوز در طراحی ساختمان

در سالهای اخیر، استفاده از سبک صنعتی و مدرن در میان مردم فراگیر شده است. یکی از همین سبک‌های صنعتی – هنری وجود سقف ‌های اکسپوز در خانه ها و همچنین رستوران و کافی شاپ ها می‌باشد‌. حال شاید بپرسید سقف اکسپوز چیست؟ این نوع سقف نمای آشکار مصالح ساختمانی است که در رنگ بندی خاص در سقف منزل مورد استفاده قرار می گیرد. در طرح اکسپوز به صورت کلی تمام تاسیساتی که در فضا به کار رفته است نمایان است و پنهان نمی‌شود. این تجهیزات شامل انواع کانال تهویه مطبوع، لوله آب، لوله گاز، سیستم نورپردازی و روشنایی، لوله مسی، لوله ‌کشی آتش‌ نشانی، لوله‌ کشی فاضلاب، رادیاتور ها و غیره خواهد بود.

از آنجا که همه افراد به ندیدن این تجهیزات عادت دارند و برایشان یک طرح و ایده جدید و متفاوت محسوب می‌شود، این نما از جذابیت بالایی برخوردار است. در کل نمای اکسپوز برای سقف یک ایده متفاوت و جدید در دکوراسیون داخلی می‌باشد و در طراحی مدرن جایگاه خاصی دارد. اگر از یک روحیه هنری بسیار بالا نیز برخوردار باشید، استفاده از چنین طرح هایی ریسک بالایی به همراه دارد. چرا که در حال حاضر محیط های تجاری به صورت موقت از چنین طرح هایی برای جلب مشتری و برندینگ بهتر استفاده می کنند.

تعریف سقف اکسپوز در معماری بومی ( بتن اکسپوز سقف )

در تعاریف معماری بومی، سقف اکسپوز به سقفی گفته می شود که با روکش پوشیده شده باشد. برای این منظور می توان از بتن اکسپوز پیش ساخته مانند و یا پانل بتنی استفاده کرد. البته در 70 درصد مواقع برای ساخت سقف اکسپوز از پانل بتنی بهره گیری می‌کنند. دقت کنید که سقف بتن اکسپوز قابلیت اجرای تر نیز دارد که به حضور متخصصین این حوزه نیاز خواهد داشت و در بخش های بعدی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سقف اکسپوز زمانی برای شما حائز اهمیت خواهد بود که بتوانید از متریال مناسب برای آن استفاده کنید. چرا که وزن پایین بتن اکسپوز موجب شده است که در معماری بومی و حتی بین المللی از سقف اکسپوز استفاده شود.

در تعاریف فنی این حوزه معمولا سقف اکسپوز به سقفی گفته می شود که تماما از جنس بتن اکسپوز باشد و رنگ آن نیز به صورت ذاتی انتخاب شود. البته این رنگ ذاتی قابل تغییر است و در بخش تولید بتن اکسپوز انتخاب می شود. چرا که رنگ پذیری بتن اکسپوز بعد از ساخت و قالب گیری در بخش سقف اندکی چالش برانگیز می باشد. از مهمترین ویژگی های سقف اکسپوز می تواند در کنار هم قرار گرفتن فلز و بتن اشاره کرد. چرا که در برخی از بخش های تاسیسات ساختمان نیز به صورت آشکار در فضای اتاق قرار خواهد گرفت. البته رنگ این تاسیسات هم رنگ بتن بوده و تفاوتی فاحشی ندارد.

ویژگی های سقف اکسپوز چیست؟ ( مزایای سقف اکسپوز )

زمانی که با یک ساختمان ساز در مورد علت استفاده از سقف اکسپوز صحبت می کنید، دلایل و تجارت بسیار زیادی در اختیار شما قرار میدهد. ما نیز در این بخش به صورت اجمالی به بررسی ویژگی های سقف اکسپوز خواهیم پرداخت.

  1. طول عمر بالا

اولین و مهمترین دلیل هر سازنده هنگام استفاده از سقف اکسپوز، طول عمر بسیار بالای آن خواهد بود. البته به شرطی که در زمان خرید بتن از یک مجموعه معتبر برای این هدف استفاده کرده باشید. در غیر این صورت ممکن است که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نکنید. سقف اکسپوز به دلیل ترکیبات و همچنین فرآیند ساخت خود معمولا طول عمری بیشتری به نسبت گچ، سیمان، سنگ و … دارند. از طرفی خواص چسبندگی بسیار بالای آن نیز موجب می شود که کیفیت پرداخت و همچنین نصب آن بالا باشد.

در برخی مواقع ترک های ایجاد شده روی سقف به علت نا ترازی در سطح ایجاد شده می باشد. خوشبختانه با استفاده از سقف اکسپوز، این نا ترازی تا حد مناسبی کنترل خواهد شد. از طرفی هنگام استفاده از لوله ها و کانال های تاسیسات به سقف خود آسیب وارد نمی‌کنید. اما نقطه مقابل این تصمیم اندکی متفاوت خواهد بود و عدم استفاده از بتن اکسپوز در کنار تاسیسات می تواند عمر سقف و تجهیزات را کاهش دهد.

  1. رنگ پذیری بسیار بالا

اگر قرار است که برای سقف خود از یک رنگ خاص استفاده کنید و نگران تنالیته رنگ آن می‌باشید، با استفاده از سقف اکسپوز چالش شما برطرف خواهد شد. البته قبل از نصب بتن اکسپوز روی سقف باید به این فکر باشید. زمانی که بتن اکسپوز خود را روی سقف نصب و استفاده نمودید برای تغییر رنگ باید دقت بالایی به کار گیرید و از یک فرد متخصص برای آن اجرایی شدن ان کمک بگیرید. گرچه برخی از متخصصین این حوزه برای بهبود کیفیت رنگ خود، اقدام به خواهند کرد.

یک لایه سازگار با بتن می‌باشد که در هر رنگی قابلیت ساخت دارد. به همین دلیل نیز یک انتخاب بسیار عالی برای سقف اکسپوز می‌باشد. البته برخی از متخصصین حوزه ساخت و ساز برای روکش سقف های گچی و سیمانی نیز از پوشش میکروسمنت استفاده می کنند. چرا که این پوشش در مقابل ترک و فرسایش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان میدهد.

  1. وزن پایین

از مهمترین ویژگی های سقف اکسپوز وزن بسیار پایین آن است. زمانی که قصد ساخت یک سقف کوچک دارید، این ویژگی شاید برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد. اما زمانی که قصد ساخت یک سقف بزرگ همراه با نمای تاسیسات ساختمانی دارید، وزن روکش سقف برای شما اهمیت فراوانی خواهد داشت. از طرفی مقاومت و خواص چسبندگی آن نیز در بررسی پارامتر وزن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

  1. مقاومت بالا در برابر حرارت

جذابترین ویژگی سقف اکسپوز برای آشپزخانه ها و رستوران ها مقاومت گرمایی بسیار بالا می باشد. معمولا سقف ساختمان هایی که گرمای بالایی را در فصول گرم سال تحمل می‌کنند، به مراتب آسیب پذیرتر هستند. از طرفی ترک خوردن، کدر شدن و آسیب هایی از این دست نیز در آن ها بیشتر مشاهده می ‌شود. اما با استفاده از سقف اکسپوز از چنین چالش هایی در امان خواهید بود.

  1. شخصی سازی طرح و قالب سقف

اگر به دنبال یک دلیل برای استفاده از سقف اکسپوز می‌باشید، قطعا آن دلیل شخصی سازی بسیار جذاب بتن اکسپوز می‌باشد. فرض کنید که قصد خرید بتن سه بعدی برای سقف خود دارید. در این صورت می‌توانید اندازه هر قالب و همچنین نوع طرح خود را به بهترین شکل ممکن شخصی سازی کنید. از طرفی شما با استفاده از شخصی سازی قالب و طرح و نقش بتن اکسپوز میزان دور ریز خود را نیزتا حد زیادی کاهش خواهید داد. همین موضوع موجب صرفه جویی اقتصادی برای سازنده است. چرا که در حال حاضر برخی از مدل های سقف برجسته سه بعدی در پانل های آماده با ابعاد بزرگ قرار دارد. در صورتی که بخواهید از نمای اکسپوز برای سقف خود استفاده کنید، میزان دور ریز شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد.

  1. نور پردازی سقف اکسپوز

افراد کمی به فکر نور پردازی سقف اکسپوز می باشند و این ویژگی را بیشتر برای سقف گچی با سازه های گچی مورد استفاده قرار میدهند. در صورتی که سقف اکسپوز محدودیتی در مدل و طرح خود ندارد. به همین دلیل نیز می‌توانید به سادگی بر اساس نور پردازی مورد پسند خود اقدام به ثبت سفارش انواع سقف اکسپوز نمایید. البته شرکت و محل خرید شما نیز دراین بخش بسیار مهم می باشد. چرا که برای نورپردازی سقف اکسپوز کیفیت و شفافیت سطح از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دکمه بازگشت به بالا